Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Goniopora & Mangaan

Marcpardon

Senior Forumlid
Kan iemand verklaren wat hier gebeurt:

foto 1.jpg
Voor dosering mangaan


foto 2.jpg
Na dosering mangaan (plus/minus 30 seconden)
Hij blaast zich helemaal op ….

Of is dit een "eet"-reactie (er zit namelijk een koolstofbron in de gechelateerde mangaan)

(Volgens mij is deze Gonio ook in blijde verwachting)
 
Het zou kunnen (met de nadruk op zou) dat de gonio het water dat mangaan bevat tijdelijk opneemt om zo de voeding (mangaan??) er uit te halen.
 
Leg eens uit Frank?

Omdat het sporenelement Mangaan en de mogelijke functie ervan de laatste weken diverse malen is besproken en niemand wist nu echt aan te geven wat nu echt de meerwaarde ervan was.

Maar als jij het wel weet Tanne, wees zo vrij om ons te informeren wat de functie van mangaan is en te verklaren wat het effect is tot de koralen.
 
Omdat het sporenelement Mangaan en de mogelijke functie ervan de laatste weken diverse malen is besproken en niemand wist nu echt aan te geven wat nu echt de meerwaarde ervan was.

Maar als jij het wel weet Tanne, wees zo vrij om ons te informeren wat de functie van mangaan is en te verklaren wat het effect is tot de koralen.

Als ik zo vrij mag zijn om mijn gevonden uitleg hier nogmaals neer te schrijven (zie stukje triton en gevaarlijke waarden) ook al heet ik geen Tanne:

mangaan:
functie oa detoxificatie van reactieve zuurstofverbindingen maar ook belangrijk voor de citroenzuurcyclus.
(De citroenzuurcyclus is een serie van chemische reacties in een kring. Door de citroenzuurcyclus leveren de eiwitten, vetten en koolhydraten uiteindelijk energie. Het is ook de laatste fase waarin koolhydraten en eiwitten worden afgebroken en het eindstation voor de vetverbranding. De uiteindelijk vrijgemaakte energie gebruikt de cel voor verwarming, groei, herstel en transport)


 
Laatst bewerkt:
Marc, zie je ook een vergelijkbare mogelijk iets minder extreme reactie na het toedienen van ijzer?
 
Marc, zie je ook een vergelijkbare mogelijk iets minder extreme reactie na het toedienen van ijzer?

Nee dat zie ik niet (tot nu toe) …. ik heb deze sinds zondag om het experiment te continueren …. ik zie wel een soortgelijke reactie na toediening van een koolstofbron (wodka+vsv) …. maar of beide reacties hetzelfde zijn, vind ik moeilijk om te vergelijken …. ik zal eens proberen wat meer foto's te maken van verschillende reacties bij verschillende acties van mij …. het bijzondere van dit koraal is dat je niet een kopje koffie hoef te gaan doen voor een reactie : meteen BAM
 
Omdat het sporenelement Mangaan en de mogelijke functie ervan de laatste weken diverse malen is besproken en niemand wist nu echt aan te geven wat nu echt de meerwaarde ervan was.

Maar als jij het wel weet Tanne, wees zo vrij om ons te informeren wat de functie van mangaan is en te verklaren wat het effect is tot de koralen.
Ik had door jouw opmerking het idee dat je een waardeoordeel gaf over wat er bij de Gonio van Marcpardon.

Voor wat de werking van mangaan betreft: ik denk dat het toevoegen van mangaan (of welk sporenelement dan ook) pas zin heeft als de belangrijkste waterwaarden (Sg, temp, Ca, KH, PO4, NO3, dan een hele tijd niets, dan Mg, Sr, K, B en I) in orde zijn. Ik denk ook dat het voor de gezondheid van veel dieren die wij houden niet uitmaakt. Zie bijvoorbeeld de aquaria waarin het nooit wordt toegevoegd (afgezien van wellicht waterwissels en via het voer) en die het schitterend doen. Wel kan ik me voorstellen dat, zeker nu we dankzij de Triton-analyses niet meer hoeven te gokken, het bijsturen op details als het mangaan-gehalte sommige dieren ineens beter houdbaar worden en dat de algehele gezondheid van het systeem verbeterd kan worden.

Ik heb voor mezelf twee 'meetpunten' voor het nut van het toevoegen van mangaan: de algehele gezondheid van de bak en de gezondheid van Goniopora in het bijzonder.

Eventueel interessant leesvoer:
http://www.advancedaquarist.com/2005/10/aafeature2
http://meerwasserforum.info/index.php?page=Thread&postID=44744&highlight=mangan
http://meerwasserforum.info/index.php?page=Thread&postID=108240&highlight=mangan
http://meerwasserforum.info/index.php?page=Thread&postID=518479&highlight=mangan

Niet alle topics gaan specifiek over Gonio's en mangaan, maar wel minstens over één van beide thema's.
 
Na toediening mangaan:

fase 1
foto.jpg

fase 2
foto.jpg
 
Deze Goniopora (zie foto vorige post) heeft deze nacht besloten om zich voort te planten en een "bol" af te stoten. Deze ligt nu gewoon op het substraat en doet het goed. Wat kan ik het beste nu doen? Deze bol laten liggen zodat deze groeit op het substraat of deze bol leggen op een stukje steen?

Naast mangaan is er nog een belangrijke factor welke invloed heeft op de Goniopora : het toedienen van een koolstofbron. Er ontstaat dan extra bacteriegroei welke ook weer tot bacterievoeding leidt. Hierover is in de literatuur genoeg te vinden maar om het te onderbouwen zie hier het volgende filmpje van Tidal Gardens:

https://www.youtube.com/watch?v=PP9SxZrc1TA

Ik ben in het bezit van twee Goniopora's. Deze (zoals in de foto's) maar ook een andere welke bijna helemaal verdwenen was (het 6 mnd en ik stop fenomeen) en nu weer begint op te krabbelen en poliep expansie te vertonen. Op dit moment doseer ik een koolstofbron en twee maal daags gechelateerde mangaan. Ik breng 's ochtends(0,5 ugram/liter) en 's avonds (0,5 ugram/liter) mijn dosering van mangaan op helft van de streefwaarde van Triton en dat is 2 ugram/liter. En deze dosering heeft zichtbaar resultaat.

Dit zou dus een verklaring kunnen zijn dat er mensen zijn (zie dsr topic) die succesvol gonio's houden zonder mangaan toevoeging maar wel met voldoende voeding.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd, ben benieuwd naar de foto.
 
Zou de nieuwkomeling gewoon op het substraat dicht bij zijn moeder laten, is nog jong en teer, ze hechten zich toch niet aan steen, mooi dat je dit mag meemaken.

gr. Marcel
 
Zou de nieuwkomeling gewoon op het substraat dicht bij zijn moeder laten, is nog jong en teer, ze hechten zich toch niet aan steen, mooi dat je dit mag meemaken.

gr. Marcel

Dank voor de tip (en de mail) Marcel, ik zal het zo laten .... ben reuze blij .... heb er ook echt maanden aan gesleuteld en geprobeerd ;)
 
Wel oppassen dat hij niet te veel gaat rollen, hier kunnen ze niet tegen.
Dan kan je hem beter op een steentje "plakken".

gr
twan
 
image.jpgimage.jpg

kan iemand vertellen of dit de moeilijk houdbare was aangezien die in korte tijd overleden was.
foto is van een jaar geleden
 
Bovenaan