Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoeveel kelvin verlichting gebruiken voor sps?

Stefan010rotterdan

Senior Forumlid
Ik heb 2 Red Sea reeflight 90 op mijn Red Sea reefer 250..
Nu kan ik daar verschillende programma’s op zetten van 15000 tot 23000 kelvin het valt me op dat bij 15000 kelvin volop wit licht en blauw licht gebruikt word... als ik naar 23000 kelvin gaat dan verdwijnt me wit bijna helemaal en krijg ik een erg blauwe gloed... zelf vind ik met wit erbij mooier!

nu is mijn vraag zijn de kelvins belangrijk voor de groei van mijn sps koraal? En hoeveel kelvin heeft dan die sps nodig!

Ik gebruik dit schema. Al mijn koralen groeien hier erg goed mee

Bijlagen

• 7C6D94F9-C6BB-4D72-94FC-117BEA92A7DC.png
    7C6D94F9-C6BB-4D72-94FC-117BEA92A7DC.png
    141,7 KB · Weergaven: 104
Hallo doe jij bewust geen Maximale verlichting? Want Red Sea heeft een reef save verlichting toch ? Daarom wilde ik de maximale verlichting gebruiken?
Ik merkte dat 100% teveel is voor mijn koralen. Ben een koraal waarschijnlijk hierdoor verloren. Vervolgens vanaf 50% laten acclimatiseren naar 75%. Koralen van mij hebben niet meer verlichting nodig.

Zo ik het begrepen heb is het blauw voor de groei en gezondheid van de koralen en het wit naar smaak van de kijkers bijvoegen , ik heb dit ook laten acclimatiseren van 50 naar 100 in 60 dagen
De reef safe doelt meer op het spectrum dan op het vermogen je kan dus met te veel juist licht nog altijd de dieren verbranden.

Snel groeiende koralen leven net aan het oppervlak dus tussen de 6000 en 10000 kelvin, hoe hoger de kleurtemperatuur neemt de groei af, maar neemt de kleur toe.

Back
Bovenaan