Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

jenever wodka?

klopt helemaal tanne wat je zeg je toevoeging van wodka hangt af van je fosfaat gehalte maar ik moet ergens mee beginnen en dat is dus 5 ml wodka per dag.

en je heb helemaal gelijk mensen weet heel goed waar je aan begint het is een trikkie methode :eek:
 
Maar uuhmm, wat is hier nu nieuw aan?
Dit werd 30 jaar geleden ook al gebruikt!

Wel leuk dat je de moeite hebt genomen dit even te vertalen trouwens, een flinke klus
 
heel goed !
ik heb abonnement op deze topic genomen!
 
dan kun je toch ook jonge jenever gebruiken is toch goedkoper als wodka en hetzelfde effect
 
Ik heb gehoord dat toevoegen met Jonge jenever al jarenlang door aquarianen werd en word gebruikt om nitraat en fosfaatgehalte binnen de perken te houden!

In mijn eerste bak gebruikte ik ook altijd Jonge jenever. In mijn huidige bak gebruik ik het niet.

Zitten in Wodka andere bestanddelen dan in Jonge jenever of hebben beide hetzelfde effect?

Groeten,
Ron.
Oke Momoo, je bent me net voor :D
 
Voor al die mensen die moeite hebben met vertalen (zoals ik), zie onderstaande link. het is geen vlekkeloos nederlands maar met een beetje goede wil kun je er mee uit de voeten.

http://www.freetranslation.com/
 
Wodka is min of meer russische jenever.
In beide zijn geen smaak en kleurstoffen toegevoegd en dat is de enige reden dat ze bv geen rum doseren.
 
domme vraag maar hoe werkt dat kom er weer eens niet uit
jan
 
dus diabeten kunnen wodka/jonge jenever drinken zit geen suiker in
 
ja heb ff de moeite genomen dennis ben ik nu aangenomen als medewerker ;D ;D lol.
 
Dennis,

't Gaat inderdaad om alcohol, en die is in wodka echt niet anders dan in jenever. De auteurs hebben gezocht naar een zo goedkoop en puur mogelijke vorm van ethanol, en hebben die in wodka gevonden.

Hoe zuiver jenever in vergelijk is weet ik niet.

'Weinig' doseren komt op 't zelfde neer als wat we al 'tijden' kennen. Het nieuwe eraan is, dat je zó veel doseert, dat 't nitraat op raakt, waardoor een bepaalde bacteriestam fosfaat begint 'op te eten'.

Je stimuleert zo de vorming van 'n dikkere biofilm van deze bacterien. Omdat deze niet oneindig dik kan worden, laten flapjes ervan los. Deze drijven door 't water en worden door de afschuimer verwijderd OF door de koralen opgegeten! Hierdoor: betere groei en poliepextensie. Verder betere waterwaarden. De clou ligt dus bij:

- vorming van bacterioplankton
- Hierdoor voeding van de koralen
- Nitraat en fosfaat op natuurlijke waarden.

Maar het internet-artikel is eigenlijk niet te vergelijken met het originele artikel uit MA. De vertaling van rijmpje is trouwens behoorlijk goed!
 
[quote author=Tanu link=board=27;threadid=7901;start=30#msg71673 date=1081888801]
De vertaling van rijmpje is trouwens behoorlijk goed!
[/quote]


wha bedankt tanu leuk heb maar drie keer mo om hulp gevraagd met een woord.

maar jan dat van jou is ook een uitkomst ik heb deze net gevonden had ik eerder moeten weten maar goed mijn duits is weer een stukje onhoog gegaan ;D

http://freetranslation.imtranslator.com/
 
jenever (en wodka) zijn heel erg zuiver... vandaar dus de keus...
 
wat is methanol dan ik heb fles hier staan 100%
 
oppassen, vaak worden er stoffen aan andere middelen toegevoegt om het vies te laten smaken en te laten stinken om consumptie onaantrekkelijk te maken (denk aan spiritus) heeft o.a te maken met accijns.
 
Hallo

methanol is een veel gebruikte brandstof voor modelauto's of boten vliegtuigen, gemengd met methaan. Gebruik ikzelf ook voor me auto's en boten.

Groete
 
Even een vraagje tussendoor.

Ik heb gelezen dat je moet stopppen met de toevoeging van Wodka wanneer je een soort van algen met luchtbelletjes op je stenen en bodem, ruiten krijgt.

Ik krijg ze ook nu zonder dat ik Wodka toevoeg.
Wat kan ik hier tegen doen of is dit goed?

Groetjes
 
hoi hoi,

als met dit krijg met als je wodka toevoegd, dan is het een bacteriebloei,dit houd in dat de para meters in de bak te snel veranderen en word ook verteld om dan twee dagen te stoppen met wodka.

maar bij jou in de bak:

wat voor kleur hebben de algen waar lucht onder zit.
soms kan dit rood zijn dan is het rodeflap.
soms kan het smeeralg zijn met lucht er onder.

staat de bak in de zon ???

meestal rond deze tijd van het jaar en als het wat warmer word krijgen somige bakken weer wat meet alst van rode flap,
het is een bacterie die zich af schermt met een roodlaagje.
je kan het afzuigen als het te veel word maar bij is het over het algemeen van zelf weggegaan, je kan het ook afzuigen en een behandeling met easy life wil ook wel eens helpen, maar dan moet het wel flap zijn.
ik weet niet hoe easy life op de andere soort reageerd.

groetjes raymond,
 
[quote author=momoo link=board=27;threadid=7901;start=30#msg71697 date=1081893127]
wat is methanol dan ik heb fles hier staan 100%
[/quote]

Methanol is niet geschikt! Dit in je bak kieperen is puur vergif! Gewone alcohol is ethanol, ezelsbruggetje: ethanol kun je eten :)

Wodka is in verhouding zo goedkoop, ik zou niet proberen bij een zo voordelige methode nog verder te gaan bezuinigen ::)


Bij troebel water heb je VEEL te veel gedoseerd, als je overal slijmerige lagen krijgt, heb je ook teveel gedoseerd. NIET onmiddelijk volledig stoppen met doseren, omdat de gekweekte bacteriecultuur dan geen voedsel meer krijgt. Beter doseer je dan de volgende dag bijv 1/3 van de eerdere dosering. Met beleid is deze methode zeer geschikt, zonder te willen generaliseren raad ik mensen die minder dan zo'n 4 jaar bezig zijn met de hobby en mensen die 't artikel in de Meerwasser-Aquarianer niet gelezen en begrepen hebben af deze methode te gebruiken.

Er zijn ook andere methoden om het fosfaat- en nitraatgehalte omlaag te krijgen. Deze methoden zijn misschien wel duurder, maar een stuk veiliger.
 
van aqualight kun je biobak kopen is ook om fosfaat en nitraat te verwijderen stinkt ontzettend naar azijn
 
Bovenaan