Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Is dit levend steen, of dood steen?

sdelixer

ZeewaterForum lid
Hallo.
Even snel voorstellen:
Ik ben Sander. Ik heb 10 jaar ervaring met zoet water, maar totaal onbekend met zout water. Ik ben vrij recent begonnen met een zeeaquarium op te bouwen.
Ik heb eerst mijzelf goed op internet laten infomeren. Nouja dat dacht ik temminste. En daarna heb de eerste benodigde spulletjes gehaald om het aquarium op te bouwen.

Mijn vraag is:
Op Marktplaats handelt iemand uit Zwijndrecht met "vers levend steen" voor 8 euro per kilo. Als je zoekt op levend steen op marktplaats dan komt ie wel met 15 advertenties. Ik heb natuurlijk als beginner 20 KG besteld, en dat ligt nu in mijn aquarium. Maar is dit wel "Levend steen"? Of dood steen? Op de steen zit allemaal koraallijm, en uitgedroogde oren en andere koraalresten. Volgens mij leeft er helemaal niets meer op die steen en heb ik 160 euro weg gegooit.
Graag jullie mening. Hieronder de foto`s van het steen.

20140314_173113.jpg20140314_173128.jpg20140314_173134.jpg20140314_173207.jpg

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Gr Sander.

Dit is zo te zien steen wat uit een oud aquarium is gekomen en zo te zien meer dood dan levend.

ziet er niet echt als levend steen uit
vers al helemaal niet nee.
je hoeft het niet weg te gooien gewoon doorgaan met bacterie cultuur en evt iets vers levend steen.
beter even bij een van de sponsors vragen voor echt vers levend steen
gr

Wil niet heel erg bijdehand over komen maar koraal lijm op de stenen zegt volgens mij toch al genoeg zou niet weten in welke zee er koraal lijm gelijk op de stenen zit gr jeroen

hij zit hier ook op het forum. misschien kan ie het even uitleggen
echt vers levend steen is wel wat duurder als wat jij ervoor betaald heb, maar goed als het zo wordt aangeboden...

Heb dit verhaal trouwens al eens eerder gehoord. Ging over dezelfde verkoper.

Heb dit verhaal trouwens al eens eerder gehoord. Ging over dezelfde verkoper.

Hallo,

Of bedoel je deze?
http://zeewaterforum.info/forums/sh...er-Levend-steen-uit-Schiedam-via-Marktplaats/

Dacht namelijk ook dat dit die was maar na even zoeken zou dit wel goed moeten zijn?
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?114925-Prijzen-levend-steen
Al ziet het er erg schoon uit op de foto`s, maar misschien dat over een paar dagen wel flink wat alg gaat groeien.

Mvg,
Roy

Ik bedoel niet die uit schiedam. Dat topic ken ik idd ook. Kan het topic wat ik bedoel niet zo snel vinden. Was mogelijk op 1 van de andere forums.

Maar goed, op zich maakt dat niet zoveel uit. De TS zegt dat er zelfs lijmresten op zaten en dat zegt toch genoeg. Of ze moeten tegenwoordig in zee ook al een rif bouwen ;-)

Ik bedoel niet die uit schiedam. Dat topic ken ik idd ook. Kan het topic wat ik bedoel niet zo snel vinden. Was mogelijk op 1 van de andere forums.

Maar goed, op zich maakt dat niet zoveel uit. De TS zegt dat er zelfs lijmresten op zaten en dat zegt toch genoeg. Of ze moeten tegenwoordig in zee ook al een rif bouwen ;-)

Lijmresten, en dode oren en dergelijke. Op één steen daar zie ik rode puntjes opzitten. Zou dit dan toch een kleine hoop van leven zijn?

Iig dankzei dit forum weet ik genoeg. Ik heb inmiddels bij de plaatselijke aquariumwinkel voor 12.50 per kilo 15 kilo levend steen besteld en dat komt volgende week binnen.
Dus even wachten tot volgende week en dan.... Dan begin ik gewoon weer opnieuw! :biggrin:

Gr Sander

ooh ja. En op mijn emails reageert hij ook niet meer.. :confused: Ik ga in ieder geval NOOIT MEER iets bij hem kopen. Ik heb dus gewoon 160 euro verspilt. (leergeld :() Ik hoop dat middels dit forum dat anderen gewaarschuwd zijn/worden.

gr Sander

Hallo
heb ook levend steen gekocht bij deze zelf meneer uit Zwijndrecht. Moet zeggen dat het bij mij wel goed is. heb het zeven weken geleden gekocht. Ben zeer tevreden.
Mijn bak is nu rijp om de eerste dieren erin te plaatsen.

Bijlagen

• 20140205_204724.jpg
    20140205_204724.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 68
  • 20140117_121629.jpg
    20140117_121629.jpg
    44,5 KB · Weergaven: 76
hij zit hier ook op het forum. misschien kan ie het even uitleggen
echt vers levend steen is wel wat duurder als wat jij ervoor betaald heb, maar goed als het zo wordt aangeboden...

en onder welke gebruikersnaam dan? Toch vreemd dat meneer niet even reageert.?

Hallo, ik heb het zelfde als jouw meegemaakt bij de zelfde meneer uit zweindrecht.. in een kopieerwinkel. mijn bak draait nu anderhalf jaar inmiddels.. Ik had 50 kilo gekocht. Hier zaten ook stukken waar lijm op zat. Volgens mij toen ook topic gemaakt met dezelfde vraag..

Maargoed ik kreeg hem wel te pakken..

Hij vertelde me dat het steen uit Fiji was. En wel degelijk vers. Waar hij zijn steen haalde deden ze koraaltjes terug lijmen in de zee..

Nouja ik heb er vrede mee genomen want
Achteraf is het niet heel verkeerd geweest.

Je krijgt geen algen explosie ( uit ervaring met me andere eerdere bak, toen steen gekocht bij een ander en wel degelijk vers)

Het nadeel ik kreeg bij het eerste aquarium allemaal leuke verschillende soorten alg en kleine anemoontjes.. sommige een poliepje.. en bij deze heb ik dat allemaal niet gezien

naar mijn mening is dit gemixt steen.. sommige delen vers andere delen niet vers.. je leven in je steen komt heus wel uit.. teminste bij mij is het goed gekomen.. wat bacteriën erbij en wachten maar

Mvg jeroen

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk

Ik heb ook bij deze meneer levend steen vandaan. John sijsens heet jij. Verkoopt onder de naam van Aqua simaj. En heeft idd een kopierwinkel!. Ik weet dat hij verschillende kwaliteiten steen verkoopt. Mijn levend 5kg steen zat nog in de tempex doos dit zou ook fiji rock zijn. Ik betaalde hier ook 8.99 per kilo voor. Verder 7kg uit een draaiende bak. Na 3 weken goeie water waardes. Geen algen explosie etc...

Op mijn vers steen zit een soort van mossel. En heb 2 kleine buttons gevonden. Maar dan heb ik ook alles gezegd. Na nu 3maande. Zie ik meer leven uit het in gedraaide steen dan van het verse steen..

verzonden via yarvik x1 mobile met tapatalk

Ik heb ook bij deze meneer levend steen vandaan. John sijsens heet jij. Verkoopt onder de naam van Aqua simaj. En heeft idd een kopierwinkel!. Ik weet dat hij verschillende kwaliteiten steen verkoopt. Mijn levend 5kg steen zat nog in de tempex doos dit zou ook fiji rock zijn. Ik betaalde hier ook 8.99 per kilo voor. Verder 7kg uit een draaiende bak. Na 3 weken goeie water waardes. Geen algen explosie etc...

Op mijn vers steen zit een soort van mossel. En heb 2 kleine buttons gevonden. Maar dan heb ik ook alles gezegd. Na nu 3maande. Zie ik meer leven uit het in gedraaide steen dan van het verse steen..

Twee koraaltjes op plakken en het leeft:cool::cool::cool:

Ja idd heb ik dus ook maar gedaan. Of het nou vers of dood was mijn opstart duurde maar 4 weken. 5e week eerste water ververst en vanaf de 6e week koralen erin...

Nou ben ik een zeewaterbeginner. Maar de algenfase moet je toch altijd hebben gehad? En het leven in je steen dient toch ook al filtratie in je bak? Toen ik die 20 KG van hem erin gooide stegen mijn NO2 NO3 en PO4 waardens torenhoog de kleurpalet uit. Was onmeetbaar zo hoog! Ik heb 2 weken gewacht en de waardes zakte niet of nouwelijks. Ik heb nu die steen eruit gegooit, 95% water ververst, (op de zandbodem na) en draai nu een kale bak in. (tot vrijdag dan komt echt vers levend steen in mijn bak)
Mijn NO2, NO3, en PO4 waardes zijn nu normaal.

Hallo
heb ook levend steen gekocht bij deze zelf meneer uit Zwijndrecht. Moet zeggen dat het bij mij wel goed is. heb het zeven weken geleden gekocht. Ben zeer tevreden.
Mijn bak is nu rijp om de eerste dieren erin te plaatsen.

Had ik maar van dat steen gekregen! :( Das was deze topic er nooit geweest!

Hoi mijn no2, no3 en po4 was in het begin ook super hoog hoor! Alleen de algen heb ik minder tot bijna niet gehad reden: eerste week verlichting uit. Hierna elke week opgeschroefd met 2 uurtjes. Werkte voor mij ideaal! Licht ook maar net hoe dood je steen is denk ik en hoeveel afval er van af komt

Back
Bovenaan