Dit is mijn visie op het aanpak van Fosfaat en Nitraat probleem.
Fosfaat probleem aanpakken d.m.v. het sturen van de fosfaat gehalte in het RIF.
Te weinig Fosfaat: (<0,02ppm)
Als ik een tekort heb ik doseer fosfaat met een zelf gemaakte oplossing. (momenteel doseer ik een eigen oplossing fosfaat en nitraat)
Teveel fosfaat : (>0,1ppm)
Omgekeerd gebruik ik fosfaat killer. Met het gebruik van fosfaat killer moet je oppassen dat je niet doorschiet. ik gebruik het alleen als het echt nodig is om een correctie uit te voeren.
ik gebruik zelf 1,5 liter (op 1500 liter) in een wervelbed die ik d.m.v.een schakel klok eerst één uur laat lopen per dag, de dagen daarop verdubbel ik steeds de tijd, totdat het doel bereikt is (~0,04ppm). Natuurlijk na elke dag meten, voordat je besluit door te gaan of te stoppen met de fosfaat killer.
Ik gebruik het alleen als het echt nodig is (>0,1ppm). Bij een te kort is het logisch om ermee te stoppen(<0,02ppm).
Teveel fosfaat met als gevolg koraal sterfte: >0,32ppm
In mijn ogen kan je bij dit soort waarden niet afwachten of te snel omlaag.
Hier ga ik vrij rigoureus te werk. Om te beginnen doe ik sowieso een grote water wissel van 30-70 procent (afhankelijk van de mate van fosfaat/nitraat vervuiling. Bij dit niveau van fosfaat is sowieso het nitraat ook in de orde van 50-75ppm.
Reden is (bij mij) meestal teveel voeren (wat bij mij zelden gebeurt). Daardoor stijg het nitraat evenredig mee.
Als het fosfaat/nitraat boven en bepaalde niveau komt, stoppen de koralen met groeien en nemen dus geen fosfaat/nitraat op, daardoor wordt een ingezette verhoging nog meer versterkt. Op een gegeven moment slaat dit om naar koraal sterfte, met als gevolg een lawine aan fosfaat/nitraat. Als het zover is is er alleen maar één oplossing,“De grote water wissel”.
Waarom een grote water wissel?
(Theoretisch ideale water wissel met 0,0ppm fosfaat)
Situatie1:Stel je heb 500liter met een fosfaat van 0,32ppm
bijeen 10% wissel wordt dit (500-50)/500*0,32= 0,288ppm. Hier gaan je koralen nog steeds dood, met gevolg meer fosfaat/nitraat dus resultaat = nihil.
Bij 30% wissel = 0,224ppm
Situatie 2: je wissel 50%. Dit word dan (250/500)*0,32= 0,16ppm,
hiermee stop je de sterfte van leders in ieder geval en keer je de situatie om.
Situatie 3: je wissel 70%. Dit wordt dan 150/500)*0,32= 0,096ppm. Dit is een nog betere situatie.
Bij bovenstaande berekeningen ben ik ervan uit gegaan, dat het water watje verwisseld een fosfaat van 0,0ppm heeft, wat dus nooit het geval is.
In vers aangemaakte zout water (d.m.v. Synthetisch zout) zit 0,08ppm fosfaat.
Ook water uit de Noordzee heeft een fosfaat van ~0,04ppm.
In dat geval wordt het rest fosfaat na wissel hoger nl:
(uitgaande van water wissel met water van 0,08ppm)
Bij wissel 10% = 0,296ppm
Bij wissel 30% = 0,248ppm
Bij wissel 50% = 0,2 ppm
Bij wissel 70% = 0,152ppm
je mag ervan uit gaan dat boven een 0,16ppm (leders) de koralen geen verbruiker zullen zijn, dus daar hoef je niet op te rekenen voor de opname van fosfaat.
Ga er ook vanuit dat bij een dergelijke hoge waarde (>0,32), dit er al zodanig lang zit dat het ook door je levend steen opgenomen is. Daarom zal ook het verversen niet exact de bovenstaande (berekende) resultaten opleveren, want fosfaat komt weer uit het steen terug in het water.
Fosfaat van 0,32+ ontstaat niet zomaar, maar is opgebouwd (0,08>0,016>0,32) door weken/maanden van verwaarlozing.
Nitraat Probleem aanpakken:
Het aanpakken van een te hoog nitraat vind ik persoonlijk wat lastiger,omdat ik daar minder middelen voor heb, die dat direct kan beïnvloeden.
Wordt vervolgd..............
edit 22/7/2007
nieuwe inzichten en verdere ontwikkeling van "de DSR Methode"
nitraat aanpakken gebeurt met een koolstof bronnen als azijn/suiker
fosfaat aanpakken kan nu ook d.m.v. ijzer chelaat.