Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Krassen in het glas

Danishya

Senior Forumlid
Ik weet er zijn al menig topics aan gewijd maar ik wilde toch even laten weten dat het wel degelijk mogelijk is om krassen uit je glas te halen, en zonder zichtbare verstoring /vervorming van het glas.
In de bak die ik van onno had over genomen zat een duidelijk voelbare kras over een aanzienlijke lengte.
Hij was welliswaar niet heel diep, maar diep genoeg om hem met je nagel te voelen, en dat is volgens de meeste onder ons onmogelijk om die zelf te verwijderen laat staan zonder vervorming te krijgen.
Over het vervormen na het schuren/polijsten kan ik kort zijn, indien je vervorming ziet na de klus ben je op de verkeerde manier te werk gegaan.
De meeste die zelf een kras proberen te verwijderen houden het te schuren oppervlak te klein.
Het is het beste om eerst een aantal keren over de kras te schuren met machine en vervolgens steeds verder naar buiten te werken in een soort van spiraal beweging, je moet namelijk de kuil die je krijgt over een zo groot oppervlak verspreiden waardoor deze na het eind polijsten niet meer zichtbaar is.
Zelfs diepere krassen kan men op deze manier verwijderen, zelfs met een schuurpapier, let daarbij wel op dat je min. 1500 gr. pakt.
Materiaal dat ik gebruikte is een 4 fase pasta.
fase 1=6 micron
fase 2=3 micron
fase 3=1 micron, dit is eigenlijk al de eerste voor polijst fase, en het is uiters belangrijk dat deze zorgvuldig wordt uitgevoerd om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen.
fase 4=0.15 micron, pasta van deze grofheden worden vaak gebruikt om professionele telescopen en lenzen te polijsten.
Bij iedere fase is het belangrijk dat we het oppervlak dat we behandelen steeds een stukje groter maken, dit om overgangen in het glas te minimaliseren, en zo dus vervorming te voorkomen.
Dat het mogelijk is, heb ik voor mij zelf bewezen en ben zeer tevreden over het eind resultaat, maar of ik het nog eens zou doen......Nee, als ik zie hoe arbeidsintensief dit(ben echt 2 dagen bezig geweest), is en ik weeg dit af tegen de kosten van een nieuwe glasplaat van 140x60 a €70,-- , kies ik volgende keer waarschijnlijk voor een nieuwe glasplaat

• Like
Reactions: aad
Dit is een goede topic,daar hebben we wat aan:):)

Maar nu rijzen er gelijk een aantal vragen op.

Waar haal je deze spullen??
En het schuren,doe je dit met een machine??

En heb je een paar foto's gemaakt tijdens het polijsten?

Foto s heb ik niet gemaakt, omdat ik eigenlijk in eerste instantie niet gedacht had dat het mij zou lukken (als je alle verhalen mag geloven)
Het materiaal wat ik gebruikte is Glass Polishing paste diamond, het setje bestaat uit 4 spuiten gevuld met 4 verschillende kleuren pasta groen, blauw, roze, en beige.
Groen is de 6 micron pasta
blauw de 3 micron
roze de 1 micron en tenslotte beige is de 0.15 micron.
Om te schuren heb ik gewoon een poetstolletje die je op een boor machine kan zetten, bij de bouwmarkt gehaald met een paar filt pads en 1 polijst pad van ik meen schapenwol.
Je moet inderdaad wel een machine gebruiken, met de hand is het namelijk niet te doen tenzij je teveel vrije tijd hebt, met een machine ben ik al 2 hele dagen bezig geweest en die maakte 0ngeveer 1800 toeren p/m, tel uit
Jammer genoeg heb ik geen video camera anders had ik de manier van werken gefilmd, ik heb het namelijk eerst op een oude glasplaat geprobeerd en daarbij heb ik eigenlijk alleen de omgeving van de kras bewerkt.
Het resultaat is dan dat je namelijk wel een fikse vervorming in het glas krijgt omdat de bewerkte oppervlakte te klein is waardoor er een smalle kuil in je glas ontstaat.
Bij de kras in het aquarium ben ik anders te werk gegaan, ik ben eerst een aantal malen over de kras gegaan, waarna ik het oppervlak steeds ruimer maakte (het oppervlak wat ik totaal heb behandeld was om en de nabij een halve vierkante meter zeg maar 50x50, en heb net zolang geschuurd tot de kras vrijwel niet meer zichtbaar was en ook niet voelbaar.
Daarna ben ik over gegaan naar de tweede fase en herhaalde de eerste stap en maakte het oppervlak weer iets groter zeg maar 60x60 en dit tot de kras helemaal weg is.(groter kon niet omdat de bak maar 60 hoog is lol)
Nu ga je de doffe achter gebleven plek met fase 3 bewerken, net zo lang tot je geen verbetering meer kan waarnemen ( het wat grovere polijst werk zeg maar)
Tenslotte fase 4, hiermee krijg je weer een glas helder zicht.

In onderstaande afbeelding zal ik proberen duidelijk te maken waardoor er meestal vervorming ontstaat (let wel, vervorming ontstaat altijd wel, maar de truc is om hem niet zichtbaar te maken)fase 2.jpg

Het materiaal had ik besteld op een of andere amerikaanse site maar hetzelfde materiaal is ook te koop op www.glasboor.nl

PS. om de fabeltjes de wereld uit te helpen, zodra je de kras kan voelen met je nagel helpen middeltjes als tandpasta. koperpoets, autopoets etc.etc. dus niet.
De krassen die hiermee volgens sommige wel weg te werken zijn, zijn krasjes in de toplaag/coating,en zijn niet voelbaar met je nagel, ze voelen vaak als een wat ruwere plek in het glas aan maar zodra deze toplaag beschadigd is is het niet mogelijk om dit met tandpasta ed. op te lossen.
Voor diepere krassen en mensen met veel lef (ik durfde er niet aan), kan men ook beginnen met schuur papier van 1500 oplopen naar 2500 gr. en daarna met genoemde paste aan de slag.
Met het schuur papier heb je eerder de kras eruit maar ook meer risico dat het resultaat minder is, maar dat heb je volgens mij zowiezo als de kras erg diep is.

ja ik had er eerlijk gezegt niet zoveel vertrouwen in, vandaar dat ik je ook al zei dat ik er eventueel een andere plaat in zou zetten mocht het niet lukken.
Maar als k het weer moest doen koos ik toch voor de makkelijker oplossing, ik heb welliswaar nu 70 euro bespaart op de glasplaat, maar ben bijna hetzelfde kwijt aan tijgerbalsem en andere smeermiddeltjes tegen de spierpijn lol.

Back
Bovenaan