Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Gorgonen - wel of niet

• Topicstarter Topicstarter Eelco E.
  • Startdatum Startdatum
E

Eelco E.

Guest
Als ik de dieren database op dit forum lees krijg ik de indruk dat gorgonen moeilijk houdbaar zijn. De laatste uitgave van Het Zeeaquarium meldt ecther dat bijvoorbeeld de Gorgonia ventalina goed houdbaar zou zijn

Wie heeft er ervaringen met gorgonen?

Denk dat deze wel goed houdbaar is omdat hij leeft dmv fotosynthese.

De zogenaamde ledergorgonen zijn allemaal goed houdbaar denk ik,omdat
ze grotendeels leven van fotosynthese.
De lastigere houdbare soorten zijn degene die leven van plankton,
dit zijn meestal de wat feller gekleurde exemplaren zoals de rode/gele/blauwe,...
Kan ernaast zijn maar ik denk het niet.
mvg Joeri

timwijgerde zei:
Klopt, de ledergorgonen zijn prima houdbaar, deze zijn vaak beige/bruin. Vooral mooi vanwege hun vorm en beweging. De felle soorten met kleine poliepjes laat je beter staan in de winkel.
OK - zal er eens een kopen. Vind ze inderdaad ook erg mooi

timwijgerde zei:
Klopt, de ledergorgonen zijn prima houdbaar, deze zijn vaak beige/bruin. Vooral mooi vanwege hun vorm en beweging. De felle soorten met kleine poliepjes laat je beter staan in de winkel.
Sluit ik mij helemaal bij aan.
Ooit heb ik mij eens bij een (voormalig) sponsor een blauwe gorgoon laten verkopen. Niet aan beginnen, want ze gaan per dag achteruit. Simpelweg omdat wij ze geen voeding kunnen aanbieden.
Ik ben zelf ook in het bezit van een ledergorgoon en een gorgoon zoals op de foto, deze zijn beide zeer goed houdbaar. De Gorgoon op de foto groeit zo hard dat ik er regelmatig stukken vanaf knip.

Groet

René

Bijlagen

• Gorgoon.jpg
    Gorgoon.jpg
    37 KB · Weergaven: 504
Hier het gorgoontje dat ik jaren gehad heb en nu in een groter aquarium is ondergebracht.Dit is wel een van de gemakkelijke soorten.Wat de juiste benaming is kan ik niet zeggen.

gr,Eddy

Ledergorgonen: prima met voldoende licht en een goede waterkwaliteit. Stroming is belangrijk, vooral voor Gorgonia flabellum en G. ventalina. De gekleurde soorten zijn zeer lastig houdbaar.

De felgekleurde gorgonen zijn wel degelijk houdbaar maar zoals eerder aangegeven zeer lastig dit omdat zij gevoederd moeten worden. Ze stellen ook veel eisen aan stroming deze moet het liefst laminair zijn. Volgens de laatste berichten moeten non-foto. koralen ook bij een lagere temperatuur gehouden worden en dient deze vrij constant te zijn. Wat uitgebreidere en recentere info kun je op hier vinden. En in het laatse nummer van Der Meerwasser Aquarianer (4/2006).

gr Dendro

De laatste MA ligt nog op m'n oude adres vrees ik, ik zal binnenkort eens langsrijden om die op te pikken.

Kouder houden lijkt aan een kant logisch: ze komen vaak wat dieper voor. Toch kan ik uit ervaring melden (meerdere landen, meerdere duiklocaties) dat ik ze zeer geregeld ben tegengekomen op plaatsen waar weliswaar minder licht was, maar waar de watertemperatuur geenszins lager lag dan op de plekken met meer licht.

Natuurlijk is dit een vergelijk tussen de natuur en gevangenschap, en dit soort vergelijken gaan niet altijd op. 25-26 graden (ik heb ze ook bij 29 graden gezien) is op zich niet onnatuurlijk, maar wellicht dat de praktijk de theorie inhaalt. Wordt deze info in de nieuwe MA gebracht?

TanneWordt deze info in de nieuwe MA gebracht?[/QUOTE zei:
Ja is te lezen in de laatste publicatie van een reeks van 3 verhalen over nonfoto. koralen. Er is echter geen wtenschappelijke onderbouwing bij maar het is gebaseerd op een persoonlijke waarneming.

Back
Bovenaan