Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

vandaag alle afschuimers en watten van powerfilters vervangen (specialsbak heeft geen powerfilter meer)
rif afschuimer trechter gemodificeerd.

Sind het plaatsen van de gemodificeerde afschuimer van de 2Mbak komt er een zwarte prut uit de afschuimer, en de watten worden zwart i.p.v. bruin
ik vermoed dat de filterkool aan het oplossen is.

gemeten:
Temp rif = 24,9C, ( fanspeed1= 2250tpm / kamer temp = 23,6 / 17:42u )
SG rif = 1,0234 , 1,5kilo zout toegevoegd via sump.
PH rif (weipro, sump2) = 8,10 (17:57u ) (stijgende 8,05>8,10 door toevoeging 1,5K zout)
ORP = 360 (17:42u )
KH rif = 10.4 (salifert)
MG rif = 1280 (salifert)
Ca rif = 450 (redsea)

Laatst bewerkt:
Wij voeren dagelijks een soort prut aan onze aardbeikoraal en aan andere large polips, ik heb de indruk dat de kokerwormen er ookvan profiteren, ze staan allemaal open,
Maar idd ik ga me eerst goed informeren voor ik een vederster ga nemen, wil mijn bak eerst optima forma krijgen en maar aan één knop per keer draaien bij het aanpassen, neemt wat meer tijd maar zal beter controleerbaar zijn. In elk geval ben ik blij dat jij je ervaringen deelt met ons, waarvoor mijn dank

de prut is goed, maar dan vaker, langzaam opbouwend (best lastig). Als de kokerwormen na 3 maanden nog net zo vet en de kronen net zo groot gebleven zijn, dan zit je op de goede weg. De fel gekleurde haarsteren zijn volgens mij de lastigste. In de toekomt als mijn fosfaat wat lager is met dit voer regime, wil ik ze weer een keer gaan proberen.

Wij voeren dagelijks een soort prut aan onze aardbeikoraal en aan andere large polips, ik heb de indruk dat de kokerwormen er ookvan profiteren, ze staan allemaal open,
Maar idd ik ga me eerst goed informeren voor ik een vederster ga nemen, wil mijn bak eerst optima forma krijgen en maar aan één knop per keer draaien bij het aanpassen, neemt wat meer tijd maar zal beter controleerbaar zijn. In elk geval ben ik blij dat jij je ervaringen deelt met ons, waarvoor mijn dank

Vandaag een nieuw potje HS-GFO in de sump van de Specialbak gedaan.
nu is er één hele pot van 1Liter in gegaan. Hoop nu dat ik de fosfaat onder de 0,2mg/l ga krijgen een keer
met een 1/2 liter kom ik niet lager dan 0,5mg/l.

De Ph van het rif schoomeld nu tussen de 8,22 (in de avond) en de 7,95 (in de ochtend) regelmatig laat ik nog kalkwater lanzang in de sump lopen. gemiddeld 20l per 2 dagen.
ik denk dat 7,95 in de ochtend acceptabel zal zijn want ik zie geen verval meer in de koralen.
als ik niks zou doen variërde de waarden tussen 7,9 en 8,05.

Laatst bewerkt:
de rose menella (okt2009) waarvan ik vorige week melding maakte dat er takken kaal werden is zich miraculeus aan het herstellen.
De takken die kaal waren zijn nu weer vlezig en de stukken die eruit waren zijn aangevuld. in ongeveer één week tijd zijn er stukken weer aangegroeid aan de kale takken.
ik sta er versteld van.......:eek:

ook een paars/rose menella gaat nu wat vaker open, maar ik zie nog geen herstel in de vorm van dikker wordende takken. (deze is nu vrij magertjes geworden)

Dit kan 2 dingen betekenen:
1- dat de verlichting een rol speelt bij deze koralen (ze hebben toch een klein deel licht nodig?)
2- ik ben ook wel wat frequenter prut gaan voeren waardoor ze wat vaker openstaan om voedsel op te vangen.

De fosfaat kan het niet zijn, want die is al de tijd gelijk gebleven en t.o.v. de goede groei periode zelf minder geworden.

ik neigt erg naar de verlicht de eer te geven voor het herstel.
ik experimenteer voorlopig niet meer en laat alles nu zoals het is.

zeekat feestje, op jacht naar garnalen in het netje.

een volledige metamorfose, andere kleur en vorm.

Bijlagen

• - zeekat (5).jpg
    - zeekat (5).jpg
    70,2 KB · Weergaven: 24
  • - zeekat (4).jpg
    - zeekat (4).jpg
    66,6 KB · Weergaven: 16
  • - zeekat (3).jpg
    - zeekat (3).jpg
    66 KB · Weergaven: 14
  • - zeekat (2).jpg
    - zeekat (2).jpg
    70,5 KB · Weergaven: 17
  • - zeekat.jpg
    - zeekat.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 15
vandaag de geregenereerde GFO in de sump van de 2M terug gezet, nu is het totaal 1Liter. De 0,5l van de specialsbak gaat na regeneratie bij de 2M bak erbij.

over een paar weken zullen we zien wat het effect is op de fosfaat bij de specials en de 2M bak, nu het gebruikte hoeveelheid GFO in beide bakken verdubbeld is.

helaas is de laatst gekochte (28/5) chelmon het niet overleefd. Wilde vanaf dag één geen voer accepteren, geen mysis geen, levende garnalen, geen artemia, gewoon niks :mad:. Hij zat eerst in mijn specials bak maar kreeg bij dag 2 stip, om de rest van de vissen niet te besmetten gelijk eruit gehaald en in quarantaine behandeld met odinex. Daar heeft hij de afgelopen 3 weken vertoefd zonder ook maar een hap te eten. Na deze behandeling heb ik de fles odinex maar in bij de vuilnis gezet, omdat ik dat een prut medicijn vind, elke vis die ik ermee behandeld heb ging uiteindelijk dood en de stip kwam zelfs in de kale behandelde quarantaine bak steeds terug.
Met koper had ik altijd het beste resultaat maar helaas schijnt deze niet meer te koop te zijn.
Helaas was behandelen me knoflook geen optie omdat hij niet at.:mad:

Laatst bewerkt:
oh wow die zeekat, hoe groot is ie nou en zijn het er nog steeds 2 of maar 1?

metingen

SG rif = 1,0235
PH sump2 (19:00u) = 8,03 (schommeld van 7,85 - 8,05)
PH reactor = 6,35
reactor koolzuur reserve = 0+3,3 cm
Doorstroom reactor = 2,5l/u (sinds 21/6)
KH rif = 12.2 (salifert) gedaald t.o.v. 12/6
MG rif = 1400 (salifert) gestegen t.o.v. 12/6
PO4 rif > 0 (redsea, schatting ~0,02, vuil geel) - gedaald t.o.v. 7/6
PO4 Specialsbak < 0,5mg/l (Redsea, schatting ~ 0,4) - stabiel t.o.v. 7/6
PO4 2M bak < 0,5mg/l (redsea, schatting ~ 0,4) licht gedaald t.o.v. 7/6

gedurende week om de 2-3 dagen 20l kalkwater doseren is nog een vereiste, anders dropt de PH verder omlaag en ik wil het niet lager dan 7,9 hebben.
ik krijg hem ook niet hoger dan 8,29, als dat het geval is dan zakt het de volgende dag toch vrij snel weer naar 8,10 en gaat dan gestaagd weer lagere tot een niveau van 7,9.

ik begin met klakwater als gedurende de dag de PH niet hoger komt dan 8,03

Laatst bewerkt:
overloop rif druppelplaat gereinigd, was verstopt met kalk kokers van kokerwormen, waardoor er zeker 60% van de bio-ballen niet actief was omdat er geen water over druppelde.
Dat kan verklaren waarom een hele kleine hoeveelheid nitriet, aangevoerd door de specialsbak niet voldoende werd afgebroken.

recycle water ton gemeten Nitriet = 0 :), ik een aantal dagen hiervoor zwaar vervuilwater (bruin) van de mislukte garnalen kweek erin heb gegooid.

De recycle ton is kliko container van 225l met op de bodem een 50cm schelpen, en daarboven een zout ton vol met schelpen die dienst doet als trickle filter. Sinds een week staat er ook een zelfbouw afschuimer in de ton

Laatst bewerkt:
vandaag was de temp in huis 27 graden, alle zonweringen dichtgezet om de warmte buiten te houden.
buitentemp 28,5
temp rif = 27,2 , fan speed 6x 8cm fans staat al hoger dan normaal.
temp 2M bak = 27,8 , gelijk standaard fan op de bak gezet
temp specialsbak = 28,6 , 12cm fan in kap gemonteerd op 4,5volt

koeling van rif en hoekbak

Fan(s) blaast lucht in de kap die aan de ander kant van de kap er weer uit kom. Hierdoor gaat de koele lucht langs de lampen en het wateroppervlakt. Alle overtollige warme van de lampen wordt hierdoor verwijderd. Tevens verdampt er ook het nodige aan water waardoor er ook warme uit de bak gaat.

tijdstip 12:30u
buiten temp = 26,4
kamer temp = 25,4
..... na meting gelijk ramen, deuren en zonwering dichtgezet om warmte buiten te houden ....
rif temp = 25,6 - ( 2200rpm)
hoekbak 26,2 - (1500rpm)
special bak temp = 25,8 - (fan staat op 4,5 volt)
2m bak = 25,1 - (2x 8cm fan staan op 9volt)

PH sump2 = 8,09
SG rif = 1,233 - 3 bekers zout ~1,5KG in de sump opgelost

Bijlagen

• - koeling hoekbak uit.jpg
    - koeling hoekbak uit.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 7
  • - hoekbak in.jpg
    - hoekbak in.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 6
  • - koeling rif uit.jpg
    - koeling rif uit.jpg
    54,9 KB · Weergaven: 6
  • - koeling rif in.jpg
    - koeling rif in.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
tijdstip 14:30u
buiten temp = 26,4
kamer temp = 26,9

hmmmmm........ huis temp loopt harder op dan de buiten temp .....
ramen en deuren weer open gezet, alleen de zonwering wel dicht.

rif temp = 25,6 > 26,1
hoekbak 26,2 > 26,6
special bak temp = 25,8 > 26,2
2m bak = 25,1 > 25,5

gemeten 8:00u
buiten temp = 23,9 > 27,9 (17:00u)
kamer temp = 26,1 (ramen en deuren geopend) > 27,2 (17:00u)
rif temp = 26,1 > 26,4 (17:00u)
hoekbak temp = 26,5 > 27,2 (17:00u)
specialsbak temp = 26,1 ( tegenoverligend dekplatje verwijderd) > 26,3 (17:00u)
2Mbak temp = 25,3 > 25,7 (17:00u)

PH sump2 = 7,95 (~5l kalkwater in sump) > 8,08 (17:00u) (nogmaal 20l kalkwater in sump)

Ik heb de kalk reactor twee dagen terug ontlucht omdat er steeds meer lucht in de bovenste deel bleef ophopen en dus niet goed oploste. (zuurstof reageer helaas niet met hydrocarbonaat)
PH kalk reactor begint lager te gaan (6,38) nadat hij een tijdje niet onder de 6,45 kwam. Ook wordt het water in de reactor weer troebel.
vulling reactor staat op +17cm

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan