Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

hoe lang voordat doktersvis te groot is?

bart spijkhoven

ZeewaterForum gebruiker
Ik zit er aan te denken een Picasso doktersvis aan te schaffen, maatje S, of een gele dokter.. echter weet ik dat met name de picasso best fors kan worden.

mijn bak is 120cm lang bij 50 cm diep en 60 cm hoog.

hoe lang zou ik er eentje in mijn bak kunnen hebben voordat hij te groot word?

en hoe geld dit voor een gele doktersvis??

de picassa heeft minimaal 1000 liter nodig en de gele minimaal 450 liter.

Over dit onderwerp zijn de meningen zeer verdeeld. In een 1,20 meter bak kan je, is mijn mening, wel een gele dokter houden, een Picassa zou ik niet doen, die heeft te veel zwemruimte nodig. Aantal liter zegt niet alles, de vrij zwemruimte en lengte van de bak is meer bepalend.

Over dit onderwerp zijn de meningen zeer verdeeld. In een 1,20 meter bak kan je, is mijn mening, wel een gele dokter houden, een Picassa zou ik niet doen, die heeft te veel zwemruimte nodig. Aantal liter zegt niet alles, de vrij zwemruimte en lengte van de bak is meer bepalend.

Dit is ongeveer mijn inrichting.
Bak is 120x50 en 60 hoog. Zoals de foto laat zien heb ik best wel wat vrije zwemruimte bovenin en rechts in de bak.

36d759d9a3842d5b733e5ca390b02b91.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

ik weet wat ze volwassen nodig hebben, maar je koopt ze als ze een paar cm zijn. hoe snel groeien deze dieren een bak van 350 liter uit? is eigenlijk mijn vraag ;)

Picasso's groeien vrij snel. Een gele dokter kun je best lang houden hoor. De mijne zit al 5 jaar in mijn bak(ken). Nu 450L:

360e2c0ed25e28fac0bd6f69d508339d.jpg

130x60x55

Picasso's zijn ook enorme druktemakers.

Picasso groeit binnen 2 jaar je bak uit en zelfs in een 2 meter bak komt hij niet tot zijn recht. Hij is echt in een flits aan de andere kant van de bak.
Ik zou hem nooit meer nemen tenzij ik een bak van een meter of 4 kan plaatsen.
Een gele dokter is wel te doen in jouw maat bak,groeit langzamer en blijft beduidend kleiner en is ook veel minder een baantjestrekker als de picasso.

Bijna vergeten Picasso's zijn vaak niet reefsafe/slopers als ze ouder worden.

Als ik je bak bekijk zou ik eerder in koralen investeren ,dan in vissen ,eerst zorgen dat je voldoende verbruikers hebt en daarna vervuilers.

De kans dat je door vissen in te gaan zetten hoge fosfaat en nitraat problemen ,is mijn inziens erg hoog.

Beter zorgen dat je water stabiel is /wordt.

En daar heb je verbruikers voor nodig

een picasso in een te kleine bak voelt zich niet happy , met als gevolg stress => stip....... en je andere vissen die dat misschien niet
overleven.

ik zou het niet doen.

succes peter

Als ik je bak bekijk zou ik eerder in koralen investeren ,dan in vissen ,eerst zorgen dat je voldoende verbruikers hebt en daarna vervuilers.

De kans dat je door vissen in te gaan zetten hoge fosfaat en nitraat problemen ,is mijn inziens erg hoog.

Beter zorgen dat je water stabiel is /wordt.

En daar heb je verbruikers voor nodig
Ben ik ook mee bezig. Maar ondertussen wel kijken wat ik wil. Niet dat ik straks een dokter wil gaan inbrengen en dan nog steeds niet weet wat er in kan😉. Daarom nu alvast info rondje. ..

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ik zou geen vis kopen met het idee deze later als hij te groot is geworden, te verkopen.
Een Picasso is een trotse zwemmer die aan andere vissen graag laat zien dat hij er is.
In juow bak gaan vooral de andere vissen het moeilijk krijgen, ook al is de Picasso klein hij geeft zich niet zomaar gewonnen.
Een gele dokter zou in uw geval een betere keuze zijn omdat deze meer bezig is met het zoeken naar voedesel tussen de rotsen of naar algen, en andere vissen meer met rust laat.

dank jullie voor de reacties. het is duidelijk: geen picasso en als er een dokter in gaat dan een gele dokter. uiteraard nog even wachten tot er meer koralen instaan en er een nog stabieler evenwicht is ontstaan ;)

Back
Bovenaan