Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Is dit een eunice aphroditois? (Bobbit worm)

• Topicstarter Topicstarter timm
  • Startdatum Startdatum
T

timm

Guest
Beste mensen, zonet spotte ik dit exemplaar in t aquarium
.. WAT IS DIT? Ik hoop dat dit niet is wat ik denk dat t is....
0c0d2600573bf2e0e704a9fda1733ff8.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Inderdaad. Dat is er (helaas) een. Zoals Jan al aangaf moet je deze echt wel verwijderen.

Mvg Peter.

Ben benieuwd hoe je die gaat vangen. Misschien is een krabben en borstelwormen val wel een goede optie

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Via de zoekfunctie kun je een zelfgemaakte geschikte val terug vinden. De enige andere optie is om het dier te volgen naar zijn schuilplaats en na exacte locatie de steen te verwijderen waarin de Eunicid zich ophoudt (zij schuilen zelden in een open deel).

Lees net in wikipedia dat hij wel drie meter lang kan worden. Maar er staat niets in de database. Wat voor een gevolgen heeft zo'n beestje in je bak.

Haha dat hij alles opvreet wat erin zit aan vis en lagere dieren:)

Ik las al dat dit beestje zich niet laat vangen. Ik ga waarschijnlijk een emmer met spa rood vullen en de gehele constructie deels onderdompelen. Ik kan eventueel een loksteen proberen met een stukje garnaal ertussen geklemt waar alleen de worm bij kan komen in de hoop dat die in de steen gaat zitten, maar ze schijnen honkvast te zijn.

Het zijn nachtelijke jagers die idd álles eten. Er verdwijnen dan continu pitvissen, Mandarijnvissen en Lippers etc. Ook garnalen staan op het menu.

Je kan het proberen met een PCV-buis met twee deksels waarin je één gat hebt gemaakt waar deze worm nét doorheen kan. In de buis een mossel en 's nachts kijken of hij dit en interessante locatie vindt en de mossel komt "scoren"

Dit kan je dus een paar nachtelijke uren gaan kosten. En ze zijn ook nog eens bloedsnel dus ... het is een mogelijkheid maar geen garantie dat dat lukt.

Mijn remedie was na lang dubben: Leeghalen, vangen (denk om een tang of werkhandschoen want ze bijten! en een emmer) en opnieuw inrichten.

Nadeel is het leeghalen maar het voordeel is dat er altijd wel verbeterpunten zijn in je huidige inrichting die je dan meteen kunt wegwerken.

Ik ken je bak niet maar als het een niet al te groot formaat is zou ik je willen adviseren te wennen aan het idee dat het moet gebeuren, het inplannen en het doen.

Ik kan je twee kunststofbakken lenen om je steen en koraal in op te stapelen waarmee je wat werkruimte kunt creëren. Helaas deze actie ook eens moeten doemn dus ik weet wat het is......

Jan en als ......0647984139

Ik denk dat Jan de Groot wel gelijk heeft, je moet de bak leeghalen en elke steen goed bekijken.

Vaak gebeurt het dat dit ondier niet alleen is, maar een familie heeft van meerdere dieren.
icon8.png

Ik wens je alvast suc6.

Laat maar eens horen wanneer je de familie te pakken hebt en stuur een fotootje

Wanneer ik het goed begrijp vauit eerdere berichten van topic starter is hij pas recent begonnen met een nieuwe nano.
Dat betekent naar ik aanneem dat er nauwelijks inhoud aanwezig is en de Eunicid dus met gemak handmatig te verwijderen moet zijn.

@Ryba: door te insinueren dat dat deze worm niet alleen is, breng je hobbyisten onnodig op een dwaalspoor. Een Eunicid tref je echt nauwelijks met meerdere exemplaren tegelijk aan in een aquarium. Bovendien gebeurt het ook helemaal niet vaak dat een hobbyist een Eunicid in het aquarium heeft, het blijft wat dat betreft de meesten zelfs bespaard.

@Ryba: door te insinueren dat dat deze worm niet alleen is, breng je hobbyisten onnodig op een dwaalspoor. Een Eunicid tref je echt nauwelijks met meerdere exemplaren tegelijk aan in een aquarium. Bovendien gebeurt het ook helemaal niet vaak dat een hobbyist een Eunicid in het aquarium heeft, het blijft wat dat betreft de meesten zelfs bespaard.

Daarom moet Ryba maar weer met een flink pak zout genomen worden. (of zelfs weer een lange tijd op non-actief gezet worden...)

Ik heb de medeaquariaan waar ik t steen vandaan heb ook geinformeert, aangezien t uit zijn sump komt. De steenconstructie heb ik er in zn geheel ingezet, eruit gaat ook wel lukken. Stukken pvc heb ik ook liggen, daar maak ik een constructie van, kijken of t beest hapt. Ik denk t niet, maar proberen kan geen kwaad.

Er zitten weinig koralen in en geen vissen. Gelukkig optijd ontdekt, en t is maar een 140l bakje dus t is te overzien:
ec93ff8f9ce77d615f13ecc3267dcc9e.jpg

Helaas. Vandaag een emmer met 9 liter spa rood gevuld, steen erin gedompelt.. zonder resultaat. Helaas zijn een toorts en leder ook in contact gekomen met de spa, hopelijk overleven ze t.
7cf0124d2241a0dc2e7e934e4cf21011.jpg
d670c780e470f653ca300c3d7f516837.jpg
fa07f30035abfa3b9c7a06c1ff31455d.jpg

De amfipoden kunnen t niet meer navertellen

Daarom moet Ryba maar weer met een flink pak zout genomen worden. (of zelfs weer een lange tijd op non-actief gezet worden...)
Of blokkeren. Heb ik gelukkig al lang geleden gedaan. Scheelt me een hoop ergernissen en onzin reacties.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Back
Bovenaan