Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe berken ik hoeveel cm vissen,garnalen,heremietkreeften etc ik in mijn aquarium kan

CasperZeeaquariumfan

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allemaal,

Aangezien ik in de starters handleiding niks kon vinden over hoeveel cm vissen, garnalen, heremietkreeften etc ik in mijn aquarium kan doen vraag ik het dus hier.
Het is namelijk zo dat ik een RIo 180 van Juwel heb.( Dus 180 Liter)
Maar hierin zit dan nog wel een filterhuis met verwarming daarin ingebouwd en een apart eiwit afschuimer ( Eigenlijk net oz groot als mijn filter/verwarmings huis.
Daarbij komt natuurlijk ook nog mijn levend steen.
Mijn vraag is dus ook of ik van 180 Liter nog moet uitgaan ( Omdat het dan gaat om de afmeting van het aquarium) Of dat ik van de nu nog aantal liters water uit moet gaan.( Ik wet namelijk niet meer hoeveel liter water er nu nog in gaat)
Tuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn wat betreft hoeveel ruimte een vis,garnaal,heremietkreeft etc nodig heeft ( Ieder dier heeft zijn eigen karakter) maar in mijn aquarium handboek(Het boek heet : Het Rifaquarium van Veltman uitgevers) staat een richtlijn en die zegt het volgende :

Afmetingen van de bak/aquarium en lengete van de vissen.

Afmeting van de bak/Aquarium Maximale lengte van de vissen.
90 x 45 x 38 cm of
90 x 45 x45 cm of Voor al deze afmetingen van de bak maximaal 10 cm vissen grote vissen
90 x 60 x 60 cm of
120 x 38 x 38 cm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit schema gaat nog wel even door maar hierin geeft het boek dus aan dat ze niet van het aantal luter dat er nog beschikbaar is uit gaan maar van de afmetingen van de bak/aquarium.
Nu zit ik een beetje met een probleem ik weet namelijk niet bij welk formaat vissen mijn aquarium hoort. ( Ik vermoed bij deze forumle? 90 x 45 x45 cm )
Mijn bak/aquarium afmetingen zijn : 101 cm lang x 41 cm breedt x 50 cm hoog.
Ik dacht zelf dus maximaal vissen van 10 cm er in te kunnen houden of hoort mijn aquarium toch meer bij een andere formule?

Alvast bedankt.

Mvg, CasperZeeaquariumfan.

dit is lastig om zo te zeggen. kijk rustig eens rond in de dagboeken op het forum met jouw formaat bak. hier kun je eens kijken wat voor
vissen hun er in hebben zitten. En ook in de databse staan veel visbeschrijvingen.
Leuke visjes vind ik persoonlijk voor zo'n bakkie:

salarias
chinese pijlvis
escenius
gobie
drieband annemoonvis
dwergbaarsje

en verder bijv leuke heremietkreeftjes, slakjes, zandzevend zeesterretje ofzo

succes!

dwergbaarsje ziet er wel leuk uit maar kunnen soms wat agressief zijn
gramma is ook leuk, 'n lipvisje zou kunnen, maar geen dokters, daarvoor is deze (vind ik) te klein

Het is me niet helemaal duidelijk of je het totaal aantal cm vis, of het formaat van de grootste vis bedoeld (omdat je van het aantal liters in het aquarium uitgaat?) Maar het aantal cm vis per liter gaat niet echt op in een zeeaquarium.
Zelf hanteer ik voor de grootte "de 10% van de lengte van het aqurium regel" en dan kom jij op 10 cm uit.
Maar naar mijn idee zijn dat vissen die best aan de maat zijn voor zo'n bakje, veel meer dan 3 of 4 van die vissen van dat formaat zul je niet kwijt kunnen in een Rio 180.
Ik zou voor een rio 180 naar leuke kleine visjes uitkijken die niet groter kunnen worden dan 5-6 cm, en als de soorten elkaar kunnen velen, een stuk of 8 visjes in het bakkie. Hoeveel dieren je verder op de bodem laat rondlopen, kruipen en graven is niet afhankeleijk van het aantal liters. De oppervlakte van de bodem is dan waar je naar moet kijken. En dan heb ik zoiets van, kijk wat je leuk en/of nuttig vindt, en laat dat lekker z'n werk doen, als ze elkaar maar niet teveel in de weg lopen en er files onstaan.

M.v.g. Jimmy

oke ,beide heel erg bedankt voor de informatie!

Zou ik het volgende bestand aan vissen kunnen houden?

2 azuurblauwe juffers ( Heb ik al dus moet sowieso bij de rest kunnen)
2 clownsvisjes ( Ik weet nog niet wewlke soort maar ik denk nakweek van Percula/Ocellaris)
1 dwerg keizer( Heb ik ook nog niet maar denk dan aan de gestreepte , ik weet dat dwergkeizers als ze ouder worden kunnen gaan knabellen aan je koralen maar doen ze dat ook bij een duivelsklauw, sterpoliep en oortjes? dit is namelijk wat ik er tot nu toe aan koraal in heb zitten met de rest zou ik rekening nog kunnen houden met de vissen die ik er in wil)

Mvg, CasperZeeaquariumfan.

In de koi wereld hanteren we het aantal cm wat de vis max kan worden x 10 = max aantal liter van je vijver..

Dus voor een aquarium van zeg maar 500 liter zou je 50 cm aan vis kunnen plaatsen.
Nu weet je wel dat niemand dit doet en de meeste mensen dit opvangen met techniek om zo toch iets meer te houden.
Ook de lengte van je bak speelt een rol.

Dus ik zou zeggen gebruik je gezond verstand en plaats niet teveel in een keer

Back
Bovenaan