U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
volgens mij verdiend de eneco genoeg aan mij.Ik ga maar vragen als ze me groot verbruikers tarief willen gaan rekenen. Zonnepanelen gaan het niet trekken in dit kikkerlandje, want ik zie geen zon
.
licht is ook al voldoende hoorkan je geen accu of dynamo op je crosstrainer zetten
![]()
Zonnepanelen is voor een aquarium best een goede optie!
Maar jij vebruikt zo'n 2500W per uur minimaal, denk dat je dak dan niet groot genoeg is
Zonnepanelen hebben 1 nadeel en dat is nog niet eens de afwezigheid van de zon, er blijft geloof ik altijd wel 70% over ofzo, ook met wolken.
Het nadeel is dat je overdag licht hebt en energie opwekt, maar overdag gebruiken de meeste mensen bijna niks, dus moeten ze terug gaan leveren aan het energienet, wat een hoop geld kost.
Wij als aquarium-mensen gebruiken overdag juist WEL veel energie en het zou voor ons een hele leuke optie zijn om je opvoer en wat verlichting erop te laten draaien.
stel, je wekt 400W op met zonnepanelen, een normaal mens heeft overdag alleen de koelkast aanstaan, die verbuikt gemiddeld 50W/h ofzo, de overige 350 moeten dus terug het net in.
als aquariaan kan je denk ik die 400W best gebruiken!![]()
dat bedoel ik, best rendabel nog volgens mijik train weleens 50 minuten achter elkaar op dat ding, helaas geen dynamo ingebouwd anders had ik wat kunnnen besparen op electra:biggrin:
Glenn, hoe staat het met je verhoogde fosfaat? Ach je Superman groeit hier aardig door. Al klaar om hem te halen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.