Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hulp bij het identificeren en verwijderen van dinoflagellaten

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Ze vinden op de microscoop was uitdaging één, maar ik heb er een paar op de lens kunnen krijgen. Ik weet alleen niet welk soort het is, dat is uitdaging twee. In eerste instantie dacht ik hetzelfde type dino te hebben als een aantal maanden geleden, namelijk Ostreopsis. Wanneer het licht aan is, lijken ze op het zand te gaan zitten en wanneer het licht uit is, verdwijnen ze van het zand. Volgens mij is dit één van de kenmerken van Ostreopsis. Wanneer ik het zand direct belicht met een UV-lamp, verdwijnen ze ook. Ik heb dit 14 dagen volgehouden, maar hierna kwam het direct weer terug.

Met de microscoop heb ik een aantal foto’s kunnen maken. Ostreopsis valt af omdat de beweging heel anders is en ze zien er ook anders uit, minder puntig en minder korrelig. Ook Prorocentrum valt af vermoed ik, want ze hebben geen duidelijk rondje in het midden. Zelf heb ik het vermoeden dat het gaat om Amphidinium, dit omdat ze een soort bek lijken te hebben aan de voorzijde en dat hebben die van mij ook. Deze zouden niet gevoelig zijn voor UV, dat verklaart wel waarom mijn UV-filter niet meer werkt, maar niet waarom ze wel lijken te reageren als ik ze direct met UV bestraal.

Mijn vraag is: klopt mijn aanname en is het Amphidinium? Zo ja, hoe kan ik deze het beste bestrijden?

Ik kwam waterglas al tegen als mogelijke oplossing. Ik heb een fles natronwaterglas. Is dit het middel waar het over gaat?

1766315057322.png
1766315069518.png
1766315181931.png

Dit is inderdaad large cell amphidinium, bestrijding door concurrentie te bevorderen werkt hiervoor het beste. Dus vooral de biodiversiteit boosten, 1 van die manieren is inderdaad waterglas doseren, om met dat silicaat een diatombliei te initiëren. Ik gebruikte zelf die van werkenmetmerken, maar grote kans dat het kwa inhoud hetzelfde is, maar zou wel even kijken of de concentraties overeenkomen en anders dosering aanpassen.
Daarnaast voeg ik ook levende fyto, bacteriën en copepods toe bij dino uitbraken, puur om zoveel mogelijk concurrentie te bevorderen.

Dit is inderdaad large cell amphidinium, bestrijding door concurrentie te bevorderen werkt hiervoor het beste. Dus vooral de biodiversiteit boosten, 1 van die manieren is inderdaad waterglas doseren, om met dat silicaat een diatombliei te initiëren. Ik gebruikte zelf die van werkenmetmerken, maar grote kans dat het kwa inhoud hetzelfde is, maar zou wel even kijken of de concentraties overeenkomen en anders dosering aanpassen.
Daarnaast voeg ik ook levende fyto, bacteriën en copepods toe bij dino uitbraken, puur om zoveel mogelijk concurrentie te bevorderen.
Bedankt! Biodiversiteit ben ik gelijk mee gestart toen ik de bodem met UV ging bestrijden (Microbe-Lift Special Blend 20 ml per dag) en levende phyto doseer ik ook dagelijks 20 ml. In mijn phyto zie ik ook allemaal kleine beestjes; ik denk dat dit copepods zijn. Deze zijn met het oog zichtbaar.

Heb jij een idee wat de dosering is van waterglas? Ik vond dit schema, maar weet niet of dat klopt. Dat zou voor mij 1 ml per week zijn, dat klinkt vrij weinig.

1766329527631.png

Uit de gids van Mack: 0.1ml waterglas (36-41%) per 55L voor 1 ppm verhoging. Je wilt ongeveer 2-3ppm handhaven in de bak, dus dan kom je op 0.4ml/100L. Dit is voor de meeste mensen dagelijks nodig omdat het snel verbruikt. Ik deed dit zelf ook en heb 2.8ppm op ICP gehad, in het document staat zelfs dat ze bakken gezien hebben met 16ppm zonder nadelige effecten. ICP van denk 2 maanden na stoppen met doseren stond weer gewoon op een normale waarde silicaat.
Colombo lijkt meest geschikt te zijn kwa Si-test als je het wel zou willen testen ter controle, ik heb het zelf nooit getest en gewoon 2ppm per dag gedoseerd (soms een dag niet als ik het vergat of weg was).
In de dealing with dino's pdf van Mack's reef staat het wat uitgebreider uitgelegd.

Ik ga het proberen. De Colombo testset heb ik niet, ik heb die van Salifert, maar ik las hier en daar al dat je daar niet zoveel aan hebt. Onder de microscoop heb ik nu nog geen diatomen gespot. Bij de laatste ICP van een week geleden was de silicaatwaarde 114,4 µg/l. Als ik het goed begrijp, zou ik binnenkort dan meer diatomeeën moeten gaan zien.

Het Dino ID-document had ik gevonden, deze nog niet. Hier staat echt een berg nuttige informatie in, bedankt.

Klopt het dat waterglas gaat vlokken als je het in het water doet? Ik kreeg allemaal witte vlokken én mijn ReefMat ging over z’n nek. Had jij het op de doseerpomp?

Ik ga hem even in stapjes doen, is handiger denk ik:
- Af en toe met microscoop is top om voortgang te monitoren.
- ICP geeft je nu 0.1ppm, 1000ug is 1ppm, dus dan heb je daar een extra houvast.
- Dino document, geen probleem, is inderdaad een bron van waardevolle informatie.
- Waterglas eerst even oplossen in grofweg 200-250ml osmosewater en erna op een plek gieten met veel stroming. Anders vlokt het inderdaad erg extreem. Ook na verdunnen zal dit het nog wel iets doen, maar een heel stuk minder als het goed is.
Ik doseerde het dan ook handmatig, zodat ik wist dat het goed gemengd was en het voor een stromingspomp erin kon gieten.

Oplossen gaat inderdaad een heel stuk beter, las het nu ook in het document van Mack:sneaky:

Ik moet zeggen, het is echt wel mega interessant om zo het proces met de microscoop te kunnen volgen. Gisteren heb ik in geen enkele sample een kiezelalg kunnen vinden. Bij een sample van zojuist kan ik al diverse kiezelalgen zien, dat gaat echt megasnel!

Wat ik echter niet begrijp: op onderstaande foto zie je best wel wat Amphidinium zitten, maar deze zitten nu allemaal stil. Heel af en toe beweegt er eentje. Gisteren waren ze nog lekker bewegelijk. Is dit nu al een gevolg van de kiezelalg die aanwezig is, of kan er nog een ander proces zijn dat ze verstoort?

1766405181962.png

Ja microscopie is erg leuk om te zien wat er gebeurd. Het is wel lekker dat de diatoms al goed aanwezig zijn, meestal duurt dat wel enkele dagen, of langer.
Dat ze niet bewegen zou ik zo snel geen (onderbouwd) antwoord op durven geven.

De bak wordt op dit moment in sneltreinvaart bruin. Het lukt me helaas niet om hier een fatsoenlijke foto van te maken. De kleuren blijven heel gek.
1766503315777.png

Ik heb een sample genomen en deze opnieuw onder de microscoop bekeken. Ondanks dat de bodem nu heel bruin is zie ik in de sample niet heel veel diatomen terug. Wel zag ik weer wat nieuws. Ik vermoed dat dit een diatoom is. Deze heb ik eerder niet gezien.
1766503700025.png

Helaas zie ik nu ook wat Ostreopsis voorbij komen.
1766502294377.png

Vandaag weer wat meer diatomen kunnen zien. Nu zie ik ook van deze ‘ladder’-vormen. Van wat ik begreep gaat het om een Melosira en zou deze verantwoordelijk kunnen zijn voor het bruine, slijmerige uiterlijk van het zand.

1766570753826.png

Wanneer ik de sample goed bekijk zie ik ook een groot verschil tussen de Amphidinium. Er zitten grote exemplaren tussen die vrij rustig zijn, maar er zwemmen ook kleinere tussen. Mijn eerste gedachte was dat dit gewoon jongere exemplaren zijn, maar ik las in het document dat er ook specifiek een andere soort is, die volgens dat document van Mack zelden voorkomt in zeeaquaria. Als ik de beschrijving lees twijfel ik echter of het wellicht om deze soort gaat. Want: snelle zwemmers, een stuk kleiner en ze gaan ’s nachts de waterkolom in. Dat komt overeen met wat ik hier constateer.

Wat me al eerder is opgevallen is dat het zand een stuk schoner oogt in de ochtend en in de avond, als het licht minder fel is. Het UV-filter pakt ze in ieder geval niet mee, want het worden er niet minder.
1766571501792.png

Back
Bovenaan