Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Martin V

Hallo Mensen,

wat leuk om al deze reacties te lezen over de bak van m'n vader. Ik zal alle reacties uit printen en aan hem geven zodat hij alles kan lezen.

quote:
Het lijkt wel alsof er veel jonge stekken in staan; is er pas sinds korte tijd begonnen met ''moeilijke'' SPS-koralen? Lijkt me dat deze koralen het erg moeilijk hebben met de weinige stroming in de bak.......

Grtjs, Shiva.

ALLE jonge stekken die erin staan zijn allemaal stekjes van de moederdieren die al IN de bak staan. Behalve de donker blauwe. Die deed het eerst niet zo goed en die heeft hij verplaatst naar boven om zo iets minder stroming te krijgen. Nu doet hij het beter en groeit goed.

Ik zal kijken of ik regelmatig foto's kan plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe snel het groeit.
Hij is er iedere zaterdag zo'n 2,5 uur mee bezig om alle watten te vervangen, schoon te maken etc.

Hij gebruikt zeer weinig toevoegingen. Wel voegt hij magnesium toe.
En wat Charles al zegt. Het zeezout wat je koopt is NOOIT genoeg. ALLE waardes die erop staan zijn niet de waardes die er echt in zitten. En ik wil niemand hierover horen, want dit heeft hij allemaal laten uitzoeken/testen in een laboratorium. Dus heeft hij het anders gedaan.
Hij heeft een paar hondert kilo zout besteld en heeft toen alle elementen dat zeezout nodig heeft zelf toegevoegt. Magnesium, calcium, jodium, etc. etc. Nu heeft hij dus zijn eigen zeezout met echte waardes. Hiermee heeft hij zijn water mee gemaakt. Dit zorgt ervoor dat hij de optimale waardes heeft en hoeft hij er verder weinig aan te doen dan alleen alles op pijl te houden.
Verdere elementen voegt hij niet toe. Zo heel af en toe nog een klein beetje 98% alcohol.

En als er nog vragen zijn die jullie willen weten of zijn er beginners die het een en ander wil weten, die mogen hem gewoon bellen.

Hoi Martin,

Ik hoorde via Charles dat je voor je vader dit dagboek bijhoudt.

Gefeliciteerd met het gezond verstand van je vader......

Als vervuiling in de echte zee de riffen kapot maakt moet je je eigen rif ook schoon houden....alleen nooit gedacht dat dat met OMO kon...(Welk waspoeder en hoeveel gebruikt je vader op welk programma?)

Kun je me zeggen wat er gemiddeld zoal in zeezout ontbreekt?
Ik heb ongeveer 5 weken geen wissel meer gedaan en vorige week toch maar weer 10% zeewater vervangen....Wat moet ik eraan toevoegen vraag ik me dan af.

Groeten,

Han

Momenteel kamp ik wat met bruine algen bovenin de bak. Ik heb geen fosfaatkiller.

ziet er inderdaad super mooi uit.

Ik zeg maar zo bij de een werkt dat beter wat weer voor een ander helemaal niet kan werken

gr,

stefan

Hoi.

Ook ik heb met deze man in Nijverdal gesproken.
Ik denk (weet het wel zeker) dat meer mensen op die dag met hem gesproken hebben.
Deze man heeft dus geen internet, zoals eerder vermeld.
Hij wordt dus ook niet beinvloed door het forum.

Hiermee bedoel ik dat als bepaalde mensen hier verteld dat je elke week 1 liter cola in je bak moet gooien, je eens moet kijken hoeveel dat gaan doen!

Ik denk dat we beter eens kunnen kijken of we er iets van kunnen leren.

Ik sta met open mond te kijken hoe hij die bak op deze manier zo mooi kan krijgen.

mvgr
twan

Laatst bewerkt:
waarom dat dan:confused:
bull zei:
echt geweldig dit ... er zullen aardig wat mensen achter hun oren krabben nu hier op het forum :D:D:cool:

met echt geweldig bedoel ik dus hoe deze bak erbij staat ..

en dat achter hun oren krabben kan je toch zelf wel indenken?? dit is toch niet de meest voorkomende manier om een zeeaquarium te houden..

Ik weet zo niet wat er allemaal ontbreekt in het zeezout wat men koopt, omdat na een aantal keer verhuizen het boekwerk kwijt is geraakt. Maar wat ik me nog kan herrinneren is dat van sommige bestandsdelen er maar 50% in zit van de aangegeven hoeveelheid dat op de verpaking staat. Het is gewoon nepperij om ervoor te zorgen dat mensen EXTRA dingen gaan kopen zoals de losse flesjes van calcium, magnesium, jood, ijzer etc. Omdat mijn vader alles zelf maakt kloppen ALLE waardes perfect en heb je hoef je op een later stadium bijna niets toe te voegen.

Wat voor wasmiddel hij gebruikt weet ik zo niet, dat zal ik nog een keer navragen.

Je hoeft er NIETS extra aan toe te voegen.
Een tip is FILTER JE WATER zoals m'n vader over watten. Je moet nagaan dat hij het water op 3 punten volledig filtert over filterwatten.
1. 2 stromingspompen a 2000L/H. op de aanzuigbuis heeft hij filterwatten zitten. Deze pompen hangen in het aquarium.
2. in de overloop heeft hij filterwatten zitten.
3. Op de opvoerpomp heeft hij filterwatten zitten.

Dit samen zorgt ervoor dat hij het water compleet filtert en ook iedere week schoonmaakt. IEDERE week is het weer vies. Zolang je de discipline hebt om iedere week die filterwatten schoonmaakt is er niets aan die hand en zie je na zo'n 2 maanden al een HEEL groot verschil. Pas dan kun je denk ik pas zonder een waterwissel, omdat je een waterwissel om maar 1 reden doet.
1. om nitraat en phosfaat etc tegen te gaan. (dit doet mijn vader door te filteren over de watten.)

Appelman zei:
Hoi Martin,

Ik hoorde via Charles dat je voor je vader dit dagboek bijhoudt.

Gefeliciteerd met het gezond verstand van je vader......

Als vervuiling in de echte zee de riffen kapot maakt moet je je eigen rif ook schoon houden....alleen nooit gedacht dat dat met OMO kon...(Welk waspoeder en hoeveel gebruikt je vader op welk programma?)

Kun je me zeggen wat er gemiddeld zoal in zeezout ontbreekt?
Ik heb ongeveer 5 weken geen wissel meer gedaan en vorige week toch maar weer 10% zeewater vervangen....Wat moet ik eraan toevoegen vraag ik me dan af.

Groeten,

Han

Momenteel kamp ik wat met bruine algen bovenin de bak. Ik heb geen fosfaatkiller.

Ik hoorde van m'n vader dat Charles langs is geweest en foto's heeft gemaakt. Hij zal deze foto's binnenkort wel plaatsen.
p.s nog veel sterkte Charles....je weet denk ik wel wat ik bedoel

Hierbij wat foto's van de werkelijk prachtige bak van Martin. Wat een kleuren! Het fototoestel had er moeite mee. Weer bedankt voor de gezelligheid, tips en de koffie natuurlijk.

MartinV zei:
Ik hoorde van m'n vader dat Charles langs is geweest en foto's heeft gemaakt. Hij zal deze foto's binnenkort wel plaatsen.
Dank je wel. Ter verduidelijking: mijn vader ligt sinds vorige week met hartproblemen in het ziekenhuis te wachten op 2 of meer bypasses. Tot overmaat van ramp is mijn moeder gisterochtend met de ambulance wegens darmproblemen naar hetzelfde ziekenhuis gebracht. Ze kon meteen blijven.

p.s nog veel sterkte Charles....je weet denk ik wel wat ik bedoel

Bijlagen

• pano.jpg
    pano.jpg
    219,1 KB · Weergaven: 796
  • DSCN1704.jpg
    DSCN1704.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 244
  • DSCN1685.jpg
    DSCN1685.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 226
Nog wat foto's van dezelfde bak.

Bijlagen

• DSCN1678.jpg
    DSCN1678.jpg
    144,6 KB · Weergaven: 115
  • DSCN1665.jpg
    DSCN1665.jpg
    131,9 KB · Weergaven: 104
  • DSCN1660.jpg
    DSCN1660.jpg
    161,7 KB · Weergaven: 119
En voorlopig de laatste drie. Als je nieuwsgierig bent naar meer moet je maar gaan kijken in Haaksbergen ;).

Bijlagen

• DSCN1659.jpg
    DSCN1659.jpg
    183,1 KB · Weergaven: 114
  • DSCN1654.jpg
    DSCN1654.jpg
    118,9 KB · Weergaven: 113
  • DSCN1653.jpg
    DSCN1653.jpg
    156,2 KB · Weergaven: 161
heb vol bewondering naar de foto's zitten kijken !

heel veel sterkte en natuurlijk beterschap voor je ouders !

Dank je wel joh. Aardig van je :goed:.

bartfrinking zei:
heel veel sterkte en natuurlijk beterschap voor je ouders !

Dank je. Het is ook een prachtbak. Je kijkt je ogen uit! Die overzichtsfoto bestaat uit 3 foto's want het paste niet in één opname ;).

Peter H. zei:
Die FOTO,SWOW!!! vooral die overzichtsfoto;) :goed:

Deze bak doet me echt twijfelen om misschien toch weer filterwatten te gaan gebruiken, als ik zie hoeveel zweefvuil er bij mij in de bak zit:(
Trouwens Charles, sterkte met je ouders.

Peter H. zei:
Deze bak doet me echt twijfelen om misschien toch weer filterwatten te gaan gebruiken, als ik zie hoeveel zweefvuil er bij mij in de bak zit:(
Trouwens Charles, sterkte met je ouders.

Filterwatten werken super! alleen omdat de meeste mensen ze in een potfilter stoppen en 1 keer in de maand vervangen dan gaan ze tegen werken!Zelf filter ik ook over filterwatten deze vervang ik elke dag.

Ik vind dit een hele mooie bak!

Word er veel gestekt? vind alles zo netjes staan.

Zelf vind ik deze manier van bak houden beetje ingewikkeld maar wel leuk om te zien dat het werkt;)

Groetjes Michael

Back
Bovenaan