Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe succesvol krabben vangen

DennisBor

Senior Forumlid
Ik ben al enige tijd op een niet zo succesvolle missie: krabben vangen.

Met het levend steen zijn er een tweetal krabben meegelift, een Actaeodes Tomentosus en een Chlorodiella Nigra.

Ik heb het tweetal nog niet op iets slechts kunnen betrappen, alleen de laatstgenoemde maakt er een sport van om te aquascapen. Alle losstaande koralen liggen 's morgens beneden aan het rif. Ook de maximale lengte (volgens mw-lex 8cm) heeft hij bijna wel bereikt en wil de diertjes uitvangen voor ze streken gaan uithalen.

Nu heb ik alles al geprobeerd, petflesjes met omgekeerde bovenkant, longdrinkglas, knijpers, m'n vinger (was overigens het meest succesvol) maar ik heb één probleem: m'n pepermunt- en poetsgarnalen. Ze vinden het aas zo lekker dat ik gelijk garnalen vang... Ik had laatst een soort garnalensaté: een wasknijper met mossel en vier garnalen.

Ik vind het ook weer zo wat om eerst de garnalen uit te vangen, elders te plaatsen, en dan weer verder te gaan. Wil geen extra stress voor m'n bewoners.

Wie o wie heeft de gouden tip.

Niemand?

uuuuh dieptebom ?
geintje , maar ik vrees als niets helpt wat jij beschreven hebt
dat je mag gaan slopen en verbouwen tot je hem hebt
ik had hier ook een krabbetje zitten , een prachtig beest
tot ik allerlei garnalen ging missen
het beestje was meegekomen met het levend steen , een prachtbeest , rood met wit gestreept , een paar ontzettend grote scharen
ging een paar weken goed , de garnalen kwamen er in { garnalen bak , geen vissen }
ze verdwenen sneller dan ik ze kon aanschaffen
ik heb heel de bak leeggehaald tot ik hem had
ik heb hem weggegeven aan iemand die meer van dit soort ongein heeft

veel succes

Ik denk dat het met een wasknijper prima gaat, hier een stuk touw aan vast en een halve mossel in de knijper.
Als je dit voor zijn verstopplek houdt dan komt hij naar buiten en zal zich met eenn schaar aan de schelp vast houden om vervolgens met de andere schaar het mosselvlees los te trekken.
Op het moment dat hij zich goed vast heeft wip je hem er zo uit.

Volgens mij houden garnalen zich niet zo sterk vast en blijven deze achter in de bak, zo niet dan gooi je ze terug in de bak.
Als je dit voorzichtig doet zullen de overige bewoners er geen hinder van ondervinden. Eventueel kun je de garnalen aan de andere kant van de bak voeren, zodat ze niet in de weg lopen.

Het kan helpen het licht een te dimmen, de krab zal dan eerder naar buiten komen.

Ik vond een longdrinkglas altijd perfect werken, degene die ik niet te pakken kreeg heb ik met een injectienaald verlengt met een soort van breinaald gespiest.. Niet makkelijk maar het beste onder blauw licht te doen..
De speciale vallen werkten bij mij niet trouwens.

Ik vond een longdrinkglas altijd perfect werken, degene die ik niet te pakken kreeg heb ik met een injectienaald verlengt met een soort van breinaald gespiest.. Niet makkelijk maar het beste onder blauw licht te doen..
De speciale vallen werkten bij mij niet trouwens.

Gespiest?!? Klinkt niet echt diervriendelijk...

Nou het is uiteindelijk gelukt. Heb de steen waar de krab op zat uit de bak getild en het beestje zo kunnen verwijderen. Leeft nu in de sump wachtend op een liefhebber

Back
Bovenaan