Erik Caris
Senior Forumlid
Is RVS 316 zeewaterbestendig genoeg om over een langere termijn in onze hobby te gebruiken en geeft het geen schadelijke stoffen af aan het water ?
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Ik zou ook zeggen dat RVS 316 zeewaterbestendig is. Het wordt ook gebruikt op boten voor op zee. Voor een warmte wisselaar kan je dan misschien het beste titanium kiezen.Ok, bedankt voor de reacties. Het frame wordt ook gepoedercoat geleverd dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. De bedoeling was om de warmte wisselaar van RVS 316 te maken.
Volgens mij roest 316 toch minder als hierboven omschreven want ik sprak van de week iemand die RVS 316 warmte wisselaars maakt voor koeling van scheepsmotoren welke dus ook met zeewater in aanraking komen. Volgens hem zou het geen probleem zijn.
Maar gezien jullie reactie ga ik het risico toch niet lopen om het van RVS te laten maken.
Ok, bedankt voor de reacties. Het frame wordt ook gepoedercoat geleverd dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. De bedoeling was om de warmte wisselaar van RVS 316 te maken.
Volgens mij roest 316 toch minder als hierboven omschreven want ik sprak van de week iemand die RVS 316 warmte wisselaars maakt voor koeling van scheepsmotoren welke dus ook met zeewater in aanraking komen. Volgens hem zou het geen probleem zijn.
Maar gezien jullie reactie ga ik het risico toch niet lopen om het van RVS te laten maken.
Ik heb een gebroken ceramische as van een Red dragon vervangen door RVS 316. Ook na 4 jaar zie je daar niets aan. Of dit materiaal, gebruikt in grote hoeveelheden, invloed heeft op de waterwaarden, dat zou ik niet durven zeggen. Persoonlijk zou ik voor een warmtewisselaar kiezen voor titanium. Ik zou voor een titanium warmtewisselaar eens kijken bij "vis-straat".
RvS 316 roest gewoon door is dus niet zeewaterbestendig of zuur bestendig.
Er zijn zeker wel hoogwaardige RvS soorten te koop maar deze zijn bijna onbetaalbaar.
Sps reef
Ik zou ook zeggen dat RVS 316 zeewaterbestendig is. Het wordt ook gebruikt op boten voor op zee. Voor een warmte wisselaar kan je dan misschien het beste titanium kiezen.
Hoi Erik,
Ik vindt het jammer dat mijn ervaring in twijfel wordt gebracht.
Ik reageer immers om u wijzer te maken en niet om mijn mening te ventileren.
Maar goed... Het feit is....
Ik verwerk dagelijks RvS soorten dit gebruik ik beroepsmatig en geloof me je krijgt gewoon last van roestvorming....
Maar beter... koop een stuk 316 en ga het testen dan zie je het met eigen ogen!
Succes met de test
RVS 316 is een zeewaterbestendig RVS maar als er aan gelast moet worden dan kan je beter RVS316L nemen dit heeft een lagerkoolstof gehalte daardoor is het beter te lassen.
RVS 316(L) heeft de eigenschap, als het chroom in het RVS in contact komt met zuurstof uit de lucht, dan vormt het een chroomoxide laagje deze beschermt de onderliggende lagen tegen oxideren, alleen als deze laag is beschadigd door het bewerken, of verkeerde opslag b.v. oppervlakte in aanraking geweest met staal, dan kan het wel gaan oxideren.
Vandaar dat de een zegt dat het wel oxideert en de ander niet, en ze hebben allebei gelijk.
Je kan de las of bewerking ook zuren
een must anders roest het alsnog
Oke, ben zeer benieuwd. Wellicht wordt dan ook gelijk helder of het wel en niet kan en wat vooral interessant is waarom dan niet (als het niet is).Aan de spiraal welke met het zeewater in contact komt hoeft bij een warmte wisselaar in principe niet gelast te worden.
Ik ga binnenkort nog eens contact opnemen met degene die ik ken en warmte wisselaars maakt voor koelingen van scheepsmotoren, hij is immers met het verhaal begonnen dat het van RVS 316 gemaakt zou kunnen worden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Wil hier ook even inspringen, ben zelf pijpfitter en werk op een petrochemische fabriek hier in de buurt, en maak dagelijks leidingen van 304l of 316l.
En dit kan wel degelijk roesten door de juiste of wel verkeerde omstandigheden.
Vooral chloor is de boosdoener maar bij hogere temperaturen en zal in ons zeewater niet zo van belang zijn.
eerder de blootstelling aan zuurstof e.i.c. met koolstof metalen in de buurt gaat dit snel roesten, bewerkt 316l moet zeker 24 uur droog en binnen opgeslagen worden zodat de oxide huid zich hersteld.
Ook waar ik werk gaan er agressieve stoffen door de leidingen maar hier word wel gebruik gemaakt van materiaal welke een HEAT nr. en attesten hebben welke betekend dat de materialen getest zijn en ieder een eigen nummer hebben.
Voor ons aquarium is een ´goedkoop´rvs niet altijd genoeg, hou maar eens een magneet bij een rvs meubel of ombouw van je rvs magnetron, een goedkope legering maar goed waar hij voor bedoeld is.
Wat ik wil zeggen, een goed RVS is duur en waarom zijn de koelers dan uitgerust met een titanium spiraal, gewoon omdat dit beter is op onze doelgroep, dus zou ook voor deze vorm van metaal gaan.
gr. Marcel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.