Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

koralen plaatsen

• Topicstarter Topicstarter steelpanetje
  • Startdatum Startdatum
S

steelpanetje

Guest
Beste forumleden,

mijn bak draait nu 2 weken en 1 week met levend steen nu is het zo dat ik op dat levend steen ook koraal heb meegekregen.
Nou is mijn vraag wanneer mag ik de eerste koralen erin gaan zetten ? ik kreeg mee wanneer mijn waardes langer als 2 weken op 0 blijven staan maar waarom eigenlijk? ik heb er nu ook koraal in zitten dit gaat toch ook niet dood wanneer hij in de opstartfase zit?

Voor zover ik weet is het koraal goed voor een goede ontwikkeling van het aquarium.

Het beste is te wachten tot alle algenfases zijn gepasseerd. Koralen kunnen namelijk slecht tegen algen (chemische oorlogvoering en overwoekering). Dat wat met het steen is meegekomen heeft desondanks wel een kans op overleven. Laat dat zijn gang maar gaan.

Dit geldt ook voor het plaatsen van vissen. Wacht in ieder geval tot de algenfases voorbij zijn. Vis vraagt om voedsel dat leidt tot afvalstoffen => werkt algengroei in de hand.

Niet makkelijk, geduld bewaren. Probeer de eerste drie maanden te draaien zonder dieren te plaatsen. Daarna rustig je bestand aan verbruikers (koralen) en producenten (vissen enzo) gaan opbouwen. Als je deze eerste fase jezelf kunt beheersen verdient zich dat dubbel en dwars terug met een sneller in evenwicht zijnde bak.

natuurlijk was ik van plan om te wachten. maar toch vroeg ik het mij af omdat er nu ook al koralen in het aquarium zitten.
Dit was eigenlijk mijn planning:

Opstart 1 week zonder levend steen voor zoutgehalte op pijl te krijgen en temperatuur continu
daarna 2 maanden zonder levend zand indraaien op het steen
en na het levend zand nog eens 2 maanden voor een goede balans in het aquarium.
Dan wou ik poetsgarnalen gaan plaatsen 2 stuks voor mooi alles op te laten ruimen.
en dan eens beginnen met de koralen op te bouwen wanneer dat is gebeurd en de koralen groeien goed wil ik de vis gaan plaatsen.

Het is dus echt een 10 jarenplan maar dat mag ook wel als het zich ervoor terugbetaald.

weet niet of dit de juiste manier is om iets op te starten maar er zit wel een hoop geduld in.

Als je de eerste maanden op deze manier kunt overbruggen is de basis in ieder geval gelegd. Overigens zouden een paar heremietkreeftjes geen kwaad kunnen. Deze zijn in ieder geval in dit stadium effectiever in het opruimen dan garnalen. Die eten over het algemeen geen algen, heremietjes wel.

Bij heremietjes echter zijn zandzevende slakken (vervolgfase) geen optie (huizenjacht).

2-3 maanden afhankelijk van de waardes en algen...

In die periode leer je gelijk GEDULD te hebben in deze hobby ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Op vers steen heb je inderdaad wel eens stukjes koraal zitten. Afhankelijk van het soort zullen ze de opstart wel of niet overleven. Algen zullen inderdaad funest kunnen zijn voor koraal dus vandaar geen koraal plaatsen totdat je door deze fase heen bent.
Je hebt ook kans dat je na een paar maanden opeens stukjes koraal tegenkomt die wat dieper in je steen hebben gezeten en dan toch nog opkomen. Ook hier geldt weer, hoe sterk is het koraal wat tevoorschijn komt ?
Voor nu, ff niets erbij plaatsen, wachten totdat je de bekende pieken in je bak hebt gehad en als je waardes over langere tijd goed zijn beginnen met wat makkelijke koralen bv wat leders.
De leders hebben ook nog eens het voordeel dat ze je helpen omdat ze de mogelijkheid hebben nitraat op te nemen.

Hopelijk is dit het antwoord wat je zocht.

heel duidelijk uitgelegd ik zou het zelf niet beter kunnen zie hier maar het verhaal onder van mijn uitleg wat ik ervan heb opgestoken hahaha. nu dit erbij is gekomen word het nog een stuk duidelijker!
Op vers steen heb je inderdaad wel eens stukjes koraal zitten. Afhankelijk van het soort zullen ze de opstart wel of niet overleven. Algen zullen inderdaad funest kunnen zijn voor koraal dus vandaar geen koraal plaatsen totdat je door deze fase heen bent.
Je hebt ook kans dat je na een paar maanden opeens stukjes koraal tegenkomt die wat dieper in je steen hebben gezeten en dan toch nog opkomen. Ook hier geldt weer, hoe sterk is het koraal wat tevoorschijn komt ?
Voor nu, ff niets erbij plaatsen, wachten totdat je de bekende pieken in je bak hebt gehad en als je waardes over langere tijd goed zijn beginnen met wat makkelijke koralen bv wat leders.
De leders hebben ook nog eens het voordeel dat ze je helpen omdat ze de mogelijkheid hebben nitraat op te nemen.

topjes

Back
Bovenaan