Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ganzevoeten zijn killers! Harlekijn de oplossing?

Jim

Senior Forumlid
Ik heb ganzevoetjes altijd erg cute gevonden totdat ik mij mooie button kolonie drastisch kleiner zag worden.
Inderdaad, de voetjes vreten zich een ongeluk!!! Ik realiseer me opeens dat ik heel veel ganzevoetjes heb dus ben aan het verwijderen geslagen. 's ochtends een stuk of twintig van de ruiten scheppen met een mini-netje. Int weekend met een pincet van de stenen plukken en tussen en van mn buttons en mn Stylo (!) vandaan plukken. En er blijven er maar komen. Inmiddels een paar honderd verwijderd. Wel knap hoe de voetjes zich camoufleren tegen de stenen, dat moet ik ze wel nageven...

Nu zit ik aan een harlekijn garnaal te denken ter bestrijding, maar ik heb ook een trekker (Odonis) van zes cm zitten. Gaat deze de harlekijn opeten vraag ik me af? Hij is goed doorvoed dus zou geen trek moeten hebben... Harlekijntjes zijn ook niet bepaald de goedkoopste garnalen :-) Van mn bloedgarnalen blijft hij gewoon af, maar ik geef m wel eens voergarnalen, dus helemaal garnalenblind is hij/zij niet.
En als mn ganzevoetjes op zijn? Hoe weet ik dat? Ik wil niet dat de harlekijn verhongert dus op een bepaald moment zal ik moeten bijvoeren met diepvries zeesterren.

Hoe planten de ganzevoetjes zich eigenlijk voort? Eitjes?

Ik heb dezelfde ervaring als jmbosch.
Ganzevoetjes heb ik nu geen last meer van, maar mijn harlekijngarnaal heb ik ook al 2 weken niet meer gezien, terwijl ik wel voerde met diepvries zeester.
Dus als je overgaat tot de inzet van een harlekijngarnaal, breng hem dan ergens anders onder als je van je ganzevoetjes afbent :)

Ik dacht dat ze ook diepvries aten! Mmm, dat maakt het weer lastiger... Heb net 75 voetjes uitgeschept :-) Nu ook van een montiplaat gehaald. Volgens mij pakken ze gewoon alles wat poliepen heeft. Er zat er ook een onder mn reuze oor en daar moeten ze echt vanaf blijven...

Ganzen voetjes eten geen koralen .
Alg en detritus is hun ding .
Ze kunnen wel in grote hoeveelheden op een koraal voorkomen
En deze verstikken .
Het zijn echter ook goede opruimers.
Ik denk dat er in mjn bak ook zo,n 100 rond kruipen .
Echter hebben mijn koralen en buttons nergens last van.
Tuurlijk kruipen er regelmatig ganzen voetjes over een koraaltje .
Zeker als koralen " vervuilen " door algen bijvoorbeeld.
Te veel voeren is ook een garantie voor teveel ganzenvoetjes .
Al met al is alles wat je doet symptoom bestrijding.
Toch is het beter de bron te achterhalen .
Dan kan je ook voordeel uit de ganzen voetjes halen .
En houden ze het rif perfect schoon
Groetjes Rob Charite

Rob, jonguh, wat vertel je me nou weer! Ik denk ook wel dat je gelijk hebt betreffende koralen, maar voorlopig moet ik ze van de buttons aftrekken. Ze zitten dan als een half bolletje over een button heen. En deze is dan mooi weg! Verstikken of opeten? Mn mooie kolonie is wel goed gekortwiekt...
Het valt me wel op dat ze vooral plekken op de wanden opzoeken met kalkalgen. Zouden ze die wel eten? Ik heb één wand schoongemaakt en de andere wand met kalkalg gelaten. Raad waar ze nu het meest naar toe trekken?
Ik blijf voorlopig maar verwijderen tot ik mn buttons weer zie aangroeien, dan ben ik zeker aan de winnende hand..

Ik heb..euh..had precies dezelfde ervaring! Ook mijn buttons waren aan het kwakkelen door de ganzenvoetjes...enige oplossing voor mij is het structureel verwijderen van deze plaag. En inmiddels heb ik het gevecht gewonnen en zie ik heel af en toe nog zo'n ministerretje!

Dus Jim, gewoon volhouden! topjes

Asterina sp. (ganzevoetjes) kent 3 soorten (http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/76.html).
1. Eet kleinere ganzevoetjes;
2. Eet algen
3. Eet kleinere ganzevoets, buttons en mogelijk overige zachte koralen (niet alles).

Mogelijk heb je met betrekking tot de buttons te maken met de 3de variant?

Rob, jonguh, wat vertel je me nou weer! Ik denk ook wel dat je gelijk hebt betreffende koralen, maar voorlopig moet ik ze van de buttons aftrekken. Ze zitten dan als een half bolletje over een button heen. En deze is dan mooi weg! Verstikken of opeten? Mn mooie kolonie is wel goed gekortwiekt...
Het valt me wel op dat ze vooral plekken op de wanden opzoeken met kalkalgen. Zouden ze die wel eten? Ik heb één wand schoongemaakt en de andere wand met kalkalg gelaten. Raad waar ze nu het meest naar toe trekken?
Ik blijf voorlopig maar verwijderen tot ik mn buttons weer zie aangroeien, dan ben ik zeker aan de winnende hand..
Ik vertel alleen maar wat ik zie in mijn aquarium .
Alles wat hier op geschreven wordt gebeurt bij mij dus niet.
Ik ben ze dus ook niet meer bewust aan het verwijderen .
Dat is dus wat ik vertel :-)
Groetjes Rob Charite

Ik heb (natuurlijk) ook ganzevoetjes, en een paar kolonies buttons. Bij mij lopen ze wel eens over een kolonie heen, of er tussendoor; de buttons zie je hierop wel terugtrekken om daarna weer vol open te gaan.
Waarschijnlijk proberen de ganzevoetjes kleine algjes e.d. van de buttons af te eten en verstikken ze daarmee de poliep. Het probleem is er dus al voordat het ganzevoetje er op zit (waterkwaliteit verbeteren en grazers inzetten).

Ik verwijder alleen de hele grote ganzevoeten en die waar ik simpel bij kan (aan de waterlijn)

Ik heb button etende ganzevoetjes gehad in het verleden, gelukkig slechts een enkeling die steevast werden verwijderd zodra ze zich aan een button vergrepen.
De huidige populatie beperkt zich tot de algen, gelukkig, en is qua omvang slechts beperkt doordat nitraat en fosfaat op onmeetbaar (Salifert) worden gehouden waardoor ook de algenaangroei beperkt blijkft.

Asterina sp. (ganzevoetjes) kent 3 soorten (http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/76.html).
1. Eet kleinere ganzevoetjes;
2. Eet algen
3. Eet kleinere ganzevoets, buttons en mogelijk overige zachte koralen (niet alles).

Mogelijk heb je met betrekking tot de buttons te maken met de 3de variant?

Boeiende info! Tis het type op de middelste foto van de lexicon. Dus met een rode tekening.
Ik heb natuurlijk wel een tijd nitraat-fosfaat problemen gehad dus een groter aanbod in algen als sterrevoer is wel plausibel.
Ik blijf ze verwijderen!

Nog even een vraagje wat betreft de ganzevoetjes, zijn er nog meer natuurlijke bestrijders van ganzevoetjes dan alleen de harlekijngarnaal?

Back
Bovenaan