Jimmy54 ik dacht dat zeezout uit 70% NaCl bestond
Daar rekking ik altijd mee om NaCl vrij zout toevoeg..
Daar was ik al "bang" voor

Ik meende zoiets eerder gelezen te hebben, weet alleen niet zeker of dat ook van jou afkomstig was.
Die 70% klopt .... maar is afhankelijk van waar je het over hebt.
Als je praat over de samenstelling van het zout ...... dan klopt die 70% NaCl, maar niet als je het hebt over het percentage NaCl in het zee - of aquariumwater.
En waarschijnlijk denk je nu 'hoe kan dat nou'

als het zout voor 70% uit NaCl bestaat, dan bestaat het water toch ook uit 70% NaCl ?
Nope ... 70% van het zoutmengsel bestaat uit NaCl, die andere 30% uit o.a. CaCl[SUB]2[/SUB] - MgCl[SUB]2 [/SUB]- NaHCO3 en Na[SUB]2[/SUB]CO[SUB]3[/SUB] (en nog een paar elementen)
Je voelt waarschijnlijk de bui al hangen? Uit deze chemicaliën komt die andere, resterende 15% NaCl

Het zoutmengsel bevat dus 70% NaCl + 15% Na en Cl wat in vaste vorm gebonden is aan het calcium, magnesium, bicarbonaten en carbonaten.
EDIT: En met helemaal de puntjes op de I kunnen we het eigenlijk niet eens over NaCl hebben als het is opgelost in water
dan zouden we het moeten hebben over Natrium en Chloride omdat deze ionen los van elkaar in het water rondzwevenen
en "af en toe" - zo'n 1000 x per seconde - en heel kort - een ionenpaar vormen - tegen elkaar opbotsen zeg maar (of zoals ik dat noem; de stoelendans spelen)
M.v.g Jimmy