Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

alle ruiten gereinigd.
watten vervangen: specialsbak, 2M bak, stekkenbak

kalk reactor:
PH= 6,59
water is helder
geen bruis omdat aanwezige koolzuur in circulatie reservoir minimaal is (verbruikt)
koolzuur bubbles verhoogd naar ~4cm per bel.
aanwezige vulling = -1,6cm

vorige week staan tobben met de ozon apparaat omdat deze een ingebouwde pomp had die lastig samenwerkt met de bestaande afschuimer als hij aanslaat. De ozon apparaat zetten zichzelf om de 2 uur uit (een beveiliging), maar zette zichzelf niet meer aan, tenzij de controller hem aanzette. Als de controller niet uit is geweest gaat hij dus nooit meer aan, waardoor hij meer uitstond dan aan.
deze problemen heb ik opgelost door:
1- de ozon gedeelte uit de kast gehaald en in een eigen kastje gezet.
2- een schakelklok op de ozon apparaat gezet die om de 2 uur een kwartier uitgaat en dan weer aan.

het PH gedeelt is onbetrouwbaar met de T5 verlichting aan dus die gebruik ik niet. Hiervoor krijg ik een nieuwe losse PH controller opgestuurd van fishstrxxxx.

Inmiddels had ik al mijn UV lamp in de stekkenbak met de japonicus verwijderd.
duidelijk te merken dat de japonicus meer last van stip kreeg.

Bijlagen

• Herschaalde kopi&#101.jpg
    Herschaalde kopi&#101.jpg
    96 KB · Weergaven: 9
    90,7 KB · Weergaven: 12
vandaag schoonmaak dag.
afschuimers gereinigd: rif, hoekbak, specialsbak
watten vervangen: stekkenbak, hoekbak, sump2, rif opvoer, rif overloop.
tijdelijk afschuimer 2M bak verwijderd, was niet effectief genoeg.

shuran 200 afschuimer met eheim 1060 op 2M werk niet naar tevredenheid, teveel herrie en geen prut in beker, water hoge op maximum geeft ook geen bevredigend resultaat na 2 dagen schuimen.

venturi uitgezet en 4 bruishoutjes op de bodem van de shuran gemonteerd. Deze geeft zoveel schuim dat de beker direct overkookt. heb zelf de luchttoevoer moeten afknijpen. sinds vanmiddag gaat hij eindelijk afschuimen.

mijn zelfbouw afschuimer met bruis houtjes werken zelfs beter dan deze fabriek af apparaat.
het schuim uit de bruishoutjes is veel fijner en d.m.v. kraan kan ik de hoeveelheid afstellen. werkt veel beter dan de venturi.
enige nadeel ik moet elke 2-3 maanden de 4x bruis houtje vervangen á €1,15:). Daarvoor moet de afschuimer wel uit elkaar. Goed gelegenheid om het dan helemaal schoon te maken.

Laatst bewerkt:
gemodificeerde shuran 200 staat goed te schuimen, maar was nog niet tevreden en heb de schuimop iets meer open gedraaid. nu pruttelt het ook bij de overloop.

20ml reef evolution in 2M bak gedoseerd

rif ontdaan van web spinnende wormen, d.m.v. een haak het huisje slopen

3 takken oranje monti's afgebroken, deze op en steentje gepakt.

specialsbak fyto gevoerd

Laatst bewerkt:
hoe hou ik mijn aquariums glas anemoon vrij !

hoe hou ik mijn aquariums glas anemoon vrij !
glas anemonen verwijder ik zelf met azijn, die spuit ik in het mondje (onmiddelijk als ik ze zie) met een injectienaald.
je kan ook de ander middelen gebruiken, maar ik heb goede resultaten met azijn.

Geheel glas anemoon vrij kom je nooit ! Er blijven altijd sporen of kleine exemplaren achter in of achter stenen en als de omstandigheden er ideaal voor zijn vermenigvuldigen ze zich weer explosief.

ik minimaliseren de kans hiervoor door:
1- Niet teveel stofvoer/zweefvoer/zweefvuil in de bak te laten zweven.
Dus voer afstemmen op de eters op volume en formaat en een powerfilter toepassen om de restanten weg te filteren.
2- Als ze de kop opsteken gelijk killen. niet afwachten tot er teveel zijn
3- Stenen waarop er teveel zitten (om te behandelen) gewoon eruit gooien en een paar dagen in de zon zetten. later kan je deze gewoon weer gebruiken, zij het als vultsteen die weer moeten worden geënt.
4- Een pincetvis inzetten (maar dat is een lastig houdbare visje). De pincet vis zou ik pas inzetten bij een gerijpt bak, als preventief middel tegen de glasanemonen. De pincetvis pakt de te grote glas anemonen niet altijd aan, tenzij hij erge honger heeft, maar grote glasanemonen zijn juist makkelijk te killen met azijn. (juist de talrijke kleine glasanemonen zijn lastig)

Glenn,

Ikzelf gebruik een vijlvisje. Deze is zeer effectief. Ik was binnen een mum van tijd van al mijn glasanemonen af. Een maatje van me had ook last van glasanemonen, ik heb gewoon mijn vijlvisje uitgeleend aan hem. Nu 14 dagen verder zijn al zijn glasanemonen verdwenen, en zie ik bij mij hier en daar weer een nieuw exemplaar verschijnen. Bij de volgende waterverversing van mijn maat, komt mijn vijlvisje weer gezellig thuis wonen. Zo ruilen we om en om, en bevalt goed!:cool:

hoi marc, dat is ook een mogelijkheid, maar ik lees regelmatig dat je daar geluk me moet hebben en sommige gaan dan aan de xenia, dan heb je een kreng in huis gehaald (tenzij je van je xenia af wilt):biggrin:. Ik probeer het mooie te combineren met het praktische en dan is voor mij de uitkomst de chelmon.:biggrin:

Gisteren
20mm pvc perpex buis gehaald en led verlichting erin gefrommeld. 20 high bright ledjes erin geeft een fantastisch effect in de specialsbak. De led verlichting blijft 24/7 aan.
Rif ~1kilo zout toegevoegd.

vandaag
alle ruiten gereinigd

3 paardjes uit de superfish 60 gehaald en in de specialsbak gezet. Het zijn er een koppeltje comes en een mannetjes reidi. Ik heb zaterdag eindelijk mysis gehaald, na 4 weken geen te kunnen verkrijgen.

Gemeten Specialbak:
PO4 = 0,2mg/l (redsea) , dit is al een stuk beter dan laatste meting op 12/4(0,5)
NO2 = 0,3 mg/l (tetra), dit is gestegen, mogelijk door verwijdering van de schelpenfilter op 15/4(<0,3), de wervelbed is blijkbaar nog niet 100% actief.
SG = 1,0232

Gemeten 2M bak:
PO4 = 1 mg/l (redsea), dit is sterk gestegen t.o.v. 18/4(0,5). Het wordt tijd voor een fosfaat filtertje.
NO2 = 0,3 mg/l (tetra), tijd voor een groter wervelbed of een schelpenfilter, ff afwachten wat de andere werveldbed van de specials doet.
SG = 1,0217

Gemeten Rif:
PO4 = NUL (redsea=geel), alle fosfaat is weg !thumbs up
SG = 1,0232, na meting ~2kilo zout bij gedaan in sump
NO2 < 0,3 mg/l (tetra = geel)

Laatst bewerkt:
foto update:

specialsbak met 20x highbright witte ledjes

ook foto van orange en rode nepthya, de orange nepthya is flink opgeknapt, de rode blijf achter, het blijven net stukjes dood hout

Bijlagen

77,6 KB · Weergaven: 13
    66,6 KB · Weergaven: 17
    90,3 KB · Weergaven: 13
    97,6 KB · Weergaven: 14
    80,9 KB · Weergaven: 15
kalkreactor:

PH= 6,60
doorvoer = 2 l/u
vulling = - 5cm (16/4 was het -1,6cm)
koolzuur = 2,2
bellen verlaag van 3-5cm per bel
water in reactor is licht melkerig.

Er is in 13 dagen tijd 3,4cm kalk opgelost door de reactor dat is (3,4/10)x1 kilo = 340 gram in 13 dagen tijd bij een doorvoer van 2 l/u.
Omgerekend is dat 7,8 kilo p/m

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan