Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

FYTOPLANKTON - Een belangrijke schakel voor succesvol zeewatervissen kweken

Ruby van Ruyven

ZeewaterForum lid
FYTOPLANKTON
Een belangrijke schakel voor succesvol zeewatervissen kweken




Iedereen heeft het wel eens aan de had gehad in zijn aquarium: een koppeltje van het één of het ander en later een zwerm jonge visjes. Uitvangen met een netje, maar dan…… Wat geef je ze te eten? Hoe kweek je ze op?

Als je een serieuze poging wilt wagen om zeeaquariumvissen, zeepaardjes of garnalen te kweken, is het verrijken van de voedseldieren met fytoplankton een belangrijke schakel voor succes. Niet-verrijkte voedseldiertjes hebben te weinig voedselwaarde, omdat ze de essentiële vetzuren missen. Je kan fytoplankton gebruiken voor het opkweken en verrijken van brachionus (rotiferen), copepoden en artemia. In een koralenbak is fytoplankton geweldig voedsel voor vele soorten koraal, schelpen, kokerwormen etc.
Fytoplankton is dus essentieel voor de serieuze aquariaan. Dit artikel gaat in op de vraag wat fytoplankton is, welke voedseldieren welke soort fytoplankton eten en hoe je fytoplankton zelf kunt kweken.


Wat is fytoplankton

Fytoplankton is een verzamelnaam voor eencellige algen die in het water leven. Ze zijn afhankelijk is van licht voor de energievoorziening. Ook bepaalde bacteriën, zoals bijvoorbeeld Cyanobacteriën worden gezien als fytoplankton. Maar de fytoplankton die we kunnen gebruiken voor het opwaarderen van voedseldieren zijn de eencellige algen, ook wel microalgen genoemd. Fytoplankton is de grootste primaire producent van zuurstof op aarde (ongeveer de helft), verbruiken tegelijkertijd het broeikasgas kooldioxide om te groeien, het is de voedselbron van zoöplankton en van veel hogere dieren in de voedselketen.
De biodiversiteit van microalgen is enorm en zij vertegenwoordigen een bijna onontgonnen bron. Er wordt geschat dat er misschien wel 800 000 soorten bestaan, waarvan er ongeveer 35000 zijn beschreven. Meer dan 15000 nieuwe chemische verbindingen, afkomstig van algen-biomassa zijn ontdekt. De meeste van deze soorten microalgen produceren unieke stoffen zoals enzymen, antioxidanten, vetzuren, polymeren, peptiden, toxinen en sterolen. We kennen allemaal visolie als voedingssupplement voor extra omega-3 vetzuren. Niet iedereen realiseert zich dat vis die omega-3 vetzuren niet zelf kan produceren, maar dat microalgen daar de bron van zijn. Dat is ook gelijk de sleutel voor zeewatervissen kweken: je hebt deze vetzuren uit fytoplankton nodig om kleine visjes groot te brengen, verpakt in voedseldiertjes zoals artemia, brachionus of copepoden.

Wonderlijk spul dus wat tegenwoordig toepassingen heeft als voedselsupplement, diervoeding, farmaceutica, cosmetica en vast nog veel meer. Voor ons aquarianen is het toe te passen als voedsel voor zoöplankton, koralen en als stabilisator/hulpmiddel (green water) bij de kweek van vis en zeepaarden.


De juiste fytoplanktons kiezen

Er zijn vele soorten fytoplankton, elk met hun bijzonderheden en voedingswaarde. Welke fytoplanktonsoort je nodig hebt, hangt af van de toepassing. Voor de diverse soorten copepoden bijvoorbeeld heb je verschillende soorten fytoplankton nodig en ook vaak nog in een mix. Brachionus groeit bijna op alles, artemia kan je bijna op alle soorten fytoplankton kweken.

De diverse soorten verschillen in celgrootte, dikte van de celwand, voedingswaarde en beweeglijkheid. Hieronder een overzicht met de kenmerken als kleur, bewegelijkheid en grootte.

Isochrysis: bruin, beweeglijk, 4 - 8 micron, brachionus, artemia, copepods, mosselen, oesters, garnalen

Nannochloropsis: groen, niet beweeglijk, 4 - 6 micron, brachionus, artemia, filterfeeders

Nannochloris: groen, niet beweeglijk, 1,5 – 2,5 micron, brachionus, mosselen, oesters, garnalen

Tetraselmis: groen, beweeglijk, 9 – 10 x 12 – 14 micron, brachionus, artemia, copepods, mosselen, oesters, garnalen

Chlorella: groen, niet beweeglijk, 2 – 10 micron, brachionus, daphnia

Phaeodactylum: bruin, beweeglijk, 3 - 5 x 12 - 35 micron, diatomee, brachionus, artemia, mosselen, oesters, garnalen

Dunaliella: groen, beweeglijk, 5 – 8 x 7 – 12 micron, brachionus, artemia, mosselen, oesters, garnalen

Chaetoceros: bruin, niet beweeglijk, 12 – 14 x 15 – 17 micron, diatomee, brachionus, artemia, copepods, mosselen, oesters, garnalen

Diatomeeën zijn eencelligen met een extern skelet van kiezel (siliciumdioxide, SiO2)

Vaak worden diverse soorten in een mix aangeboden. Dit is niet voor niets: de verschillende soorten vullen elkaar aan qua voedingswaarde. Twee belangrijke Omega-3 vetzuren zijn EPA en DHA (Eicosapentaenoic Acid en Docosahexaenoic Acid). Deze zijn onder andere zeer belangrijk voor de bouw van het lichaam van visjes, paardjes of kleine garnalen. Nannochloropsis bevat veel EPA en geen DHA, Isochrysis bevat veel DHA en weinig EPA. Door deze te combineren als voedsel voor de voedseldiertjes, krijgt de ontvanger al zijn belangrijke stoffen binnen. Onderstaande tabel geeft voor de twee genoemde fytoplanktons de voedingswaarde.


tabel 1 voedingswaarde Nannochloropsis oculata en Isochrysis galbana

Nannochloropsis oculata
Isochrysis galbana
vetzuren
28
17
EPA
37
2,5
DHA
-
10
eiwit
52
47
Koolhydraten
12
24
Energie (Calorie)
49
45



Zelf fytoplankton kweken

Fytoplankton kan je kopen in de betere zeeaquariumwinkel, maar je kunt het ook zelf kweken. Inmiddels heb ik aardig wat ervaring met het kweken van verschillende soorten fytoplankton. Die ervaring wil ik graag met je delen.


Behuizing:De behuizing moet natuurlijk doorzichtig zijn en helder voor het doorlaten van licht. Kunststof of glas maakt niet uit maar glas is over het algemeen beter schoon te maken. De bedoeling is dat de gehele inhoud volop in beweging is, dus een hoekige bak is niet zo ideaal vanwege de dode hoeken. Eigenlijk wil je geen tot nauwelijks een bodem, dus gebruik je een bol of hoge kolom. De beluchting kan via een vaste aansluiting op de bodem of via een buisje bovenlangs (buis wel tot de bodem). Tik maar eens in google phyto rearing of phytoplankton cultivate in en klik op afbeeldingen voor wat voorbeelden hoe anderen het doen.
Je kan ook beginnen met flessen. De petflessen waar oa. Coca Cola in zitten zijn niet zo geschikt, omdat de bodem niet glad is. Beter zijn wijn-, jenever- of whiskyflessen. Goedkoop en iedereen kan er aan komen. Enig “nadeel” is de smalle hals, dus schoonmaken zit er niet in. Dergelijke flessen hebben ook een voordeel. In dit geval is dat de fles bijna helemaal dicht is te maken, waardoor de kans op besmetting wordt beperkt (zie ook hieronder). Rietje gaat door de hals tot aan de bodem, stop nu in de hals een propje watten en de lucht kan eruit maar er kan niet zomaar iets invallen.
Wat ook goed gaat, niet zo duur is en een grotere inhoud heeft zijn de grote glazen vazen die je her & der kan kopen. Bij Action, Intratuin en Xenos heb ik in de loop der tijd diverse modellen gekocht. Koop niet die van heel dun glas, gaat gegarandeerd fout, je moet die hebben van dik glas. Ze zijn lekker groot en goedkoop, hebben een grote bovenkant zodat je er met een maatbeker wat uit kan halen en dus kan je er ook met je hand in om schoon te maken. Tijdens de productie van de fytoplankton zou ik er wel een dekseltje op leggen om besmetting te voorkomen!
In de handel worden er ook reactoren aangeboden. Deze zijn mooi maar duur en met huis-, tuin- en keukenmiddelen kom je er ook.
Commerciële instellingen en Diergaarde Blijdorp bijvoorbeeld werken over het algemeen in speciaal geprepareerde plastic zakken, die na gebruik worden weggegooid. Dit is natuurlijk ook een hele mooie methode maar hier heb geen ervaring mee. Als je geschikte zakken tot je beschikking hebt is het zeker het proberen waard.

Temperatuur: inmiddels heb ik ervaring met het kweken van fytoplankton buiten en binnen. Een zo veel mogelijk constante temperatuur is belangrijk. Boven de 25 ̊C heb je kans dat de cultuur ‘inzakt’. Te koud zal minder snel gebeuren. Ik hou 4 ̊C als onder grens aan. Temperatuur is van grote invloed op de deelsnelheid van de cellen. Bij 4 ̊C zal de fytoplankton minder snel groeien als bij 20 ̊C.


Licht: Fytoplankton gebruikt fotosynthese voor het omzetten van kooldioxide en water tot complexe moleculen en heeft daarom licht nodig om te groeien. Je kan zowel zon- als kunstlicht gebruiken. Het ligt aan de fytoplanktonsoort welke lichtfrequenties nodig zijn. Gebruik je zonlicht, dan zit je altijd goed. Kweken op de vensterbank gaat alleen in de zomer goed, buiten gaat het beter. Bij de meeste lampen is het spectrum groot genoeg om alle benodigde frequenties te leveren. Het werkt met warm wit TL, helder wit TL en op ledverlichting gaat ook, het luistert dus niet zo vreselijk nauw.
Verder raadzaam om +/- 8 uur donker aan te houden.
Als de fytoplankton blijft groeien en alsmaar donkerder wordt, zal het licht steeds minder ver door het water heendringen, waardoor er minder licht voor de fytoplankton over blijft. Dit heet self shading. Dit houdt in dat je niet oneindig door kan gaan met indikken of je zal steeds fellere belichting moeten toepassen maar dit is niet echt rendabel.


Beluchting: grove bellen, te hard kan haast niet, te langzaam wel, alles moet in suspensie blijven en de beluchting zorgt voor de CO2- en O2-uitwisseling. Zorg voor geen dode hoeken, vandaar dat de behuizing ook van belang is.


Waterkwaliteit:Er zijn zowel zoetwater als zeewaterfytoplanktonsoorten. Voor zeewatersoorten gebruik je hetzelfde zoutgehalte als het aquarium. Ietsje minder zout kan meestal ook. Elke fytoplanktonsoort heeft natuurlijk zijn optimum maar ze doen het allemaal in de oceaan. Je kan (oud) aquariumwater gebruiken, maar dan heb je kans op besmetting. De fytoplankton kan dan ‘crashen’ en dan hou je niets over. Verder is het zo dat de meeste fytoplanktonsoorten niet van heel hard water houden (hoge KH- en Ca- waarden).


Voeding: Fytoplankton gebruikt hoofdzakelijk LICHT, nitraat & fosfaat voor de groei, daarnaast zijn er wat sporenelementen & vitaminen nodig. Sommige soorten fytoplankton hebben ook silicaat nodig om te kunnen groeien. Al deze stoffen zitten in gebruikt aquariumwater en dit kan men gebruiken, maar zoals al gezegd is de kans op vervuiling en besmetting daarmee heel groot. Beter is om te starten met vers zelfgemaakt zeewater en deze te bemesten. Hiervoor is er in de handel zogenaamde F/2, zoek maar eens met google of kijk in Ebay. Dit is een speciaal mengsel van meststoffen, speciaal voor fytoplankton. Je hoort mensen ook wel eens over pokon of andere kunstmest voor planten. Het gebruik hiervan raad ik ten zeerste af, omdat de verhoudingen niet kloppen en er stoffen in zitten die schadelijk zijn voor het leven in je aquarium zoals koper.
Zonder meststof kan de fytoplankton overleven maar niet oneindig. Zonder voldoende voedsel begint de fytoplankton te verbleken. Misschien kan je op tijd nog F/2 toevoegen. Zelf begin ik dan meestal opnieuw; de fytoplankton is ten slotte niet optimaal meer.


Hygiëne & besmetting: De grootste bedreiging voor een fytoplanktonkweek is vuil, andere soorten plankton en besmetting door je voedseldiertjes zoals brachionus. Probeer daarom zo schoon mogelijk te werken. Een schone kweek ziet er helder en felgekleurd uit. Als de fytoplankton steeds helderder wordt en gaat schuimen, is de boel zeer waarschijnlijk besmet met brachionus (rotifier). Als je heel goed kijkt in de fyto en je ziet allemaal kleine witte puntjes (brachionus) weet je het zeker.
Crashen: Dit kan heel snel gaan, en diverse oorzaken hebben. Kweek ging goed en ineens is er niet veel meer van over. De fytoplankton verbleekt en begint te schuimen. Kan komen door: te warm of te koud, geen voeding meer, of besmetting met brachionus.


Besmetting: je kweek fytoplankton kan worden besmet door een andere soort fytoplankton of door brachionus. Beide lijken door de lucht te kunnen vliegen. Een andere fytoplanktonsoort in je kweek is niet wenselijk maar overkomelijk. Gewoon doorkweken: er zal waarschijnlijk uiteindelijk één soort overwinnen en overblijven. Of dat de soort is die je wilt overhouden is dan de vraag. Niet alle fytoplanktonsoorten kunnen door de voedseldieren worden gegeten.
Brachionusbesmetting is de eerste keer en hele belevenis: een ware explosie van dierlijk leven. Brachionus vermenigvuldigt snel en eet op een gegeven moment meer fytoplankton, dan dat de fytoplankton kan groeien. Uiteindelijk hou je alleen brachionus over, wat ook prima voer is voor je koralen overigens. Je bent dan al je fytoplankton kwijt. Op het internet vind je manieren om van de besmetting af te komen, zoals variëren met het zoutgehalte bijvoorbeeld. Ik ben er echter niet tevreden over en tegenwoordig haal ik de boel leeg, ontsmet de reactor en begin opnieuw.
Zeven werkt niet goed, omdat je alleen de volwassen filtreert en niet de eitjes. Eitjes zijn over het algemeen te klein voor je zeef en zitten in de zelfde range qua grote als sommige fytosoorten.


Ontsmetten:Met ontsmetten bedoel ik je kweekreactor weer gereed maken voor goede fytoplanktonproductie na een besmetting. Ik bedoel niet steriliseren, dat gaat me te ver. Er zullen best meerdere methoden zijn, maar ik zal de manier behandelen waar ik ervaring mee heb.
Komt er eigenlijk op neer dat alles dood moet en verwijderd moet worden uit de reactor. Dit is op zich niet moeilijk maar pas op met sommige stoffen. Ik begin altijd met uitspoelen met kraanwater zodat 90% weg is, eventueel even met een borstel erdoorheen. Daarna vul ik de reactor voor een deel met azijn en vul deze verder af met water en laat dit 24 uur borrelen. Hierna weer leegmaken en goed naspoelen met water. Hierna behandel ik de reactor nog een keer met chloor, spuit alles in met chloor en laat dit een kwartier zijn werk doen, dan de reactor afvullen met water en nog een tijd borrelen, dan kan de reactor weer leeggemaakt worden. Vervolgens heel goed uitspoelen: de reactor is nu schoon en gereed voor gebruik. Azijn en chloor lossen beide goed op in water, zijn goedkoop en makkelijk aan te komen. Voordeel van azijn is dat het je kalkresten ook gelijk mooi oplost, chloor (gebruik zelf altijd de dunne variant) is wat agressiever, gebruik nooit azijn en chloor tegelijkertijd!
Als het past, kan je het ook in de vaatwasser doen. Lekker makkelijk.


Naschrift

Op internet is veel informatie te vinden over fytoplankton. Dat is in te delen in twee categorieën: wetenschappelijk en hobby. De wetenschappelijke artikelen bevatten heel veel informatie waar wij aquarianen niet veel aan hebben, omdat we de middelen niet hebben. In de wetenschap werken ze onder andere steriel wat wij niet kunnen. Ook is het uitgangspunt totaal anders: het gaat meestal om massaproductie en professionele kwekers kunnen de ideale omstandigheden per fytosoort benaderen. Ook hier hebben wij de middelen niet voor.
In diverse blogs/forums is ook veel informatie te vinden, maar ook een hoop (goedbedoelde) onzin. Die informatie is meestal heel fragmentarisch en niet compleet.
Ook dit verhaal is verre van compleet. Er valt nog veel meer over fytoplankton te vertellen. Ik heb geprobeerd het kort te houden, met zoveel mogelijk direct bruikbare informatie. Veel is gebaseerd op hoe ik, gewoon een hobbyist, het doe. Zelf heb ik veel moeten uitvinden/uitzoeken en ben nu dus wel een beetje ervaringsdeskundige. Hopelijk wordt het met dit stuk voor anderen een stuk makkelijker en duidelijker. Deel vooral je bevindingen!
In de toekomst zal ik in de zelfde trend een stuk gaan schrijven over kweek van rotifieren, copepoden en artemia. En wellicht over de ervaring met kweken van zeepaarden en vissen.
 
Leuk artikel en bedankt voor het delen, gebruik zelf al meer dan een jaar nannochloropsis kweek en voeg dit dagelijks toe, koralen en filterfeeders waarderen dit wel, ook zie ik meer leven in de vorm van kleine garnaaltjes en kreeftjes welke een welkome aanvulling zijn voor de vissen e.d..
Wel een back up houden in 1 of 2 flessen in de koelkast.

gr. Marcel
 
Bedankt voor het delen, Ruby. Ben zelf alleen bekend met de kweek van phytobenthos, voor wetenschappelijke doeleinden. Maar het principe van nutriënten toevoegen, besmetting voorkomen e.d. is hetzelfde. Wij onderzochten destijds hoe klimaatverandering de benthos zal veranderen, het ging hierbij om de relatieve biomassa van diatomeeën, bacterie en suikers.

Heb je topic even sticky gemaakt zodat deze niet verloren zal gaan tussen alle andere berichten. :)
 
Heel mooie uitleg. Ben nu al benieuwd wat je volgende posts gaan worden :)
Groeit en vermenigvuldigd deze plankton ook gewoon in onze bakken zonder er wat boor hoeven te doen?
 
mega leuke info. Wat foto's zal ook het een en ander verduidelijken . Welke dingen je gebruikt zal zeker meer waarde zijn .misschien een foto reportage hoe je dat opstart denk dat vele daar erg blij mee zijn.Gaat zo door. ik leer wanneer ik lees.
 
Leuk artikel en bedankt voor het delen, gebruik zelf al meer dan een jaar nannochloropsis kweek en voeg dit dagelijks toe, koralen en filterfeeders waarderen dit wel, ook zie ik meer leven in de vorm van kleine garnaaltjes en kreeftjes welke een welkome aanvulling zijn voor de vissen e.d..
Wel een back up houden in 1 of 2 flessen in de koelkast.

gr. Marcel

Daar doen we het voor! Onze dieren goed verzorgen betekend goed voeren. Als je begint met regelmatig fyto te voeren zie duidelijk dat dit voorheen gemist werd in je aquarium. Je biotoop wordt een stuk rijker, en je vissen en koralen gezonder.
Een backup bewaren is opzich wel slim, maar eenieder heeft toch weer zijn eigen methode. Zo heb ik op 2 verschillende plekken van elke fytosoort een kweek draaien, kans dat beide tegelijk crashen is minimaal. En als ik toch een nieuwe startcultuur nodig heb ga ik naar de winkel.
 
Bedankt voor het delen, Ruby. Ben zelf alleen bekend met de kweek van phytobenthos, voor wetenschappelijke doeleinden. Maar het principe van nutriënten toevoegen, besmetting voorkomen e.d. is hetzelfde. Wij onderzochten destijds hoe klimaatverandering de benthos zal veranderen, het ging hierbij om de relatieve biomassa van diatomeeën, bacterie en suikers.

Heb je topic even sticky gemaakt zodat deze niet verloren zal gaan tussen alle andere berichten. :)

Schoon werken en besmetting voorkomen valt zeker niet mee, foutje zit hierbij in een heel klein hoekje :)
Bedankt voor de sticky :cool:
 
Heel mooie uitleg. Ben nu al benieuwd wat je volgende posts gaan worden :)
Groeit en vermenigvuldigd deze plankton ook gewoon in onze bakken zonder er wat boor hoeven te doen?

In theorie groeit het ook in je bak, maar je filtersysteem haalt het er weer uit. De omstandigheden zijn wel prima in aquaria, temperatuur is goed, voldoende licht, alleen mist een goed draaiend systeem voldoende voedingsstoffen, nitraat en fosfaat.

De deelsnelheid van de cellen van verschillende fytosoorten is natuurlijk verschillend maar gemiddeld 2x per dag bij goede omstandigheden. Het is dus ook niet zo dat je met een beetje fyto een aquarium kan verzadigen.
 
In dit topic wordt vooral gesproken over het toevoegen van levende fytoplankton. Hoe zien jullie de meerwaarde van het toevoegen van geconserveerde fytoplankton zoals deze: http://www.easyreefs.com/en/easydose_general_en.html ?

Heb hier geen ervaring mee, althans als voer in het aquarium. Heb wel een keer een poging gedaan om copepoden te kweken op iets vergelijkbaars maar dat ging met levende fyto een stuk beter. Denk dat de beweeglijkheid van een aantal soorten hierbij een rol speeld, levende fyto zal hierdoor minder snel uitzakken.
Het product wat jij gebruikt gaat wel erg lang mee zeg, 18 maanden, omdat het in gel zit. Producten die niet op gelbasis zijn gaan minder lang mee en moeten in de koeling.
Als voer in het aquarium voldoet het denk ik prima. Wel goed in de gaten houden dat het nog goed is, fyto heeft van zich zelf een geurtje (sommige ruiken zelfs lekker) maar als het stinkt is het niet goed meer.
Zou op zich ook leuk zijn om te weten welke fyto soorten erin zitten.

Bij de link trouwens nog een verhaal over het voeren van koralen.
 
Heb hier geen ervaring mee, althans als voer in het aquarium. Heb wel een keer een poging gedaan om copepoden te kweken op iets vergelijkbaars maar dat ging met levende fyto een stuk beter. Denk dat de beweeglijkheid van een aantal soorten hierbij een rol speeld, levende fyto zal hierdoor minder snel uitzakken.
Het product wat jij gebruikt gaat wel erg lang mee zeg, 18 maanden, omdat het in gel zit. Producten die niet op gelbasis zijn gaan minder lang mee en moeten in de koeling.
Als voer in het aquarium voldoet het denk ik prima. Wel goed in de gaten houden dat het nog goed is, fyto heeft van zich zelf een geurtje (sommige ruiken zelfs lekker) maar als het stinkt is het niet goed meer.
Zou op zich ook leuk zijn om te weten welke fyto soorten erin zitten.

Bij de link trouwens nog een verhaal over het voeren van koralen.
Ik voeg 's nachts 4 ml toe van dit product. Ik doe dat nu zo'n twee weken, op dit moment zie ik nog geen verschillen, wel denk ik dat mijn gorgonen ook overdag beter open staan. Voor wat betreft de samenstelling:
Isochrysis T-ISO (33%) / Nannochloropsis (31%) / Tetraselmis (18%) / Phaeodactylum (18%)
 
Ik voeg 's nachts 4 ml toe van dit product. Ik doe dat nu zo'n twee weken, op dit moment zie ik nog geen verschillen, wel denk ik dat mijn gorgonen ook overdag beter open staan. Voor wat betreft de samenstelling:

Dat is een goede mix, ook zeer geschikt voor voederdieren, rotifieren en copepods.
Of 4ml genoeg is kan ik niet zeggen, ligt vooral aan de concentratie van de fytomix.
Mijn ervaring is dat gorgonen er als 1 van de eerste op reageren. Koralen lusten ook graag rotifieren en copepoden, dus probeer de populaties in het aquarium op te krikken, het 's nachts voeren zal hier zeker bij helpen omdat dan de diertjes actiever zijn.

Tanne ik ben zeer benieuwd hoe jou bak hier op de lange duur op gaat reageren, als ik het goed inschat is jou bak goed stabiel en moet je het dus gaan merken. Als je weinig voedseldieren in je bak heb zitten help dan de natuur wat door ze een aantal keer samen met de fyto te introduceren. De kleurtjes van de steenkoralen zouden ook mooier moeten worden, of dat bij jou nog lukt weet ik niet want ze zijn al zo mooi.
Zou langzaam de dosering verhogen en kijken of je nog meer ziet gebeuren. In mijn opinie kan je niet snel te veel fyto doseren, ligt natuurlijk ook aan filterend vermogen en de inhoud van je systeem wat bij een ieder anders is.

Doseer je het in 1 keer met de hand of meerdere malen gedurende nacht met een doseersysteem? Meerdere keren een beetje is beter dan alles in 1 keer, zo blijft de concentratie in je bak constanter in plaats van een piek.

In mijn geval doseer ik wat ik voor handen heb, zelfde fyto's als in jouw mix en chlorella en duniella. Hoeveelheden en soorten wisselen bij mij dus nogal. Denk wel dat ik verhoudingsgewijs meer doseer dan jou. De gorgonen, doopvonten en div nps-en vinden het in mijn systeem een vooruitgang en staan er mooi bij. Maar ook ik ben nog niet zo lang bezig met fyto doseren in het aquarium dus de tijd zal het leren en alle feedback hierover is dus meer dan welkom!
 
Oja, bijna vergeten, het stuk is niet alleen door mij geschreven maar in samenwerking met Michael uit Rotterdam. Dit dient natuurlijk wel vermeld te worden! :rolleyes:
 
Leuk artikel , ik kweek zelf de nannocloropsis , gaat heel goed .
Bekijk je trouwens je kweek wel eens onder de microscoop naar andere gasten in je kweek ?
Ik merk overige activiteiten tussen de plankton , maar de organismen zijn zo klein dat ik er geen benul van heb . Is trouwens wel mooi om ze bezig te zien . Het zijn geen meeeters die je kweek laten instorten .
Het valt me ook op dat hier in de buurt geen echte plankton valt te halen in de winkels .
En er is ook weinig interesse en vraag naar . Vraag me dikwijls af hoe dat komt .
Nog een vraag : voer je zelf plankton toe waar nog meststoffen in zitten , ik doe het persoonlijk niet (getest op het nitraatgehalte als referentie) , ik wacht meestal 2 dagen na de laatste bemesting (ik voer de kweek minstens elke 2 dagen ,voor een hele inhoud)
Dat wordt doorgaans wel verwerkt in die periode (in principe gaat dat op 1 dag)
Kun je eens wat foto's posten dan de gehaalde dichtheden (1 met en zonder licht erop) ?
 
Zeer interessant. Ook het easybooster verhaal. Daar heb ik goede verhalen over gehoord en heb het zelf ook eens gekocht. Ben er pas een weekje mee begonnen en dat is wat kort om er iets van te kunnen zeggen.
 
Leuk artikel , ik kweek zelf de nannocloropsis , gaat heel goed .
Bekijk je trouwens je kweek wel eens onder de microscoop naar andere gasten in je kweek ?
Ik merk overige activiteiten tussen de plankton , maar de organismen zijn zo klein dat ik er geen benul van heb . Is trouwens wel mooi om ze bezig te zien . Het zijn geen meeeters die je kweek laten instorten .
Het valt me ook op dat hier in de buurt geen echte plankton valt te halen in de winkels .
En er is ook weinig interesse en vraag naar . Vraag me dikwijls af hoe dat komt .
Nog een vraag : voer je zelf plankton toe waar nog meststoffen in zitten , ik doe het persoonlijk niet (getest op het nitraatgehalte als referentie) , ik wacht meestal 2 dagen na de laatste bemesting (ik voer de kweek minstens elke 2 dagen ,voor een hele inhoud)
Dat wordt doorgaans wel verwerkt in die periode (in principe gaat dat op 1 dag)
Kun je eens wat foto's posten dan de gehaalde dichtheden (1 met en zonder licht erop) ?

Mijn fyto's heb ik nog nooit goed kunnen bekijken onder een microscoop. Hier heb je toch wel een behoorlijk goede voor nodig. Heb wel vorig jaar op mijn werk met een stereomicroscoop zitten turen naar levende brachionus en tigerpods, geweldig, leek wel science fiction.
De meeeters: ligt er natuurlijk aan over welke we het hebben. Brachionus is goed met een microscoop te zien, en deze eten toch echt je hele kweek op als je er niets aan doet om ze te verwijderen. Een recente ontwikkeling/inzicht is wel dat bepaalde bacterien een positieve invloed kunnen hebben op de fytogroei, men denkt dat ze bepaalde stoffen uitscheiden waar de fyto zijn voordeel mee doet. Maar alleen als ze niet de overhand krijgen, het is tenslotte concurrentie van de fyto. Heb zelf wel is wat wittige plekken gehad in mijn kweekreactor waarvan ik vermoed dat het bacteriebloei was, maar zeker weten doe ik dat ook niet.

Het is inderdaad de bedoeling dat alle meststoffen verbruikt zijn als je gebruikt in je aquarium, dat is de theorie. Praktijk is dat ik hier niet altijd op let. Het is vooral ervaring en elke dag ff goed kijken wat de voortgang is, hiermee kan ik redelijk goed inschatten waar ik zit. Bij twijvel pak ik zo'n teststripje voor zoetwater die een aantal parameters kan meten, oa nitriet & nitraat. Zijn niet echt nauwkeurig maar ik hoef alleen maar te weten of er nog inzit en of dit veel of weinig is. Het beetje wat wel in het aquarium terecht komt wordt wel weer verwerkt door de filters en wat wieren die in mijn systeem zitten.

Mijn fyto's komen uit het buitenland, hier in Nederland leeft het nog niet echt (ook ik heb echt geen idee waarom) maar dat was wel de hoofdreden om dit epistel te schrijven. Op de verkrijgbaarheid kom ik nog terug!!!

Wat voor microscoop / vergroting heb je tot je beschikking?
 
Ik gebruik er 2 , de oude is de beste maar daar heb ik nu een verkeerd lampje in steken (te zwak)
De andere is een goedkoop ding van de lidl , maar krijg er toch de fyto zelf als bolletje te zien .
Dan kijk ik door de 40x en dan door de usb camera (welke vergroting die maakt weet ik eigenlijk niet)
Met de camera zie je het iets minder goed (doordat de vergroting wat minder is )
Zal eens zien of ik dat ergens geupload krijg .
 
Bovenaan