Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leder koraal paddestoel

• Topicstarter Topicstarter Paul Brouwer
  • Startdatum Startdatum
P

Paul Brouwer

Guest
Wie weet een oplossing voor het volgende probleem:

Mijn lederkoraal wil totaal niet uit staan. Inmiddels krijgt hij op verschillende punten kale plekken. zie foto.
Wat kan ik er aan doen om dit op te lossen en eventueel in het vervolg te voorkomen.
Er zit wel regelmatig een annemoonvisje in die hem volgens mij aardig irriteerd. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Bijlagen

• IMG_0003_1.JPG
    IMG_0003_1.JPG
    15,8 KB · Weergaven: 505
:) Als een leder niet uit wil staan kan het zijn doordat hij niet op de plek staat waar hij zich prettig voelt en dat is in de stroming. De stroming is ook fijn om te helpen bij het vervellen van de leder. Het anemoonvisje kan de leder ook irriteren, maar de leder zal op een gegeven moment aan de anemoonvis gewend zijn. Doe ook 1 a 2 keer in de week lagere dierenvoer of microplankton in de bak. Veel mensen gaan voorbij aan het feit dat leders etc ook voeding nodig hebben en niet alleen leven op dat wat de algen in de leder aan voedsel afgeven onder invloed van het licht. ;)

Hoi.

Wij hebben dezelfde leder, en bij ons wonen er twee anemoonvissen in, en de leder staat altijd mooi uit, dus daar hoef je het niet in te zoeken denk ik.
Succes, groet WAlter.

bij mij was het de stroming, ik heb hem verplaatst en hij bedankt me door de ganse dag volledig open te staan.....

groetjes, nismodude

ik had het zelfde probleem ik heb verplaatst en nu doet ie het goed
wel in de stroming zetten

Ik heb het zelfde probleem;
Paddestoel leders willen niet uit gaan staan. Al verplaatst in stroming uit stroming niets van dat alles helpt. Wat kan het nog meer zijn? Alle ander koralen doen het goed; ook steenkoralen!
In de bak staat o.a. apenhaar, oortjes, xenia, hystrix, hamerkoraal, montipora, stylopora, vingerleder, spaghettileder, groen vinger leder, groene poliep, kenia, ...
gr Marcel

Paul Brouwer zei:

Mijn lederkoraal wil totaal niet uit staan. Inmiddels krijgt hij op verschillende punten kale plekken. zie foto.
Wat kan ik er aan doen om dit op te lossen en eventueel in het vervolg te voorkomen.
Er zit wel regelmatig een annemoonvisje in die hem volgens mij aardig irriteerd. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Re: Leder koraal paddestoel wil niet uit gaan staan

Paul Brouwer zei:

bij mij had het echt met de plek in de bak te maken hij ziet er mooier uit dan die in de winkel was.
staat ie goed in het licht?

Ja op zich zou het genoeg licht moeten zijn. (de andere leders zoals vingerleders staan mooi uit)
Ik zal nog proberen om ze beide zo hoog mogelijk te zetten maar geloof niet dat dit zal helpen.
Als iemand nog andere tips heeft dan graag!
Gr Marcel

bosman zei:
bij mij had het echt met de plek in de bak te maken hij ziet er mooier uit dan die in de winkel was.
staat ie goed in het licht?

Marcel hoe is het afgelopen met je paddestoel?

Ik zit met hetzelfde probleem ongeveer.

Bij mij staat ie half open, om vervolgens weer weken dicht te zitten....

Wat kan dat zijn?
Stroming en licht genoeg, dacht ik zo... ook al eens verplaatst.

Anemoonvisjes, maar ook vele gobiesoorten en garnalen kunnen leder en soften mateloos irriteren, vandaar dat ik deze bewoners ook niet in mijn aquarium wil hebben en alles staat het gehele jaar open en 1 enkele keer 1 halve dag dicht om vuil van hun lichaam te ontdoen.

Paul Brouwer zei:

Aha, boosdoeners misschien gevonden! Mijn poetsgarnalen lopen overal overheen te dartelen, dat zou het probleem dus weleens kunnen zijn?!

ik heb het zelfde probleem gehad. ik heb er een extra op gehangen om hem door het vervellen heen te helpen. als hij niet door het vervellen heen komt stikt hij en gaat hij dood. ik heb ook gelezen dat als je hqi hebt dat er 35cm tussen je lamp en je eerste leder moet stan omdat ze anders verbranden

mijn peotsgarnaalen iriteren hem ook wel eens maar dit is denk ik meer poetsen dan pesten hij gaat meteen open als het diertje weg is

Nog ter aanvulling : dansgarnalen, dwergkeizers: met name de centropy bicolor, heremietkreeftjes zijn echte pestkoppen :mad:

Bij mij was het blijkbaar de stroming en verlichting... toch maar weer verplaatst en nu staat ie mooi open!!!

Ik wist niet dat ze ZO veel stroming en licht nodig hadden:D

Back
Bovenaan