Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Heb je alle gangbare onderhouds, water beheers problemen en groei stagnatie problemen overwonnen...dient zich het volgende probleem aan.

Teveel groei!

Dat kan ook een probleem worden!

Door extreme groei verdringen de koralen elkaar en gaan om ruimte en licht concureren.

Het sluipt er langzaam in waardoor je er geen erg in hebt. Het insluipen gaat gelijk op voor de verlicht.

Je gaat het merken als bepaalde koralen het minder gaan doen.
Eerst ga je op zoek naar allerlei factoren z.a. waterwaarden en plaagdieren.
Maar als je dan ff afstand neemt, goed gaat nadenken en terug kijkt naar oude foto's zie je ineens de relatie.

Alles wat het minder gaat doen wordt overschaduw door een soort die het wel goed doet in de daarboven gelegen positie.

De volgende stap in het aquarium houden, voor de gelukkigen die zover zijn:

Aquascapen en "tuinieren" horen bij het onderhoud van de bak.
Als je alles zo laat groeien zal het rif uiteindelijk "topzwaar" worden en zelf ten onder gaan aan zijn (groei) succes.

Wat betekend dit:
- het licht en stromings patroon moet geevalueerd worden.
- Kolonies die te groot worden moeten gestekt of verplaatst worden
- er moet een herschikking van de beschikbare ruimte komen.
- er moet afstand genomen worden van een aantal soorten die te hard groeien.

The bottom line is er moet veel eruit.....
Of je moet groter....
Beide zijn ingrijpende acties die de stabiliteit niet positief zullen beinvloeden.

Niks doen is echter vaak geen optie, omdat zoals eerder aangegeven de koralen elkaar gaan verdringen om ruimte en licht en de bak in mijn optiek topzwaar wordt en dus de onderkant "lelijk" wordt.

Dilemma.......

greetings, GlennF

tja Glenn .De natuur laat zich niet controleren :)Je kan het wel beinvloeden maar niet staande houden .Uiteindelijk is de onder of boven lijn de dood .Dus komen er meer factoren bij binnen de beperkte ruimte .IK vindt het wel leuk om te zien hoe je er mee bezig bent :)Maar een beetje op de rem trappen kan zeker geen kwaad maat :)Want ook voor jouw gelden die onder en boven lijnen.Je bent nu eenmaal een deel van de natuur .Lekkr rustig aan dus en doe vrouw en hond de groetjes .Groetjes Rob charite

Ik zeg groter gaan Glenn! Gewoon vrouwlief en kinders heel lief aankijken en natuurlijk eerst enkele weken vertroetelen voordat je het balletje op gooit haha:p

Merk jij trouwens dat de formosa's die boven het water uitgroeien erg beschadigd raken hierdoor? Mijn blue tip formosa raakte het wateroppervlakte aan en de toppen die boven het waterkwamen gingen kapot (logisch) en hier ging alg op zitten. Echter bij sommige plekken is dat langs een heel stuk van het koraal naar beneden gegaan. Lijkt net een kloof in de tak te komen. De takken bleken voor de rest niet en hij blijft onverminderd door groeien, er komen alleen lelijke plekken gleuven in de takken. Merk jij dat ook op sommige plekken?
Groetjes Youri

hoe gek het ook mag klinken, ben blij [nog] niet in jouw schoenen te staan, groter leuk maar ook weer meer werk aan bak en minder tijd voor de andere leuke dingen in het leven
in de nu beschikbare ruimte gaan herinrichten, drastisch snoeien, koralen weg [moeten ] doen die je misschien al jaren heb zal ook niet meevallen, kortom je zal lastige keuzes moeten maken.

tja Glenn .De natuur laat zich niet controleren :)Je kan het wel beinvloeden maar niet staande houden .Uiteindelijk is de onder of boven lijn de dood .Dus komen er meer factoren bij binnen de beperkte ruimte .IK vindt het wel leuk om te zien hoe je er mee bezig bent :)Maar een beetje op de rem trappen kan zeker geen kwaad maat :)Want ook voor jouw gelden die onder en boven lijnen.Je bent nu eenmaal een deel van de natuur .Lekkr rustig aan dus en doe vrouw en hond de groetjes .Groetjes Rob charite

haha.. Rob we kunnen het zoveel mogelijk proberen te controleren, meer kunnen we niet. Ik hou van rust in de bak en ben eenmaal niet iemand die de hele dag in de bak te rommelen. Het genieten doe ik liever vanuit de bank en van 't feit dat je dingen voor elkaar krijgt zonder de hele tijd met de handen in de bak te zitten. Helaas blijft aquascapen en snoeien/stekken maken handen arbeid.
bedankt , ik zal de boodschap doorgeven:)

Ik zeg groter gaan Glenn! Gewoon vrouwlief en kinders heel lief aankijken en natuurlijk eerst enkele weken vertroetelen voordat je het balletje op gooit haha:p

Merk jij trouwens dat de formosa's die boven het water uitgroeien erg beschadigd raken hierdoor? Mijn blue tip formosa raakte het wateroppervlakte aan en de toppen die boven het waterkwamen gingen kapot (logisch) en hier ging alg op zitten. Echter bij sommige plekken is dat langs een heel stuk van het koraal naar beneden gegaan. Lijkt net een kloof in de tak te komen. De takken bleken voor de rest niet en hij blijft onverminderd door groeien, er komen alleen lelijke plekken gleuven in de takken. Merk jij dat ook op sommige plekken?
Groetjes Youri

de grap is dat vrouwlief al lang om is, toen ik zie groter zei zij doen ! dat was 2 jaar geleden..
ik ben degene de tegen de operatie opkijkt.
de toppen van de acro's veralgen maar hebben verder geen schade. ze vormen zelf een omgekeerde plateau.
boven alg, onder koraal weefsel.

Hi Glenn,

hmmm, je weet dat de vrouw meestal gelijk hebt, dus ik zeg...........groter........doen.

Tuurlijk is het een hele operatie, zeker in jou geval, maar met een beetje hulp kom je een heel eind.
Denk dat een aantal DSR pioniers je hier best bij willen helpen.

Kortom, je geeft maar een gil als je om bent.

groet
Adri

de grap is dat vrouwlief al lang om is, toen ik zie groter zei zij doen ! dat was 2 jaar geleden..
de toppen van de acro's veralgen maar hebben verder geen schade. ze vormen zelf een omgekeerde plateau.

Ja bij mij lijkt het alsof er om een of andere reden het skelet van de formosa wordt uitgeholt door iets. Ben er nog niet achter hoe het komt.

Ik geef je vrouw gelijk hoor! En als je ooit besluit om groter te gaan wil ik zeker wel een handje helpen!

Als ik mijn opbouw van de week heb aangepakt en de bak weer een beetje toonbaar is moeten we even dat rondje langs Hoogvliet en Spijkenisse plannen :)!

hoe gek het ook mag klinken, ben blij [nog] niet in jouw schoenen te staan, groter leuk maar ook weer meer werk aan bak en minder tijd voor de andere leuke dingen in het leven
in de nu beschikbare ruimte gaan herinrichten, drastisch snoeien, koralen weg [moeten ] doen die je misschien al jaren heb zal ook niet meevallen, kortom je zal lastige keuzes moeten maken.

Haha anja, juist door grote en meer ruimte denk ik langer over te doen voordat ik steeds moet snoeien of koralen moet verplaatsen. Alleen de operatie om alles om te zetten en de daarbij komende risico's is mijn probleem.

Het zal een utopie blijken, omdat je op den duur ook weer een tekort aan ruimte zult hebben...... vrees ik....

Toen ik deze bak begon te bezetten met sps had ik nooit kunnen vermoeden dat het zo hard kom groeien. De ruimte is destijds ook nooit als zodanig ingericht.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

hmmm, je weet dat de vrouw meestal gelijk hebt, dus ik zeg...........groter........doen.

Tuurlijk is het een hele operatie, zeker in jou geval, maar met een beetje hulp kom je een heel eind.
Denk dat een aantal DSR pioniers je hier best bij willen helpen.

Kortom, je geeft maar een gil als je om bent.

groet
Adri

Ik moet er toch tijd tussen frommelen om te reageren..
Wat heb ik allemaal gedaan de laatste tijd.

Afdak afgebouwd, brandhout verzameld voor de houtkachel. Deze winter kan ik sfeervol zonder de gaskachel uit de voeten:)
2 laptops voor een vriend nagekeken.
Eigenhandig de oliecarter pakking en motor ophanging van mijn inmiddels bijna 14 jaar oude bmw 320i (waaraan ik blijkbaar gehecht bent geraakt) vervangen. Na 6 uur sleutelen op de brug bij een goede kennis zoeft hij nu weer als een zonnetje , alle vibraties op het koetswerk als sneeuw voor de zon verdwenen. Echt wel dat 6 cylinder gevoel terug. In de planning is de ophanging van de versnellingsbak en de cardan as lager en disk vervangen en eventueel uitlijnen.

Ook lid geworde bij een fitness club, nu om de dag 2,5 uur aan het lijf werken..
1,5 cardio en met gewichten smijten
10-15 minuten baantjes zwemmen en voor de rest lekker uitzweten in de sauna

Zooo....
Nu tot de orde van dag....

Haha... tuurlijk hebben vrouwen altijd gelijk:D

Als je mij goed kent, weet je dat ik niet makkelijk de hulp van derden inroept, maar mocht dat nodig zijn dan is het leuk te weten wie je echte vrienden zijn en het woord bij de daad voegt.

Voorlopig moet ik mezelf eerst overtuigen.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Ja bij mij lijkt het alsof er om een of andere reden het skelet van de formosa wordt uitgeholt door iets. Ben er nog niet achter hoe het komt.

Ik geef je vrouw gelijk hoor! En als je ooit besluit om groter te gaan wil ik zeker wel een handje helpen!

Als ik mijn opbouw van de week heb aangepakt en de bak weer een beetje toonbaar is moeten we even dat rondje langs Hoogvliet en Spijkenisse plannen :)!

Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet...
Bedank voor het aanbod , we zien het wel als het zover is.

Geef maar een gil wanneer of plan het met rico en stefan.

greetings, GlennF

Uiteindelijk wordt elke bak te klein!
Ik denk dat je beter er wat koralen uit kan halen of flink snoeien.
Misschien kan je wat steen verwijderen zodat je opbouw wat lager wordt en zo wat ruimte maakt bovenin.
of je maakt een grotere stekkenbak!

Succes met je besluit!

Groet
Eric Jan

Hallo glenn,

bij terugkomst van onze vakantie weer even in je dagboek gedoken en gelezen dat je even pas op de plaats maakt.
Wij begrijpen dit en vinden het een goed besluit.(maar tegelijk ook jammer omdat al het moois nu weg is)😥😥
Toch hopen wij dat er toch weer wat stekken via jou gekocht kunnen worden t.z.t.

groetjes
kerstin en Ed

Uiteindelijk wordt elke bak te klein!
Ik denk dat je beter er wat koralen uit kan halen of flink snoeien.
Misschien kan je wat steen verwijderen zodat je opbouw wat lager wordt en zo wat ruimte maakt bovenin.
of je maakt een grotere stekkenbak!

Succes met je besluit!

Groet
Eric Jan

Daar heb je gelijk in eric-Jan.. elk bak word ooit te klein als je een van de gelukkigen bent....
Elke verandering die ik nu wil doen is een ingrijpende, omdat alles met elkaar vergroeid is.

ik lijk met mijn besluit vorming hierover net het weer. het is dus zeer veranderlijk .....

greetings, GlennF

Hallo glenn,

bij terugkomst van onze vakantie weer even in je dagboek gedoken en gelezen dat je even pas op de plaats maakt.
Wij begrijpen dit en vinden het een goed besluit.(maar tegelijk ook jammer omdat al het moois nu weg is)����
Toch hopen wij dat er toch weer wat stekken via jou gekocht kunnen worden t.z.t.

groetjes
kerstin en Ed

Aangezien ik geen winkel aan huis beoogd en dat ook nooit heb gewild, vond ik dat het tijd werd om ff een stap terug te doen. De stekken vinden wel een bestemming en zullen goed aankomen bij de liefhebbers.

Aangezien dit een passie en een hobby is en ook moet blijven , voorzag ik dat het een richting op ging dat teveel van mijn vrije tijd zou vergen, hiermee ook gelijk de potentie had om routine/werk te worden.
Als het dat zou word zou de passie in gevaar zijn. Dat wens ik een stap voor te zijn.
Het teveel willen doen heeft mij in 2011 bijna deze passie gekost... (lees mijn kweekdagboek). Dit had als gevolg dat ik nu bijna aquariumloos zou zijn geweest.....

Aangezien ik van afwisseling en uitdagingen houd, heb ik samen met mij broer een project gestart. We gaan over een paar weken starten met een totaal facelift/interne/externe renovatie van een 3 laags woonhuis. ( weer eens wat anders).
We gaan de hele (zwaar verouderde en verwaarloosde) interieur eruit strippen en deze volledig weer opbouwen. Het zal veel zaag,timmer, leiding, electra verf en stucwerk worden. Het is een woonhuis uit 1938 met 140m2.
Dit wordt geheel in eigenbeheer gedaan.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
6okt2014
15463636895_0043fb008c_c.jpg

3okt2014
15242205239_5c6560438e_c.jpg

Het herstel van de stek punten van de groene formosa.

29sept2014
15242366177_9ea42f4509_c.jpg

26sept2014
15242366177_9ea42f4509_c.jpg

Gestekt op 19sept2014
15242235250_fc5794eacf_c.jpg

greetings, GlennF

Hallo Glenn,

Afgaande op je foto van je groene Formosa zie ik dat je ook enkele geel groenige gebieden hebt op dit koraal. Ikzelf heb dit ook alleen in veel grotere mate dan jij. Wat is jouw verklaring voor deze gelige gebieden?

Bedankt voor je antwoord,

Luc

Back
Bovenaan