Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Frank heb een test staan maar zie het moment nog niet voor me om de test uit te voeren... ik wil dit timen met signalen die ik zie..
Het willekeurig testen is geld verspilling.

greetings, GlennF

Beste Glen, lees: BESTE GLENN,

Ik zie het niet als een willekeurige test, het is een analyse om meer inzicht te krijgen in je eigen waterwaardes. Als jij al zo'n lange tijd zonder waterwissels draait of zonder ander toevoegingen anders dan die '10 stoffen' die nu gemeten worden, dan zouden of beter gezegd zullen er diverse stoffen zijn die inmiddels verbruikt zijn. Dit is toch wel interessant om te weten te komen, vindt je ook niet? En dan spreek ik voor een grote waarschijnlijkheid niet namens mij alleen. Lijkt me toch ook wel interessant voor jezelf om nu eens te weten te komen waar je nu staat. Of verwacht je dat er iets uitkomt wat schokkend is of zou kunnen worden?

Daarnaast is het misschien ook wel een interessant om te weten te komen of er toch niet bepaalde stoffen langzaam zijn opgebouwd waar je niet op meet maar die op termijn wel een mogelijk risico kunnen hebben voor jou bak. En mogelijk ook voor anderen die dezelfde methode volgen. Een mooi voorbeeld hiervan is dat er toch wel een aantal bakken op het forum zijn die oplopende metaal waardes hadden zoals koper. Dat is toch geen geldverspilling, meer een investering in de kennisvereiking van de methode?

Ik heb destijds ook een test uit uit laten voeren door triton, was het geld wel waard. Ga dit nu elk kwartaal doen. Geeft iig meer inzicht als dat testsetjes dat kunnen, deze zijn ook te indicatief.

Voor de meelezers, nogmaals dit bericht is gericht aan Glenn.

Beste Glen, lees: BESTE GLENN,

Ik zie het niet als een willekeurige test, het is een analyse om meer inzicht te krijgen in je eigen waterwaardes. Als jij al zo'n lange tijd zonder waterwissels draait of zonder ander toevoegingen anders dan die '10 stoffen' die nu gemeten worden, dan zouden of beter gezegd zullen er diverse stoffen zijn die inmiddels verbruikt zijn. Dit is toch wel interessant om te weten te komen, vindt je ook niet? En dan spreek ik voor een grote waarschijnlijkheid niet namens mij alleen. Lijkt me toch ook wel interessant voor jezelf om nu eens te weten te komen waar je nu staat. Of verwacht je dat er iets uitkomt wat schokkend is of zou kunnen worden?

Daarnaast is het misschien ook wel een interessant om te weten te komen of er toch niet bepaalde stoffen langzaam zijn opgebouwd waar je niet op meet maar die op termijn wel een mogelijk risico kunnen hebben voor jou bak. En mogelijk ook voor anderen die dezelfde methode volgen. Een mooi voorbeeld hiervan is dat er toch wel een aantal bakken op het forum zijn die oplopende metaal waardes hadden zoals koper. Dat is toch geen geldverspilling, meer een investering in de kennisvereiking van de methode?

Ik heb destijds ook een test uit uit laten voeren door triton, was het geld wel waard. Ga dit nu elk kwartaal doen. Geeft iig meer inzicht als dat testsetjes dat kunnen, deze zijn ook te indicatief.

Voor de meelezers, nogmaals dit bericht is gericht aan Glenn.

Beste frank (grote vriend:)),

ik heb al eerder aangeven dat ik niet de bekende weg volgt en ik absoluut GEEN NSW nastreeft.
om heel kort te zijn ik zet veel bekende zaken gewoon aan de kant en gebruik mijn eigen gedachten gang om dingen te bereiken. Als ik daarmee uiteindelijk het bekende wiel opnieuw zou moeten uitvinden, so be it. Het een reis die ik maak en dat heeft mij meer succes in mijn aquarium houden gebracht dan elk ander weg die ik tot op heden heb bewandeld.
ík doe alles op mijn tempo. Noem het een instinct, gave, of ingeving, maar het is een gevoel die ik heb en die bepaald wat en wanneer ik wat doe. ik forceer niks en ik ga met the flow mee, natuurlijk gebruik ik daarbij altijd mijn gezond verstand om te beslissen of iets wel of niet zinvol is.

ik heb aangeven dat ik in de huidige staat het niet zinvol acht om een meting te doen.
- ik zie goeie groei
- ik zie mooie kleuren
- ik zie mooie volle koralen
- ik zie alle koralen van alle soorten het hier gewoon doen, noem mij een bak met deze diversiteit (180 species) en ik ben nieuwsgierig.
- alles wat ik zie kan ik terug plaatsen op een bepaalde handeling
- deze hele aquarium is in 10 cq 2 jaar uitgegroeid vanuit kleine stekjes van 3-5cm groot
- er zit nu een koraal /water verhouding in mijn bak die ver boven het gemiddelde uitgaat.
wat wil ik meer weten?
als uit een test zou blijken dat een bepaalde waarde niet deugt, of anders zou moeten zijn dan er normaal geacht word, zou ik nog niks aan mijn setup veranderen. Waar heb ik dan die test voor nodig ?
wat wil ik daarmee bewijzen en aan wie ? daarom dus zie ik nu geen nut in een test voor mijzelf.
de nut van een test is er wat mee te doen, ik zie niet wat ik hier mee kan doen in de huidige vorm.

dat de test voor jou ontnuchterend werkte kan ik me voorstellen, tenslotte wilde je zelf het e.a. weten en daar heb je antwoorden uit gekregen.
Maar hier gaat de vergelijking niet op met mij ( jij wilde het weten omdat je bepaalde zaken wou begrijpen)

ik heb niks dat ik nu zou willen veranderen of begrijpen... dus wat is mijn doel dan ?????

andere mensen staan geheel vrij in het laten testen door triton als ze vragen hebben die ze zelf willen beantwoord willen krijgen
dit zijn bak gerelateerde vragen en hebben verder geen relatie met mijn bak
ik doe geen wissel en vult de bekende tekorten aan en zij ook, maar daar houd de vergelijking op: wat en hoe zij voeren, hoe zij een afschuimer afstellen, hoe zij een powerfilter toepassen, en of ze een osmose toestel gebruiken zijn veel grotere factoren in dit plaatje.
waarom deze mensen het hebben gedaan is aan hun om te beantwoorden
Wat ze daarna hebben gedaan is aan hun om te beschrijven
wat het effect daaruit is geweest moge ze zelf vertellen
wat ze geleerd hebben uit de test is ook aan hun om te delen.

ik bekijk de zaken heel nuchter en zonder emotie, alleen dan kan ik tot de juiste acties komen.

het steeds willen testen thuis of extern dient geen doel tenzij je iets beoogt te bereiken met die test... dat bljf mijn mening
mensen die thuis 3 keer per week testen mogen dat, maar ik zeg dat het onzin is. je maak je zelf in paniek.
alleen als je een bepaald proces wilt volgen doe je meerderen followup teste,n maar voor het normaal aquarium houden is het volslagen onzinnig.

maar maak je geen zorgen frank die test komt er, alleen het moment waarop bepaal ik. het waarom staat hierboven (te) uitgebreid.

Daar heb ik een mega hoeveelheid stekken van trouwens.. dus je kom naar halen.

greetings, GlennF

ik heb ook wel intressen in die 2 kleuren (stylophora)?
misschien kunnen we een ruil maken heb nog een kleine panther lipvis te koop staan die ik al een poosje heb zonder mankementen misschien kan die een koppel vormen met de jouwe.

15849224411_d4f21ca5c8_c.jpg

deze bedoel ik heb een klein exemplaar

ik heb ook wel intressen in die 2 kleuren (stylophora)?
misschien kunnen we een ruil maken heb nog een kleine panther lipvis te koop staan die ik al een poosje heb zonder mankementen misschien kan die een koppel vormen met de jouwe.

kom maar, kan ik een vissen asiel hier beginnen

Haha Glenn, die test staat daar al een tijdje he!
Heb er hier ook nog ergens een liggen. Ik wacht ook op het juiste moment om hem uit te voeren. Welk moment is dat? Geen idee, merk ik dan vanzelf wel, maar het heeft geen haast :)

Haha Glenn, die test staat daar al een tijdje he!
Heb er hier ook nog ergens een liggen. Ik wacht ook op het juiste moment om hem uit te voeren. Welk moment is dat? Geen idee, merk ik dan vanzelf wel, maar het heeft geen haast :)

Ik kiest ervoor om te gaan meten als ik iets zie wat ik wil begrijpen. Daarvoor moet ik dus wel bewust middelen gaan toevoegen en sturen naar een bepaald doel.

I beschouw het beheersen van waterwaarden in een zee aquarium als een meet en regel proces, waarbij je parameters die er toe doen gaat selecteren en sturen en dus niet gaat proberen alles tegelijk te sturen.

greetings, GlennF

Glenn, je aquariumverslag is zo groot, dat ik bloeddoorlopen ogen heb van het zoeken, maar kan het antwoord niet vinden.

Daar om vraag ik het maar.

Waar ik naar opzoek ben is het volgende:
Filter je alleen mer de powerfilter, of gebruik je ook gafzakken / filterwatten?

Als je filterwatten toepast, hoe zit her dan bij jou?
Mijn systeem staat op onderstaande foto, maar in de praktijk bevalt {filtert} het slecht.

Gafzakken heb ik in het verleden gehad, maar daar zijn al 2 pompen van de wasmachine door vastgelopen door de vezels.
en Nylon valt in de praktijk helemaal tegen.

1411270001.jpg1411270002.jpg

Hejj Glenn, (lees: hejj Glenn) :biggrin:

Daar ben ik weer :biggrin:. Ben blij dat je me ziet als een " grote" vriend, hahaha...

Bedankt voor je uitgebreide uitleg :cool:. Dit wordt mijnerzijds gewaardeerd. Snap dat ik soms wel eens irritant kan zijn, net als een vlieg bij een bbq die telkens op je stukje vlees gaat zitten :p, maar gelukkig in tegenstelling tot wat andere individuen op dit forum heb jij wat olifanten huid en kun je daar wel tegen.

Ik wil je nog even complimenteren over het feit dat je bak er echt geweldig bij staat, super gewoon topjes. Dit verdient oprechte respect!!! Het bewijs is zeker aanwezig dat je met jou methode succesvol een zeeaquarium kan worden gehouden. Daar twijfel ik ook niet aan.

Maar mij is ooit verteld dat als je graag de sterren wilt zien dan moet je niet door een verrekijker kijken maar door een sterrenkijker, alleen dan kun je de sterren in werkelijke gedaante bekijken :).

Het streven naar NZW waardes is een goed innitiatief maar veelal onnodig om te na te streven. Daar ben ik me ook bewust van geworden. Maar zie de meting dan als een unieke kans om de waardes vast te stellen als blueprint nu de bak er zo mooi bij staat. Dan kan je iig zien welke stofjes er wel toe doen en welke niet nodig zijn om een mooie bak te krijgen. Zoals je weet zijn er worden er de laatste tijd wat stoffen besproken zoals Mangaan, Molybdeen en Zink. Het zou mooi zijn ten aanzien van deze discussie dat er toch bewijs is dat deze stoffen er wel of niet toe doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als jij daadwerkelijk een lange tijd (langer als een jaar) zonder waterwissels, zonder kalkreactor of additionele toevoegingen draait dat er toch een aantal stoffen zijn die niet meer aanwezig zullen zijn in het water. Het zou dan mooi zijn als we vast kunnen stellen op basis van jou analyse om welke stoffen het dan gaat, dan hoeven we ons met z'n alle daar niet meer druk om te maken. Snapte? Tevens kunnen we dan vaststellen wat de zin of onzin is van waterwissels, ook dat kan dan enigsinds definitief worden afgesloten.

Je hebt immers al aardig wat volgers, en ik denk dat zij ook wel wat vragen hebben aangezien zij ook berichten lezen zoals bijvoorbeeld dat KZ aanstuurt op een PO4 & NO3 van 0 en wekelijkse waterwissels adviseert en hiermee s' werelds mooiste bakken weet weg te zetten. En Triton die aanstuurd op een zeer lage PO4, geen waterwissels, maar zich toch weer wel bekommert om meerdere stoffen en hierop ook de nodige aanpassingen op adviseert. Het punt is gewoon dat er te veel ruis op de radio is en iedereen wil graag de juiste frequentie vinden. Een analyse op jou water zou hierbij van significante waarde kunnen zijn en de algemene gedachtegangen kunnen veranderen. Mogelijkerwijs krijg je hierdoor nog meer volgers, waaronder mijzelf. Want ook ik zie dat de methode werkt, ik volg jou op de voet, dat heb je wel gemerkt ;).

Je moet ook doen wat je zelf wilt, ik sta niet achter je met een geweer om je te dwingen een test uit te voeren :p. En als ik even zo vrij mag zijn en een inschatting kan maken over je financiele toestand dan kun jij de kosten van de meting wel gemakkellijk dragen. Ik heb ook begrip voor jou uitleg, maar dit lost vooralsnog niet de heersende vragen op en de gevormde discussies over de overige elementen die bij andere methodes wel worden beheerd door waterwissels en toevoegingen.

Groet, Frank

Glenn, je aquariumverslag is zo groot, dat ik bloeddoorlopen ogen heb van het zoeken, maar kan het antwoord niet vinden.

Daar om vraag ik het maar.

Waar ik naar opzoek ben is het volgende:
Filter je alleen mer de powerfilter, of gebruik je ook gafzakken / filterwatten?

Als je filterwatten toepast, hoe zit her dan bij jou?
Mijn systeem staat op onderstaande foto, maar in de praktijk bevalt {filtert} het slecht.

Gafzakken heb ik in het verleden gehad, maar daar zijn al 2 pompen van de wasmachine door vastgelopen door de vezels.
en Nylon valt in de praktijk helemaal tegen.

Bekijk bijlage 411091Bekijk bijlage 411090

lees deze topic door en je heb je antwoord:
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?142724-De-powerfilter-in-DSR&p=1157874#post1157874

Hejj Glenn, (lees: hejj Glenn) :biggrin:

Daar ben ik weer :biggrin:. Ben blij dat je me ziet als een " grote" vriend, hahaha...
het is zo, en dat weet je !

Bedankt voor je uitgebreide uitleg :cool:. Dit wordt mijnerzijds gewaardeerd. Snap dat ik soms wel eens irritant kan zijn, net als een vlieg bij een bbq die telkens op je stukje vlees gaat zitten :p, maar gelukkig in tegenstelling tot wat andere individuen op dit forum heb jij wat olifanten huid en kun je daar wel tegen.
ik snap al waar je naar toe wilt, maar anderen mogelijk niet, dus moet ik het verduidelijken.
ik zei het al eerder ik reager niet met emotie, maar denk na.

Ik wil je nog even complimenteren over het feit dat je bak er echt geweldig bij staat, super gewoon topjes. Dit verdient oprechte respect!!! Het bewijs is zeker aanwezig dat je met jou methode succesvol een zeeaquarium kan worden gehouden. Daar twijfel ik ook niet aan.
dank je frank
ik ook niet, daarom heb ik ook de schoenen aangetrokken die mij past, om mensen op weg te helpen die het kunnen waarderen.
dat wil nog niet zeggen dat ik op mijn lauweren ga rusten en signalen negeert

Maar mij is ooit verteld dat als je graag de sterren wilt zien dan moet je niet door een verrekijker kijken maar door een sterrenkijker, alleen dan kun je de sterren in werkelijke gedaante bekijken :).
mee eens

Het streven naar NZW waardes is een goed innitiatief maar veelal onnodig om te na te streven. Daar ben ik me ook bewust van geworden. Maar zie de meting dan als een unieke kans om de waardes vast te stellen als blueprint nu de bak er zo mooi bij staat. Dan kan je iig zien welke stofjes er wel toe doen en welke niet nodig zijn om een mooie bak te krijgen. Zoals je weet zijn er worden er de laatste tijd wat stoffen besproken zoals Mangaan, Molybdeen en Zink. Het zou mooi zijn ten aanzien van deze discussie dat er toch bewijs is dat deze stoffen er wel of niet toe doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als jij daadwerkelijk een lange tijd (langer als een jaar) zonder waterwissels, zonder kalkreactor of additionele toevoegingen draait dat er toch een aantal stoffen zijn die niet meer aanwezig zullen zijn in het water. Het zou dan mooi zijn als we vast kunnen stellen op basis van jou analyse om welke stoffen het dan gaat, dan hoeven we ons met z'n alle daar niet meer druk om te maken. Snapte? Tevens kunnen we dan vaststellen wat de zin of onzin is van waterwissels, ook dat kan dan enigsinds definitief worden afgesloten.
Dat jij dit graag wilt weten wist ik al frank. ik ook, maar ik heb al eerder aangegeven dat het moment daarvoor niet nu is maar op het moment dat ik zelf kiest waar de stabilisatie plaatst vind d.m.v. signalen die ik krijg uit de bak.
daarom zei ik ook dat het lukraak meten onzin is, want je moet met een doelstelling meten om een conclusie eraan te kunnen verbinden.
Dat kan alleen als je ook de signalen vastleg en dan pas gaat nameten om verbanden te leggen.
aangezien ik onlangs gestopt ben met het NPS experiment en net de kalk reactor verwijderd heb is dit een fout moment.

Tot nu toe heb ik alle processen onder controle en kan ik mijn waarden manipuleren naar eigen inzicht, iets wat blijkbaar nog niet helemaal duidelijk is naar buiten toe, maar waar ik hier wel vol gebruik van maakt om mijn experimenten uit te voeren. ik breng info pas naar buiten als ik 100 procent zeker ben dat anderen dit ook kunnen reproduceren. Dus vermoedens blijven wat ze zijn.

GEDULD..... wat zeggen ze daar weer over ?

Je hebt immers al aardig wat volgers, en ik denk dat zij ook wel wat vragen hebben aangezien zij ook berichten lezen zoals bijvoorbeeld dat KZ aanstuurt op een PO4 & NO3 van 0 en wekelijkse waterwissels adviseert en hiermee s' werelds mooiste bakken weet weg te zetten. En Triton die aanstuurd op een zeer lage PO4, geen waterwissels, maar zich toch weer wel bekommert om meerdere stoffen en hierop ook de nodige aanpassingen op adviseert. Het punt is gewoon dat er te veel ruis op de radio is en iedereen wil graag de juiste frequentie vinden. Een analyse op jou water zou hierbij van significante waarde kunnen zijn en de algemene gedachtegangen kunnen veranderen. Mogelijkerwijs krijg je hierdoor nog meer volgers, waaronder mijzelf. Want ook ik zie dat de methode werkt, ik volg jou op de voet, dat heb je wel gemerkt ;).
het zal wel duidelijk zijn dat ik tegen alle stromingen in vaart en me daar ook niet door laat beinvloeden. ik lees en leer wel mee en als ik iets zie of hoort ga ik het toetsen. Echter wel op mijn tempo, vergeet niet dat ik steeds roep, dit is een passie en ik blijf het ook doen zolang ik het leuk blijft vinden. De commericie boeit me niet en die heb ik ook afgestoten naar de professionals, juist omdat ik dat ruis vind en het mijn beleving niet ten goede komt om de winkelier uit te hangen. ik ben 20 jaar (1988-2008) winkelier geweest en weet wat ik nu niet wilt. DSR is gewoon wat het is en wat het zal worden, is wat de gebruikers ervan gaan maken. ik weet wat het is (maar laat me daar nu niet over uit).
Frank komt tijd komt raad .. niemand heeft haast , ik zeker niet.

Je moet ook doen wat je zelf wilt, ik sta niet achter je met een geweer om je te dwingen een test uit te voeren :p. En als ik even zo vrij mag zijn en een inschatting kan maken over je financiele toestand dan kun jij de kosten van de meting wel gemakkellijk dragen. Ik heb ook begrip voor jou uitleg, maar dit lost vooralsnog niet de heersende vragen op en de gevormde discussies over de overige elementen die bij andere methodes wel worden beheerd door waterwissels en toevoegingen.
Zelfs dat zou niet helpen frank, dat hebben er meer geprobeer en ze waren zeer verrast met mijn reactie. (figuurlijk dan)
Wie het klein niet eert........... (ik ben niet in deze luxe situatie terecht gekomen door alles lukraak uit te geven, maar bent zeker geen krent)

De vraag die je zou moeten stellen is, wat kost een potje en hoe verdien je het meest en wie is gebaat met meer potjes en de zaak zo complex mogelijk voorstellen.
Sommige mensen willen eenmaal geloven dat als iets duur en ingewikkeld klinkt, het vanzelf beter is.... dat is hun goed recht

Groet, Frank

Laatst bewerkt:
Frank,

Ook al is de discussie tussen jouw en Glenn wil ik toch even reageren. Wees er bewust van dat een Triton test ook maar beperkte informatie geeft (je weet wel welke elementen er in welke hoeveelheid aanwezig zijn, maar totaal niet in welke vorm en juist dat laatste bepaald of iets een probleem is of kan worden voor je dieren) en dat als je geen gebruik maakt van de Triton methode een gemeten waarde dus 'weinig' zegt als je niet precies weet wat in welke vorm je aquarium in is gegaan. Met DSR (zonder waterwissels) weet iedereen die daar gebruik van maakt ( maar in ieder geval Glenn) exact wat er in gaat dus pas als er langere tijd 100% DSR wordt gedraaid kan er iets zinnigs gemeten worden m.b.t. de onbekende input (visvoer, etc.) die ieder aquarium zal hebben en het effect daarvan op waterwaardes. Zonder een dergelijk eikpunt ben je alleen maar waardes aan het najagen zonder te weten wat de bron kan zijn en wat werkelijk gevaarlijk zou kunnen zijn en ben je alleen maar bezig met het verzamelen van flesjes tegen problemen veroorzaakt door flesjes tegen problemen........

Frank,

Ook al is de discussie tussen jouw en Glenn wil ik toch even reageren. Wees er bewust van dat een Triton test ook maar beperkte informatie geeft (je weet wel welke elementen er in welke hoeveelheid aanwezig zijn, maar totaal niet in welke vorm en juist dat laatste bepaald of iets een probleem is of kan worden voor je dieren) en dat als je geen gebruik maakt van de Triton methode een gemeten waarde dus 'weinig' zegt als je niet precies weet wat in welke vorm je aquarium in is gegaan. Met DSR (zonder waterwissels) weet iedereen die daar gebruik van maakt ( maar in ieder geval Glenn) exact wat er in gaat dus pas als er langere tijd 100% DSR wordt gedraaid kan er iets zinnigs gemeten worden m.b.t. de onbekende input (visvoer, etc.) die ieder aquarium zal hebben en het effect daarvan op waterwaardes. Zonder een dergelijk eikpunt ben je alleen maar waardes aan het najagen zonder te weten wat de bron kan zijn en wat werkelijk gevaarlijk zou kunnen zijn en ben je alleen maar bezig met het verzamelen van flesjes tegen problemen veroorzaakt door flesjes tegen problemen........

Je mag best reageren, zeker als het een respectvolle normale reactie is. Maar dit blijkt voor sommige soms moeilijk te zijn. Die menen Glenn of de DSR methode te moeten verdedigen, maar Glenn kan dat meer dan zat alleen af. Ik val (corrigeer me als het wel zo is) Glenn of zijn methode niet aan, ik stel hem gewoon wat vragen, stel zijn antwoorden en methode ter discussie, daar mag niets mee mis zijn toch?

Een triton test is zeker niet alles zeggend maar meer als die druppel testjes die de meeste van ons gebruiken. Waar het mij om gaat zijn tekortkoming die op termijn gaan ontstaan door geen waterwissels toe te passen, zonder kalkreactor te werken en slechts "10" stoffen te meten waarvan er al meer dan dat zijn aangetroffen bij het oplossen van koraalbreuk. Nu zijn kalkreactor al een tijdje buiten gebruik is gezet, zal er ergens een tekort ontstaan. Dat hoeft niet op vandaag of morgen te zijn, maar ergens komt er een punt dat het wel zo is. Er zijn idd zat voorbeelden te noemen van mensen die zonder waterwissels draaien, maar als je verder kijkt dan dat zul je ook zien dat zij een kalkreactor in gebruik hebben. En houdt altijd in acht dat er daarvan altijd een aantal zijn die nooit het volledige boekje open doen over hoe zij nu werkelijk aquarium houden oftewel wat zij nog verder/tussentijds doen/toevoegen. Dit zou je ook niet moet verbazen, immers het hele forum zit vol met geheimzinnigheden. Een vraag die mij dan nog bezig houdt is, waarom zijn figuren zoals Sprung of Balling nooit hierop gekomen als het zo simpel is? Is het dat Balling het ook niet zeker wist en dus op safe speelde door te werken met waterwissels of mineraalzout? Zou zomaar zo kunnen daar niet van... En was Sprung ook maar wat aan het kwatsen over elementen zoals bijvoorbeeld mangaan? Dat zou ook zomaar zo kunnen.. Het zou iig wel fantastisch zijn als Glenn al hun literatuur irrelevant zou kunnen maken en de hobby echt voor elke dummy toegankelijk maakt.

Nearly 10 years .....

Started dec 2004 with salt water - my first seawater tank, no water changes since the beginning.
Till end 2011 - mayorly stocked with softcorals, LPS, and a few SPS
from jan2012 - i started stocking it with all corals i could get my hands on mayorly LPS/SPS (mostly frags about 3-5cm height).
now - i have 180 specie in this tank all doing just fine.

Tank dimensions: 250cm lenght, 80cm width, 59cm water height 1180Liter net. volume (310 us gallons)
total system with connecting tanks 1700 liter (450 us gallons)

This is today: (taken with a GoPro Hero3 camera, without any filters and no editing)

15896522771_f0d2e0b3e9_c.jpg

Back
Bovenaan