Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Guppen op zoutwater

marijnl

Senior Member
Het is gelukt:)

Over een periode van zo'n 8 weken heb ik guppen kunnen overwennen naar zoutwater. (33‰) Het mannetje draait nu mee in het grote systeem (stekkenbak). Het drachtige (!) vrouwtje blijft nog even in quarantaine op 28‰ zitten, tot dat ze geworpen heeft. Enkele jongen worden uitsgesorteerd voor kweek, de rest zal als levend voer dienen.

Meer en betere foto's volgen!!
 

Bijlagen

  • gup man 1.jpg
    gup man 1.jpg
    30,8 KB · Weergaven: 157
  • gup man 2.jpg
    gup man 2.jpg
    23,8 KB · Weergaven: 149
Kan je misschien eens wat meer toelicht geven over de stappen die je hebt gezet? Kan een gup voor langere tijd blijven leven in zoutwater?
Dat zou dus kunnen betekenen dat je een mooie groep Endler guppen kan houden?
 
Zowel guppen als black mollies zijn prima en makkelijk over te wennen naar zout water en dat kan al in enkele uren en eenvoudig met de druppelmethode is mijn persoonlijke ervaring. Qua dienen als levend voer is eigenlijk de laatste soort een meer geschiktere als de gup.


Mijn vraag: waarom wil je de gup als levend voer en waarom kweek op zoutwater?
 
Kan je misschien eens wat meer toelicht geven over de stappen die je hebt gezet? Kan een gup voor langere tijd blijven leven in zoutwater?
Dat zou dus kunnen betekenen dat je een mooie groep Endler guppen kan houden?

Ik heb de stappen (helaas) niet goed bijgehouden Jarne.

Ik ben begonnen met een 25L bakje, gewoon op kraanwater. Wekelijks heb ik ongeveer 4L ververst met kraanwater op ongeveer 25-30‰. Op die manier werd het water steeds zouter.
Ik ben begin augustus daarmee begonnen.

Eergisteren zat ik op 28‰ en vandaag heb ik het mannetje in mijn stekkenbak geplaatst, zonder overwennen. (33‰)

Of ie voor langere tijd in leven blijft weet ik niet, ik neem aan dat het het ook met de zogenaamde Endler guppen kan, want dat is eerlijk gezegd ook maar een vaag "verschil" met de "gewone" gup. Ik ben tevreden als ik nakweek heb, hoelang de ouders blijven leven moet de toekomst uitwijzen.:confused:
 
Zowel guppen als black mollies zijn prima en makkelijk over te wennen naar zout water en dat kan al in enkele uren en eenvoudig met de druppelmethode is mijn persoonlijke ervaring. Qua dienen als levend voer is eigenlijk de laatste soort een meer geschiktere als de gup.


Mijn vraag: waarom wil je de gup als levend voer en waarom kweek op zoutwater?

Ik ervaar het zeker niet als makkelijk Marjan. De druppelmethode is m.i. geen optie, ik zou er toch echt enkele weken voor uittrekken. Black Molly's en Plattys's zijn deel van het volgende plan;)
Maar dat terzijde.

Ik heb geen echte reden om dit te doen, ik heb geen koraalduivel ofzo te voeren. Dit is puur een experiment uit interesse en de dokters vreten het toch wel op:)
 
Ik ervaar het zeker niet als makkelijk Marjan. De druppelmethode is m.i. geen optie, ik zou er toch echt enkele weken voor uittrekken. Black Molly's en Plattys's zijn deel van het volgende plan;)
Maar dat terzijde.

Ik heb geen echte reden om dit te doen, ik heb geen koraalduivel ofzo te voeren. Dit is puur een experiment uit interesse en de dokters vreten het toch wel op:)


Ik denk dat uw dokters beter af af zijn met groenvoer.Nori,broccoli enz........
 
Voor zover ik geleerd heb zijn zoetwatervissen sowieso niet zo geschikt als levend voer i.v.m. de mogelijke schimmels, parasieten etc. die zij met zich mee kunnen dragen.

Voor wat betreft de overwenning naar het zoutgehalte geef ik graag nog wat voorbeelden die een mogelijk snellere overgang wel degelijk bevestigen:

als inzet tegen bryopsis een paar maanden geleden heb ik enkele black mollies in een paar uur tijd overgewend en dat is prima verlopen. Zij hebben wekenlang in het zoute water geleefd, maar zijn uiteindelijk weer terug overgewend naar zoetwater en leven ook nu nog steeds.

Een ander voorbeeld betreft het zelfs zonder overwennen: ik ben in het bezit geweest van 2 bladneusmurenen die weigerden om voedsel tot zich te nemen. Een medewerker van een welbekende groothandel in de door ons gehouden dieren adviseerde mij toen om black mollies in het aquarium in te brengen en om de murenen zo in de gelegenheid te stellen levend voer tot zich te kunnen nemen. Dat mocht echter maar gedurende een niet al te lange periode. Op mijn vraag of deze zoetwatervis overgewend moest worden was het antwoord destijds 'gooi ze er maar gewoon meteen in, ze overleven het' en dat is waarheid gebleken (of het verantwoord en diervriendelijk was is een tweede). Mijn murenen aten vrij snel daarna en een enkele black mollie die te slim bleek voor de murenen, zag ik maanden later nog steeds rondzwemmen in mijn bak.
 
Guppen, Mollies en de andere levendbarenden uit die contreien zoals Zwaarddrager etc komen van nature al voor in (min of meer brak water. Daarom zijn black Mollies ook zo stipgevoelig, zij missen het zout als ze op 100% zoetwater zitten.

Deze vissen dus in zeewater houden is net zo veel of iets verder over de streep als het houden in zoetwater. Weelicht wordn ze minder oud?

Of het geschikt voer is, laat ik in het midden maar vroeger deden we niet anders met de Panterbaars, Koraalduivels en alle Trekkers die toen gehouden werden. Maar ja, toen werd er meer gedaan wat nu niet meer gangbaar is.
Om dwergkoraalduivels door e gewenningsperideheete helpen, werkt het in ieder geval prima.

Jan
 
Voor zover ik geleerd heb zijn zoetwatervissen sowieso niet zo geschikt als levend voer i.v.m. de mogelijke schimmels, parasieten etc. die zij met zich mee kunnen dragen.

Voor wat betreft de overwenning naar het zoutgehalte geef ik graag nog wat voorbeelden die een mogelijk snellere overgang wel degelijk bevestigen:

als inzet tegen bryopsis een paar maanden geleden heb ik enkele black mollies in een paar uur tijd overgewend en dat is prima verlopen. Zij hebben wekenlang in het zoute water geleefd, maar zijn uiteindelijk weer terug overgewend naar zoetwater en leven ook nu nog steeds.

Een ander voorbeeld betreft het zelfs zonder overwennen: ik ben in het bezit geweest van 2 bladneusmurenen die weigerden om voedsel tot zich te nemen. Een medewerker van een welbekende groothandel in de door ons gehouden dieren adviseerde mij toen om black mollies in het aquarium in te brengen en om de murenen zo in de gelegenheid te stellen levend voer tot zich te kunnen nemen. Dat mocht echter maar gedurende een niet al te lange periode. Op mijn vraag of deze zoetwatervis overgewend moest worden was het antwoord destijds 'gooi ze er maar gewoon meteen in, ze overleven het' en dat is waarheid gebleken (of het verantwoord en diervriendelijk was is een tweede). Mijn murenen aten vrij snel daarna en een enkele black mollie die te slim bleek voor de murenen, zag ik maanden later nog steeds rondzwemmen in mijn bak.

Hoi Marjan.

had jij geen probleem met de stroming?
Ik heb het ook geprobeerd maar ze werden opgejaagd door mijn dwergkeizer en dokters en vond ze de volgende dag terug op de stromingspompen.

Groet
Eric Jan
 
Eric Jan in mijn grote aquarium destijds was er niet echt een probleem vwb de stroming. Een enkeling had op sommige plekken wel moeite met de stroming, maar niet zo erg dat ze er direct door werden aangezogen. Het opjagen door andere vis herken ik wel, maar de slimsten wisten dit door in en vlakbij het gesteente te blijven toch grotendeels te voorkomen.
 
Ik denk dat uw dokters beter af af zijn met groenvoer.Nori,broccoli enz........

Het is goed voer voor de koraalduifel, die lust graag lefend foer
 
Eric Jan in mijn grote aquarium destijds was er niet echt een probleem vwb de stroming. Een enkeling had op sommige plekken wel moeite met de stroming, maar niet zo erg dat ze er direct door werden aangezogen. Het opjagen door andere vis herken ik wel, maar de slimsten wisten dit door in en vlakbij het gesteente te blijven toch grotendeels te voorkomen.

Die kans kregen ze bij mij niet.
de keizer jaagde ze onder het rif vandaan en de dokters boven het rif weg daardoor moesten ze onbeschut zwemmen en dit was te vermoeiend voor ze.
ze eten de bryopsis dat had ik in de emmer gedaan waarin ze moesten overwennen.

Groet
Eric Jan
 
Ik vind ze ook zeer doeltreffend wat de bryopsis aangaat. Ik begrijp inmiddels wel ook uit sommige berichtgevingen hier op het forum dat dat (helaas) niet bij iedereen lukt. Ik vind het evengoed toch een advies en poging waard voor een ieder die ooit met bryopsis te maken krijgt of ermee kampt.
 
Guppen houden eigenlijk niet van (veel) stroming, daarom heb ik de de stromingspomp zo lang uitgezet. En nog merk ik dat het mannetje toch wat moeite heeft met zwemmen. Ik ben er nog niet achter of dat werkelijk aan de stroming ligt, of aan het acclimatiseren.

@Marjan; wat betreft de bestrijding van bryopsis; heb je het dan over guppen of black mollies? Want dat zou voor velen een goede/goedkope tip kunnen zijn!!:confused:
 
Dat laatste is ook absoluut leuk (maar of dat nou op zeewater moet / nodig is, is dus puur iets wat je gewoon wilde uitproberen?)

En bryopsis bestrijden is inderdaad mogelijk met black mollies. Met mooi gekleurde hoogvinkarpertjes lukt het ook, want enkele dagen na het inbrengen van de black mollies hebben wij er nog 2 oranje hoogvinkarpertjes extra bijgezet.
 
Dat laatste is ook absoluut leuk (maar of dat nou op zeewater moet / nodig is, is dus puur iets wat je gewoon wilde uitproberen?)

En bryopsis bestrijden is inderdaad mogelijk met black mollies. Met mooi gekleurde hoogvinkarpertjes lukt het ook, want enkele dagen na het inbrengen van de black mollies hebben wij er nog 2 oranje hoogvinkarpertjes extra bijgezet.

Nee, het is absoluut niet nodig, ik vind het gewoon interessant en wellicht houd ik er wat levend voer aan over. Ik had van horen zeggen dat het mogelijk moest zijn, dus het is puur een gevalletje "playing God" zeg maar. ;)
 
Ruim een week later gaat alles naar wens!

Het mannetje zwemt en eet goed in de stekkenbak (33‰).
(Stekken zijn overigens te koop, bij interesse graag PB.)

Het vrouwtje zit inmiddels ook boven de 30‰, het wachten is tot ze gaat werpen. Dat kan nooit lang meer duren..:)
 

Bijlagen

  • Gup 2okt14A.jpg
    Gup 2okt14A.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 89
  • Gup 2okt14B.jpg
    Gup 2okt14B.jpg
    136,7 KB · Weergaven: 73
Bovenaan