Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Is dit riskant, of gaat dit goedkomen?

Johny reeffreak

ZeewaterForum lid
Hey, daar ben ik dan weer. Ik heb vorige week een simpel bakje gekocht om toch weer aan de hobby te beginnen.

Nu vraag ik me af of ik het aquarium op 2 oude nachtkastjes kan zetten. Ik heb op beide nachtkastjes gezeten samen met mijn broertje, dus 85 kg en beide hielden het vol. Nu weet ik dat het misschien niet heel slim is om hieruit de conclusie te trekken dat 2 nachtkastjes samen een red sea max nano kunnen dragen. Daarom wil ik hier wat advies vragen.

Ik wil de nachtkastjes sowieso aan elkaar timmeren/plakken en misschien een steunkruis plaatsen. Onder de bak wil ik een foam mat plakken zodat het gewicht goed verspreid wordt. Het aquarium zit er nu gevuld al ietsjes meer dan een dag zo op (zie hieronder). Heeft iemand nog meer advies/kritiek op dit kastje zo? Ik kan natuurlijk ook een red sea kast halen, maar dat kost 300 euro dus dan ben ik liever even creatief of probeer ik een andere oplossing te vinden.180AF11E-D839-4EB1-9213-1ADD554CB811.jpegE76B96BD-4375-4671-A51E-EF2624B6DDCC.jpeg

Ik zou er in ieder geval zeker een plaat bovenop schroeven zodat de kastjes niet van elkaar af kunnen schuiven. En idd misschien wat verstevigen.
Zou persoonlijk er een mooi kastje voor kopen maar goed dat is mijn keus.

Ik zou een vertikale plaat tussen de kastjes plaatsen, (want de achterkant van kastjes is meestal heel dun. Die goed vast aan de zijkanten van een van de twee kastjes schroeven. (dan kan het kastje niet meer scharen) En dan een plaat op de kastjes, ter grootte van het aquarium, en die ook aan beide kastjes vastschroeven

Meeste van dit soort kastje kunnen de statische druk prima aan maar zijwaartse druk wat minder. Grote kans dat als je er van de zijkant tegenaanloopt dat het een keer zal begeven. Zoals aangeraden is een plaat eronder die ze verenigd een goed idee maar mogelijk een steunkruis maar gok dat er dan een kier ontstaat tussen beide kasjes.

Mogelijk is een MALM van ikea met steunkruis nog een leuke optie? die zijn wat steviger en goedkoper dan het red sea meubel?

Hey Sjoerd, een malm kast van IKEA was ook mijn eerste idee, ik heb hem toevallig ook gekocht en inelkaar gezet, toen kwam het probleem met de electriciteit. Mijn ouders willen liever niet dat het aquarium tegen de aangebouwde muur staat, want mijn kamer zit nu op zolder en daar hebben ze een muur gebouwd om er een kamer te maken. Kortom mijn ouders zijn bang dat de muur de fik in gaat als het aquarium te veel electriciteit verbruikt. Dus de enige andere optie is tegen de andere muur aan waar beperkte plek zit (65 cm maximaal) omdat het bed ook daar staat.4FD0A3AF-841A-49CB-A56B-DE1F80D38EA7.jpeg

Ik zou een vertikale plaat tussen de kastjes plaatsen, (want de achterkant van kastjes is meestal heel dun. Die goed vast aan de zijkanten van een van de twee kastjes schroeven. (dan kan het kastje niet meer scharen) En dan een plaat op de kastjes, ter grootte van het aquarium, en die ook aan beide kastjes vastschroeven
Dat lijkt me wel stevig en als het goed is zou dit me wel moeten lukken. Bedankt voor het advies!

Hey Sjoerd, een malm kast van IKEA was ook mijn eerste idee, ik heb hem toevallig ook gekocht en inelkaar gezet, toen kwam het probleem met de electriciteit. Mijn ouders willen liever niet dat het aquarium tegen de aangebouwde muur staat, want mijn kamer zit nu op zolder en daar hebben ze een muur gebouwd om er een kamer te maken. Kortom mijn ouders zijn bang dat de muur de fik in gaat als het aquarium te veel electriciteit verbruikt. Dus de enige andere optie is tegen de andere muur aan waar beperkte plek zit (65 cm maximaal) omdat het bed ook daar staat.Bekijk bijlage 586774
ah dat is balen. Een vuurtje lijkt me wel een van de laatste dingen waar je je zorgen over moet maken, eerder wat wateroverlast :D maarja ieder zijn wens. Als je je kastjes goed verstevigd/aan elkaar maakt zal je met wat voorzichtigheid heel ver komen.

Niet bezuinigen op het fundament zou mijn advies zijn. Kan veel pret bederven als het misgaat.

Een nadeel van dit soort meubels.
Is spaanplaat met een (tegenwoordig vaak papieren) toplaag met houtnerf.

Zolang spaanplaat droog is, geeft het redelijk wat stevigheid.
Eens het nat is (geweest), gaat het uitzetten en verliest het zijn kracht.

Dus zeker oppassen met water en de schroef afdek dopjes.

Back
Bovenaan