Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kauderni kweken

Rene1956

ZeewaterForum lid
Hierbij een kort verslagje over mijn kauderni's.

Ca. 3 maanden geleden 2 kauderni aangeschaft. In eerst instantie ging dit niet goed, was duidelijk geen goede match. Ik heb er ééntje kunnen ruilen bij CFS en deze vormde wel een goed koppeltje. Een maandje geleden zag ik dan ook dat mijn mannetje steeds groter kaken kreeg en duidelijk "zwanger" was. Aangezien ze in een gezelschapsbak zwemmen ging ik er niet van uit dat ik de jongen ooit zou zien. Tot mijn verbazing vond ik er vorige week 7 in mij quarantainebak (deze loopt standaard gewoon mee in het systeem). Aangezien ik hier dus niet op geteld had had ik het juiste voer niet in huis. Ik heb maar een mix gemaakt van lobstereggs en wat Coral dust. Hier hebben ze het toch drie dagen op gedaan en nu heb ik diepvries cyclops die ik zeker 8 x per dag voer. Ze gaan hier zeer actief op af en volgens mij eten ze goed en groeien ook. Zijn nu ruim een week oud hoop dat ik ze in leven kan houden.
 

Bijlagen

  • Jonge kauderni.jpeg
    Jonge kauderni.jpeg
    80,1 KB · Weergaven: 86
heb er nu nog 4 over, groeien goed en zijn nu ruim 2 weken oud, ca. 1 cm groot en dat op een dieet van alleen diepvries cyclop en kreefeitjes. Papa is volgens mij alweer "zwanger".
 

Bijlagen

  • Jonge kauderni 1-11-2021.jpeg
    Jonge kauderni 1-11-2021.jpeg
    99,6 KB · Weergaven: 50
Leuk zeg! Ik heb dit 2 jaar terug ook gedaan en het is erg mooi om te zien hoe ze groeien 👍😁

Ik kreeg ze groot op eigen kweek baby artemia, levende copepods(uit zakje aquazaak) en cyclops

Succes met de kweek!

Screenshot_2021-12-12-18-27-59-029_com.whatsapp.jpg
 
Dank je wel. Ik heb er helaas nog maar twee over. Hopelijk gaat het de volgende keer nog wat beter. Rond kerst hoop ik weer nieuwe te hebben als ik zo naar het mannetje kijk. Ik heb alleen diepvries cyclops en kreefteitjes gevoerd. Dat gaat dus ook. Uitval kwam niet door het voeren maar door problemen met een bijgeplaatste nieuwe doktersvis
 
Gisteren toevallig 4 baby's van 5 weken oud opgehaald.
Hier zat papa in een afzetbakje, om zo de jongen veilig van de overige vissen, pompen overloop, etc. te houden.

Mss een idee om op vergelijkbare wijze jou jongen ook van de rest te scheiden?
 
Zou een idee zijn maar ik zou niet weten hoe ik het mannetje uit mijn bak moet krijgen zonder de boel te moeten slopen. En dan is het nog de vraag of hij dan de jongen niet uitspuugt. Ik hoop dat ik ze gewoon 's morgens weer in mij sump terug vindt.
 
Meestal zijn de mannetjes erg verzwakt na een maand niets gegeten te hebben dan kun je met 2 netten in een relatief vrije hoek de man wel vangen. Succes en toon geduld! ;)
Ps: heb er 21 opgekweekt en zoals eerder vermeld staat pa al klaar voor de nieuwe lichting in mijn kweekbakje.
 
Bovenaan