Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Goedkope en simpele plankton-kweekinstallatie!!!

hoi,
nu is hier bij toeval zon buis binnengesukkeld. nu had ik toch ook wat nadelen. ten eertse is de bellenstroom veel te hard voor plankton.
-het licht en bellenstroom zitten op 1 schakelaar. dus als het belucht wordt dan brand er een roos blauw of groen lichtje
-de uitstroom van lucht is van een metaal achtig iets, mischien geeft het stoffen af aan het water???
-de luchtbelletjes zijn heel fijn. dus voor artemia is het ook niet zo geschikt
-en als laatste, in de gebruiksaanwijzing stond dat er enkel osmose water of gedestileerd water in mocht. water van de kraan en zeker zoutwater zouden op een bepaalde termijn schadelijk zijn.
sorry dat ik roet in het idee gooi, maar dacht toch dat die punten ook moetsen bekeken worden
groetjes
tom

als je een beetje handig bent zal je het toch kunnen ombouwen naar zoutwater doeleinden denk ik. ;D

je moet toch aan het lampje of het luchtpompje kunnen als er wat aan is?

als je dat kunt dan is het makkelijk ombouwen.

groeten sacha

hoi,
tuurlijk kun je er iets aan ombouwen.stel dat je het lampje 1 kleur hebt en apart aan en uit kunt zetten als de beluchting. oke maar dan heb je die andere problemen noch he. bellenstroom kan niet tegen zout en leiding water. en hie die ijzere beluchting eruit halen zodat de buis water dicht blijft. tegenwoordig heb je voor een beetje meer geld als zon buis een orginele reactor en als je die buis noch en sombouwd komen e rnoch kosten bij en dan is ie noch niet volledig in orde
groetje
tom

Gewoon een vierkant bakje gebruiken dus.
Makkelijk te krijgen, vaak meer inhoud, goedkoper, makkelijk schoon te maken, staat steviger, makkelijk in de scheppen (dus geen risico op lekken langs kranen of aansluitingen) en het werkt MINSTENS net zo goed - zoniet beter.

Voor brachionus is een bakje van 40x25x25 prima geschikt, voor artemia zou ik een maatje groter nemen, bv 50x40x40.

hoi,
zo doe ik het dus ook met van die vierkante plastic bakjes. brachionus en artemia in een buis laten opgroeien is uitegsloeten
groetjes
tom

Het is lang geleden, maar heeft iemand dit nog staan? Zo'n zuil met plankton. En weet iemand toevallig waar ze deze zuilen nog hebben staan?

(Misschien niet helemaal on topic)

Ik heb zo`n ding zelf gebouwd. Op mijn werk vindt ik nog wel eens zo`n reactor waar ze dus van die visjes (plastic) in houden.
Ik heb nu 1 gemaakt die dient als voederreactor voor mijn gorgonen. een simpel ding voor weinig geld. zie foto

Bijlagen

• phyto voeder reactor.JPG
    phyto voeder reactor.JPG
    84 KB · Weergaven: 112
de uitleg: er zit een pompje aangesloten die water door de zwarte slang het reactortje in brengt. dan zit er een kraantje op die druppels gewijs voer in het filter druppeld bij de opvoerpomp. Wel heb ik een aanpassing gedaan (niet op de foto) er zit nog een luchtpomp op aangesloten die het voer in beweging houd (anders slaat het neer). en door middel van een ander kraantje wordt er ontlucht, anders brengt het opvoerpomje geen nieuw water in de reactor.
Doormiddel van de schroefdop boven op, kan ik er diepvries blokjes en zelfgemaakte gorgoonvoeders in doen. dop weer dichtdraaien, en voeren maar.
ik werk nu ongeveer 5 weken hier mee en het werkt perfect.
na enkele minuten gaan de gorgonen open (als ze al niet open staan) en mijn aardbeidje reageerd hier ook onmiddelijk op.
Ik gebruik gorgoon voer van (fm) en andere soorten phyto voer. ook gaan er blokjes plankton e.d in.

Dit alles voor een paar euro`s aan materiaal.

Die buizen zijn op een hele simpele en goedkope manier zelf te maken;) . Toets onder het kopje zoeken: doorzichtige kunsstof buizen, en je ziet hoe ik zoiets al eens zelf heb gemaakt. (ik weet niet hoe ik hier een verwijzing kan zetten zodat je meteen bij dat bericht komt, misschien kan iemand anders dat doen?)

Waar bestel je startculturen?
Ik heb 3 soorten start cultuur staan.
€5 per liter Synechococus of Tetraselmis
€7,50 Nanochloropsis.
Ik kweek in plankton reactoren die er voor bedoeld zijn. Die bruistorens heb ik ooit overwogen maar inderdaad het schoonmaken is moeilijk.
Uit eigen inmiddels 2jaar ervaring met kweken weet ik dat wekelijks schoonmaken nodig is!
Gr Dennis

Ik heb 3 soorten start cultuur staan.
€5 per liter Synechococus of Tetraselmis
€7,50 Nanochloropsis.
Ik kweek in plankton reactoren die er voor bedoeld zijn. Die bruistorens heb ik ooit overwogen maar inderdaad het schoonmaken is moeilijk.
Uit eigen inmiddels 2jaar ervaring met kweken weet ik dat wekelijks schoonmaken nodig is!
Gr Dennis

Ik denk niet dat ze zó zeldzaam zijn dat ie ze na 18 jaar niet gevonden heeft 😉

Back
Bovenaan