Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

ik ben bezig met twee T5/80watt dubbel armatuur bouwen.
benodig:
1x vierkante Aluminium koker 35x35x2mm ...... lengte 50cm
1x vierkante Aluminium koker 20x20x1,5mm ... lengte 170cm
1x Philips T5 dubbele vsa, HF-performer II extreme HF-Xt 280 TL5 EII
4X T5 aansluit stukken
2x inslag doppen
enkele meters tweelingsnoer
4x T5/80wat lampen, daglicht

Voordeel van de vsa en de houder samen te bouwen is dat er maar één snoer per 2 T5 lampen naar de bak loopt i.p.v. 4 snoeren.
Nadeel is dat de warme van de vsa nu onder de lichtkap zit, maar aangezien ik een geforceerde lucht doorstroom onder de kap heb verwacht ik geen grote problemen.

Bijlagen

• - vsa80w5..jpg
    - vsa80w5..jpg
    69,8 KB · Weergaven: 7
  • - vsa80w4..jpg
    - vsa80w4..jpg
    57,2 KB · Weergaven: 9
  • - vsa80w3..jpg
    - vsa80w3..jpg
    60,2 KB · Weergaven: 9
  • - vsa80w2..jpg
    - vsa80w2..jpg
    53,7 KB · Weergaven: 7
  • - vsa80w1..jpg
    - vsa80w1..jpg
    70,9 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
gemeten 14:00u
buiten temp = 30,6 > ...
kamer temp = 29,7 (ramen en deuren open) > ...
rif temp = 27,1 > ...
hoekbak temp = 27,6 > ... (klein spleetje in deksel opengezet)
specialsbak temp = 26,7 > ...
2Mbak temp = 26,5 > ...
PH sump2 = 8,03 (~20l kalkwater in sump) > ...

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,
Ik ben nu al 2 dagen rustig je hele dagboek aan het lezen, Ben nu net klaar met lezen. Allemaal heel erg interessant vooral voor beginners zoals ik. Ben nu zelf 1 jaar bezig met deze fantastische hobby.Ik moet zeggen dat er veel info beschikbaar is maar dat mensen veel elkaar tegen spreken. Het is dan ook fijn dat alle dingen die jij doet je meteen en heel erg uitgebreid in je dagboek schrijft. Met deze info kunnen denk ik heel veel starters veel vragen beantwoordt krijgen.Het is leuk om te lezen hoe jij dingen zelf in mekaar knutselt en uitprobeer. Tevens lees ik dat jij nog wel eens stekjes van het een en ander hebt. ik zelf ben nog opzoek naar verschillende stekjes. Ik weet niet of je altijd stekjes hebt of dat dit beperkt is. verlopig blijf ik jou dagboek en kweekboek zeker in de gaten houden

groeten jan-erik

bedankt jan-erik,

Het is ook mijn bedoeling om mijn ervaringen goed of slecht te delen.
zo leren anderen er ook wat van lijkt mij.
Voor mij is het ook vaak de grenzen opzoeken en de boel betaalbaar houden. het is geen kunst om er bergen geld tegen aan te gooien.

Van de meeste leders en starters koralen heb ik meestal stekken, of kan ik maken, want sommige moederdieren zijn meer dan abnormaal groot 30x30x30cm groot. Kijk maar naar mijn postings, zoek onder "GlennF" . De meeste heb ik altijd liggen.

Oke Glenn ik denk dan dat ik een keer jullie kant op kom van Rotterdam er zijn daar wat winkels die ik graag wil bezoeken. Hier in de omgeving heb je helaas weinig en wat er is is onbetaalbaar.Mis dat het dan ook mogelijk is om bij jou langs te komen voor wat stekjes. Als je dat goed vind. Het is voor mij aan aardig stukje rijden kom zelf uit Ommen. Het is dan denk ik ook wel dik 225km naar Rotterdam. Wat zijn de prijzen van jou stekjes gemiddeld ?

je bent zeker welkom hier, als je de moeite neem om te rijden.
in de regio zit:
Rotterdam: aqua compleet - zeker de moeite waard om te bezoeken als de bakken vol zijn en zeker deskundig.
Denhaag: waterweelde - best veel keus aan vis voor een schappelijke prijs
Barendrecht: wesdijk - moet je gezien hebben, mooie winkel.
Boskoop -geensponsor-: kan je bij tijd en wijlen een leuk koopje doen met vissen (niet vaak)
de anderen hebben in mijn optiek, of te weinig keus, of zijn extreme duur t.o.v. de drie hierboven.

Heb je deze vesa nieuw aangekocht Glenn. Moet binnen kort ook nog die kant op Capelle aan den IJssel , dus misschien een bezoekje kan ik jou kweek opstelling ook eens bekijken :biggrin:

.Nu afwachten wat de temp gaat doen met deze (VSA/T5 in één) combinatie in de loop van de week.

Allemaal erg leerzaam maar waarom niet een cooler op je systeem? Er blijven hobbieste die denken dat 27 à 29 graden moet kunnen laat staan de schommelingen?

Een cooler kost geld en energie maar hoort bij het goed houden van een zeeaquaruim!

om een aantal reden:
- zeer duur in de aanschaf , waarom bakken geld er tegenaan gooien als je ook véél goedkoper hetzelfde effect kan benaderen.
koeler voor 2700liter > 800 euro , 6 fanntjes en een voeding 35 euro !
- zeer energie verslindend. mijn stroom rekening is al hoog genoeg zo.
- mijn rif en daaraan gekoppeld systeem is 2700l. Daar is geen koeler voor, zo ja dan zou dat 1000watt verbruiken, ik lost het op met 6 fannetjes met een totale verbruik van maximaal 6watt
- een schommeling van van 0,5 graden tussen dag en nacht is prima, dit valt zelf binnen de hysteresis van de meeste koelers.
momenteel gebruik ik niet eens een temperatuur controler om de fans aan te sturen, maar stel ik de fan snelheid in.
- 9 koeler hier binnen plaatsen is geen optie vanwege de herrie & EXTRA warmte ontwikkeling (ja er wonen nog mensen in dit huis die het ook koel willen houden). Koelers buiten plaatsen is ook geen optie vanwege de plaatsing van de bakken. 20-30 meter leiding tussen aquarium en koeler gaat echte te ver.
- het gebruik van fannetjes kost je alleen meer osmose water (boeiend)

Laatst bewerkt:
En of je gelijk hebt :) Kun je niet een mooie lange leiding door het zand in de kruipruimte maken of woon je niet op de zandplaat :p Ja kan zijn dat je meerdere etages hoog woont. Dit wil ik namelijk wel doen bij de nieuwe bak die hier komen gaat.

naar de kruipruimte zou kunnen.
echter ik heb een betonnen vloer met vloerverwarming en graniet (zeer hard).
bovendien is dit te ingrijpend voor het huis. Ik ga niet op in mijn granieten vloer gaten lopen maken.
granieten vloer is for live, het slijt namelijk niet.
Een andere reden is dat ik 9 baken heb door het huis heen en ik weleens verveeld van een bepaalde indeling van het huis. Dan is het weer tijd om de boel letterlijk om te gooien. Wat doe ik dan met die gaten in de vloer?

naar de kruipruimte zou kunnen.
echter ik heb een betonnen vloer met vloerverwarming en graniet (zeer hard).
bovendien is dit te ingrijpend voor het huis. Ik ga niet op in mijn granieten vloer gaten lopen maken.
granieten vloer is for live, het slijt namelijk niet.
Een andere reden is dat ik 9 baken heb door het huis heen en ik weleens verveeld van een bepaalde indeling van het huis. Dan is het weer tijd om de boel letterlijk om te gooien. Wat doe ik dan met die gaten in de vloer?

Daar kan ik me iets bij voor stellen.

kalk reactor lijkt sinds de ontluchting beter te gaan werken.
inhoud is melkerig, ph daalt naar 6,29 en alle toegediende koolzuur word geabsorbeerd.
Het niveau van de vulling zie ik nu ook echt een paar milimeters per dag dalen.

conclusie:
Als je ziet dat de koolzuur bovenin steeds meer word en je krijg de ph in reactor niet lager dan 6,45 dan heb je lucht i.p.v. koolzuur in je reactor. Hierdoor krijg je de hydrocarbonaat vyulling niet voldoende opgelost, dus nagenoeg geen KH uit je reactor.
oplossing: onluchten !

PH sump2= 8,29 (20:00u), 20L kalkwater in sump (23:59)
SG rif= 1,0233

Glenn ik hoop dat je mij vraag kan beantwoorden :P. Ik wil van mijn levendsteen een rif keramiek maken met gaten boren en pvc buizen zeg maar. Maar kan ik dit ook vast lijmen met iets en zo ja wat. En is dit niet schadelijk voor de vissen en waterkwaliteit.

Sommige mensen gebruiken pur schuim. Ik gebruik momenteel snel cement.
Pur schuim is makkelijker in het verwerken. De gaten worden vanzelf opgevuld door het expanderende schuim.

Werken met snel cement vereist enige handigheid en veel vloeken, het is pas na een dag echt hard en te verplaatsen en je moet het een week of zo onderwater laten inweken, om alle eventuele chemische stoffen te laten uitwerken. Voordeel van cement is dat je geen last hebt van egels (die vreten pur kapot)

Beiden methoden heb ik geen schadelijke gevolgen van ondervonden.

Gisteren bij martin (aquariumlappie) langs geweest om een reidi vrouwtje op te halen.
Gelijk en dagje uit van gemaakt en naar bataviastad en almere-haven op visite geweest.
De reidi zwemt nu rond in mijn specialsbak samen met de vrouwtjes comes en eet goed mee.
Nog bedankt voor het paardje, de mysis een fijne ontvangst Martin.

Back
Bovenaan