Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fytoplankton kweken

water-man zei:
mischien iets off topic

maar ik heb begrepen dat je fytoplankton nooit in je aquarium mag gooien als voeding, voor je het weet staat je bak er groen bij,

is dit een correct verhaal wat mij verteld is ?????????

gr

mark
Was het maar waar dat je in een volbezet aquarium plankton kon kweken.

Dan waren wij tevens in staat om koralen zonder zooxanthellen te houden.

Ik heb inmiddels bijna dagelijks een liter fytoplankton toevoegd zonder dat er rare dingen gebeurden

Ik voeg nu sinds 4 weken 5 dagen per week 1,5 liter levende phyto toe op 2000 liter. Tot nu toe geen groen water.

Mijn hoofd fytoplankton reactor is helaas besmet geraakt met Brachionus en is dus ten "dode" opgeschreven.

Het bewijst maar weer, hoe goed / belangrijk het is om een back up achter de hand te hebben.

Ik heb geen id hoe de Brachionus met mijn fyto in contact is gekomen, volgens mij kan het uitsluitend via het gebruikte gereedschap zijn gebeurt

Dus denk eraan, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn

Hoi Peter,

Jammer dat je hoofdkweek besmet is geraakt gelukkig heb je een back-up.

Inmiddels heb ik ook een back-up gemaakt, wat mij opvalt is dat het toch wel een dag of 5 a 6 duurt eer dat je verkleuring naar groen toe ziet.

Mijn hoofdkweek staat nu 17 dagen en ze is nu lekker donker groen en elke dag voeg ik ik fyto in mijn aquarium. Na eendag of twee vul ik weer bij met zeewater en fytofood.

Gr. Ben

Bijlagen

• 76.jpg
    76.jpg
    23,6 KB · Weergaven: 43
  • 77.jpg
    77.jpg
    17,7 KB · Weergaven: 44
  • 78.jpg
    78.jpg
    21,4 KB · Weergaven: 47
  • 79.jpg
    79.jpg
    8,9 KB · Weergaven: 41
Hoi Ben

Ziet er goed uit :goed:

Jou bevindingen kunnen wel kloppen

Als reden dat het bij jou (en bij mij) soms wat langer duurd tot dat je een flinke concentratie (donker groen) fytoplankton hebt is, wij wijken dan van de meest optimale omstandigheden af.

Afwijkende omstandigheden kunnen zijn

• Temperatuur
  • Zoutgehalte
  • Voeding
  • Nitraat
Dus, ik zou mij er niet zo druk om maken, als het zich maat ontwikkeld ook duurt het soms wat langer dan "normaal".

Ben zei:
Hoi Peter,
Jammer dat je hoofdkweek besmet is geraakt gelukkig heb je een back-up.
Gr. Ben
Uit schade en schande wat wijzer geworden, heb ik vandaag maar zelf een Brachionus zeefje / filter in elkaar geknutseld

Morgen ga ik kijken of het werkt :rolleyes:

Bijlagen

• Brachifilter.jpg
    Brachifilter.jpg
    365,9 KB · Weergaven: 39
  • Brachi.jpg
    Brachi.jpg
    350,4 KB · Weergaven: 38
Ben zei:
Hoi Peter,

Inmiddels heb ik ook een back-up gemaakt, wat mij opvalt is dat het toch wel een dag of 5 a 6 duurt eer dat je verkleuring naar groen toe ziet.

Gr. Ben
Hoi Ben,

Zet die bak maar eens voor de raam (dus ZOVEEL mogelijk licht) dan verkleurt ie zeeeer snel. Watersamenstelling is helemaal niet zo belangrijk. Ik ga nu proberen om gewoon pokon toe te voegen als voedsel.

EN als je een besmette cultuur hebt gewoon 1 litertje zeven met een brachionus zeef en je kunt weer een nieuwe cultuur opstarten.

Ik vind dat er hier veel te 'benauwd' wordt gedaan over het 'besmetten'. Ik doe dat bewust en start tegelijkertijd weer een ander bakje op met phyto, simpeler kan niet.

Ik heb al bijna 1 jaar continu brachionus en phyto.....

Groet Ron,

RoGi zei:
Hoi Ben,
Zet die bak maar eens voor de raam (dus ZOVEEL mogelijk licht) dan verkleurt ie zeeeer snel. Watersamenstelling is helemaal niet zo belangrijk. Ik ga nu proberen om gewoon pokon toe te voegen als voedsel.
Volgens mij is dit toch wel een kwestie van waar je genoegen mee neemt.
De donkergroene kleur geeft m.i. de concentratie van de kweek aan

RoGi zei:
Ik vind dat er hier veel te 'benauwd' wordt gedaan over het 'besmetten'. Ik doe dat bewust en start tegelijkertijd weer een ander bakje op met phyto, simpeler kan niet.
Groet Ron,
Als je zoals ik, schone en onbesmette culturen wilt kweken, kun je niet voorzichtig / steriel genoeg er mee omgaan

Ondanks alle voorzichtigheid in acht te nemen, is het toch gebeurt

Vandaag heb ik ontdekt dat alles maar dan ook alles met brachionus "vervuild" is geraakt, zelf het zoute water dat ik speciaal voor de fyto cultuur heb aangemaakt met leidingwater.

Het kwam er in het kort op neer dat, ik de hele dag water aan het zeven ben om weer schone en van elkaar gescheiden cultures krijg.

De brachionus aten mijn fyto culturen sneller op als dat ik het kon vermeerderen !!!!

Jammer dat dat gebeurt is.
Laat maar weer zien dat je voorzichtig moet zijn met het kweken van fyto en brachionus naast elkaar.

Gelukkig kun je het nog optijd zeven.

Succes met het weer opkweken.

Dank je Hendrik

Ik heb toch maar besloten om de hele cilinder goed te ontsmetten, hiervoor heb ik op ca 10 l water drie eetlepels met Natrium hydricum gedaan en dit 24 u laten staan

Wat mij meteen opviel was, het water met het Natrium werd aardig warm (logisch natuurlijk) en er kwam toch wat vuil los.

Dit ondanks dat ik de reactor goed schoon had gemaakt, dacht ik tenminste

Bijlagen

• Ontsmetten.jpg
    Ontsmetten.jpg
    420,1 KB · Weergaven: 47
Vervolgens heb ik het nitraatgehalte van mijn overgebleven fytocultuur en van de voeding gemeten, zie foto 1

Zoals je kunt zien, was het nitraatgehalte in de cultuur veel te laag

Hierna heb ik het nitraatgehalte van POKON (plantenvoedsel voor orchideeën) gemeten, de nitraatconcentratie bleek beduidend lager dan van de originele voeding te zijn, zie foto 2

Ik zal voor de test een van de 2 reactors met POKON voeden, dit om te kijken of er verschil in de ontwikkeling optreedt

Bijlagen

• Nitraat.jpg
    Nitraat.jpg
    244,1 KB · Weergaven: 63
  • pokon.jpg
    pokon.jpg
    135,3 KB · Weergaven: 48
Hey,

Grappig dat je dat is opgevallen over pokon. Veel dachten dat het een goede voeding was.

Is het dan niet zo dat je meer pokon moet gebruiken om het gewenste nitraat te krijgen?

Hendrik zei:
Is het dan niet zo dat je meer pokon moet gebruiken om het gewenste nitraat te krijgen?
Helemaal correct Hendrik

In mijn geval zou ik dan 5 x zoveel pokon toe moeten voegen om dezelfde nitraat concentratie toe te kunnen voegen.

Een bijkomend gevaar zou eventueel uit de andere stoffen (samenstelling pokon) kunnen ontstaan, die worden dan namelijk ook versterkt toegevoegd

Ik ga je even in de gaten houden. Ben zeer benieuwd naar de uitslag.
Ik las ook ergens iets over bakkersgist, is daar nog iets mee te bereiken denk je?

Easy carbo van Easy life is een zoetwater bemester met extra toegevoegd nitraat. ( werkt echt heel goed in m'n zoetwater planten bak ) Volgens mij zit er in Pokon ook aardig wat fosfaat ?

Ik heb er maar een foto van gemaakt

Scheelt mij een hoop moeilijk schrijven

Onderstaande moet er allemaal inzitten

Bijlagen

• pokon.jpg
    pokon.jpg
    208,5 KB · Weergaven: 44
Hendrik zei:
Ik las ook ergens iets over bakkersgist, is daar nog iets mee te bereiken denk je?
Bakkersgist is wel bij zooplankton toepasbaar maar is niet geschikt voor fytoplankton

Tussenbalans na twee dagen

Links op de foto de concentratie met als voeding de originele fyto voeding en rechts op de foto de concentratie met als voeding met pokon.

Op de foto lijkt het als of de rechtse reactor feller verlicht is dan de linkse, toch is dit niet zo, beide reactors worden even sterk (een en dezelfde lamp) verlicht.

Ik houd jullie van de verdere ontwikkeling op de hoogte

Bijlagen

• Balans.jpg
    Balans.jpg
    145,3 KB · Weergaven: 48
Back
Bovenaan