Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van jeffrey1884

• Topicstarter Topicstarter jeffrey1884
  • Startdatum Startdatum
J

jeffrey1884

Guest
Na een jaar aktief hier op het forum bezig te zijn heb ik besloten om ook een dagboek te starten.

Mijn percula 90 bak heb ik verkocht, en ben nu met de tweede bak bezig.
Dit is een juwel Lido geworden. De afmetingen zijn 60x40x60 (50 waterhoogte)
Had wel groter willen gaan maar er was gewoonweg geen ruimte in de woonkamer.
Maar een goede rede om met een nano te beginnen is dat er veel potentie in zit. Vele nano bakken zijn schitterend ingericht en draaien fantastisch!

Ik heb gekozen om met een sump te werken en heb een gat laten boren. De afmetingen van de sump(je) zijn 40x25x25. Welke voor ca 50% gevuld is met water. In de sump is een AM turboflotor geplaast met een OR 2500 naaldrad pomp. Het water wordt vanuit de sump teruggepompt de bak in met een eheim 1200 liter opvoerpomp (type weet ik even niet)

De bak zal worden verlicht door 2x15 watt actinic en 2x39 watt T5 compact. De stroming in de bak wordt verzorgd door een tunze 6045 streamer 4500 liter.
Voor de koeling (die heb ik zeker nodig) zal ik twee PAPST ventilators gaan gebruiken (12 cm doorsnede). Natuurlijk hoort hier een contoller bij.

Op dit moment gevuld met ca 12 kg vers levendsteen opgebouwd d.m.v PVC constructie. Over een paar maanden zal ik nog wat steen bij plaatsen. Om de rest van het PVC te camoufleren met steen.

Groeten Jeffrey

Foto's :)

Bijlagen

• DSC00249 (Small).JPG
    DSC00249 (Small).JPG
    48,5 KB · Weergaven: 117
  • DSC00251 (Small).JPG
    DSC00251 (Small).JPG
    51,1 KB · Weergaven: 39
Zo weer even een update. Heb ook inmiddels de verlichting iets aangepast.
De eerste koraaltjes zitten er in. De waterwaarden zijn stabiel.

Natuurlijk een foto.

Bijlagen

• DSC00260 (Small).JPG
    DSC00260 (Small).JPG
    65 KB · Weergaven: 90
hey jeffrey, klopt t dat ik een gele dokter zie zwemmen, of ben ik nou scheel:confused:

nu nog een paar mooie rose buttons en een montiplaatje erbij....:)

jouw afschuimer doet het goed, zeg

Ja klopt dat er een gele dokter inzit. Had hem over van de oude bak. Heeft een tijdje in quarantaine gezeten. Omdat mijn nieuwe bak een stukkie kleiner is, was ik bang dat er te weinig zwemruimte in de bak zou zijn. Wilde m eerst verkopen, maar ben toch een beetje verknocht aan mijn dokkie.
Zo te zien heeft ie het wel naar z'n zin in de iets kleinere omgeving.

@ ad7x7, Ja dat past er goed in! Van de week krijg jij een PB voor een bezoekje..........

Jeffrey

Zo.... Na bijna 4 maanden verder is er weer een hoop gebeurd en wordt het weer eens tijd om een update te maken.

De leders die ik had zijn inmiddels de deur uit. De bak is voornamelijk gevuld met harde koralen. En dit gaat goed zelfs zo goed dat ik een aardig fors ca verbruik heb. Daar voor heb ik een kalkreactor geplaatst. Van aquacompleet.
Een heel gestoei met het dagelijks `leeglopen` van de reactor. En dit opgelost door de ontluchting van de reactor als uitloop in gebruik te nemen. Dit resulteerd wel in een hoger co2 gebruik maar mijn systeem kan het kennerlijk hebben.
In eerste instantie was ik wel huiverig om een reactor te plaatsen op een systeem met een klein water volume. Maar dit gaat prima!!!!

Ook de verlicht is inmiddels weer aangepast. Ik had t5 compact in gebruik de daylight versie bijverlicht met 2 T8 actinic buizen. Was hier wel tevrede over maar miste toch wel het spelen met de juiste kleur.
Het geheel is nu verlicht met normale T5 buizen 4x 24 watt. Met lampen van Korallen Zucht 3 coral en 1x fuji purple.
In het begin wel even schikken een roze achtige buis. Het is even wennen maar het resultaat is wel aan de koralen zichtbaar. Deze kleuren een stuk beter na een week of twee.
In een later stadium ga ik nog 2x 24 watt bij plaatsen en dat zullen de coral lampen worden van Korallen zucht.

Hier wat beeld materiaal.......

Bijlagen

• DSC00373 (Small).JPG
    DSC00373 (Small).JPG
    78,1 KB · Weergaven: 9
  • DSC00371 (Small).JPG
    DSC00371 (Small).JPG
    39,1 KB · Weergaven: 10
  • DSC00369 (Small).JPG
    DSC00369 (Small).JPG
    82 KB · Weergaven: 10
  • DSC00368 (Small).JPG
    DSC00368 (Small).JPG
    70,6 KB · Weergaven: 20
  • DSC00356 (Small).JPG
    DSC00356 (Small).JPG
    80,5 KB · Weergaven: 10
----------

Bijlagen

• DSC00374 (Small).JPG
    DSC00374 (Small).JPG
    75,3 KB · Weergaven: 9
  • DSC00376 (Small).JPG
    DSC00376 (Small).JPG
    71,9 KB · Weergaven: 10
  • DSC00367 (Small).JPG
    DSC00367 (Small).JPG
    80,2 KB · Weergaven: 88
ziet er goed uit jeffrey!:goed:
let wel op dat de dokters niet te groot worden, want tis toch een klein bakkie en ze hebben toch zwemruimte nodig

mooie plaatjes!

hoe staat het met dit bakje? ik vind hem er heel mooi uit zien! bakje is inderdaad wat te klein voor een dokter maar als ik dat zo zie op de foto lijkt het toch dat hij aardig wat zwemruimte heeft. zelf zou ik ook de neiging hebben om hem erin te stoppen. ziet er voorderest heel mooi uit, en maak maar een paar mooie foto's :D

jef ik vind je echt een onwijs gaaf bakkie hebben,en zo zie je,het maakt echt geen reet uit of je nu een grote of een kleine bak heb je kan hem zelf zo mooi mogelijk maken,en jij hebt dat echt heel mooi gedaan,mijn complimenten,en je mag van mij best wel wat meer fotoos maken hoor ik ben gek op plaatjes kijken :) :)
gr marja

Whaaahaaaaa Marja. zal er rekening mee houden! maar eerst moet dat internet van mij maar weer eens goed gaan functioneren.

Live kijken kan ook he ;)

Thanks Jaap :) Realiseer me net dat de bak in een paar maanden aanzienlijk is veranderd. Binnenkort meer beeld materiaal.

mooi bakje ! , zo zie je wat een ander van een lido maakt :) .

groeten mede lido aquariaan :D

jeffrey1884 zei:
Thanks Jaap :) Realiseer me net dat de bak in een paar maanden aanzienlijk is veranderd. Binnenkort meer beeld materiaal.
Ahumm....dit bericht is alweer ruim een maand oud. Ben benieuwd hoe het er nu bij staat.

U vraagt wij draaien.

Momenteel last van groene cyano dus staat er niet werelds bij!

Bijlagen

• DSC00670 (Small).JPG
    DSC00670 (Small).JPG
    78,3 KB · Weergaven: 13
  • DSC00646 (Medium).JPG
    DSC00646 (Medium).JPG
    76 KB · Weergaven: 11
  • DSC00672 (Small).JPG
    DSC00672 (Small).JPG
    88,6 KB · Weergaven: 13
  • DSC00675 (Medium).JPG
    DSC00675 (Medium).JPG
    117,8 KB · Weergaven: 66
mooi bakje. ik zou wel je twee dokters eruithalen, want 120 liter is echt heel erg weinig.

Deze dokters hebben toch wel zeker 3x zoveel ruimte nodig. Ze kunnen erg groot worden. Je zou ze moeten zien bij de importeur, gigantisch. Helaas redden ze dit niet zo vaak vanwege groeiinhibitie door stress (ruimtegebrek).

Verder mijn complimenten.

Back
Bovenaan