Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

2000 lumen per watt, dat is nogal wat (zonder extra "t"). Dan kan je de lamp tegen het plafond hangen, paar lenzen erop... klaar...

Dat er samen te stellen led armaturen op bakformaat komen met zeg maar op elke 2m2 een led lampje?

Zo, typefoutje van mij moet 200 zijn ...tweehonderd...slechts :(

Ja, veel leds op laag vermogen en zo groot mogelijk spreiding van het licht.
Leds worden steeds goedkoper, dus dit type ontwerp zal aantrekkelijker worden.

mmm... mijn kolonie zakpijpen krijgt ook weer zin om te groeien :)... zie het midden van de foto;

Eric en Yvonne 12,5 jaar getrouwd 003.jpg

Evenals mijn gele spons die van een tennisbal nu ter grootte is van een softbal :)... zie het midden van de foto;

(kwaliteit van de foto is slecht, maar om 80cm afstand in een grot te fotograferen met weinig licht blijft lastig)

Eric en Yvonne 12,5 jaar getrouwd.jpg

Zo, gister en vandaag weer even de handige harrie uitgehangen ;).

Ik ben toch weer terug gestapt op het vertrouwde led met T5 zoals bij mijn vorige bak. De 150w HQI was op zich helemaal geen slechte verlichting, vele malen beter als de witte leds dat is me wel opgevallen. Maar vanwege voldoende spreiding en mindere schaduwwerking ben ik toch weer voor T5 gegaan.

De T5 armatuur van het huismerk Aquareus heb ik laatst overgekocht van Jarne. En deze heb ik even gepimpt met leds :cool:.

Er hangen nu 52 leds en 4x39w T5 lampen boven mijn bak. Verlichtingscapaciteit is nu 140 watt led en 156 watt T5, totaal 296 watt verlichting boven een bak van 385 liter netto water inhoud.

Verlichtingsinfo;

52 leds waarvan 4 strings werken op 4 drivers 35/700 meanwell
Samenstelling: 6x UV, 6x Cyan, 20 Blue, 20 Royal Blue

T5 waarvan 2x AM Reef White 15k, 1x ATI Aquablue special, 1x ATI Blue Plus.

rian 001.jpgrian 002.jpgrian 003.jpgrian 005.jpg

Zo zo dat het frank toch weer moi gemaakt
Toch wel handig om zelf een beetje handig te zijn
En wat betreft huismerk unit niks op aan te merken voor die prijs

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ziet er fraai uit Frank. Grappig om mijn oude armatuur getuned te zien. :p Het kost wat tijd en wat creatieviteit om het armatuur op te sturen, maar dan heb je ook wat:cool:

Na dagen klooien met het wisselen van diverse T5 lampen om het licht naar onze smaak te krijgen, was ik er vanmorgen helemaal klaar mee...:mad:

Ik ben weer terug naar mijn HQI en Led ;). Dit geeft naar onze mening toch het mooiste en natuurlijkste licht. Ook best logisch eigenlijk want er is géén enkele lamp die het dichts in de buurt komt van natuurlijk zonlicht als een HQI/HPS lamp. Dat is gewoon een feit.

We hebben nu weer de rustige schittering van de HQI, en de fluoriserende kleuren van de leds (blauw, koningsblauw, cyan, groen, uv). Hieronder de vernieuwde armatuur;

IMG_7423.jpgIMG_7421.jpgIMG_7422.jpg

De reden overigens dat er twee driehoeken van hout aan zitten is omdat de armatuur dwars over mijn kubus aquarium ligt.

De armatuur is overigens niet één geheel. De led gedeeltes zitten vast aan het hout. De HQI licht er los tussen en kan er tussenuit geschoven worden. De reden dat het geen geheel is geworden is vanwege de warmte ontwikkeling van de HQI. De warmte van de hqi armatuur wil ik zo min mogelijk overbrengen naar de heatsinks van de leds.

Als je goed kijkt naar de foto's zie je ook dat de HQI armatuur bevestigd is aan twee aluminium balkjes, deze liggen dan weer op de aluminium hoek profielen die weer vastgeschroefd zijn aan het hout.

Laatst bewerkt:
Het aantal gemiddelde aantal zomerse zonuren in egypte is 12 uur. Hierop heb ik nu mijn verschoven verlichtingsuren op afgestemd:

Uur: tijd, verlichting type en wattage,

1: 11.00u - 12.00u, led 70w,
2: 12.00u - 13.00u, led 140w,
3: 13.00u - 14.00u, led 140w, HQI 150w,
4: 14.00u - 15.00u, led 140w, HQI 150w,
5: 15.00u - 16.00u, led 140w, HQI 150w,
6: 16.00u - 17.00u, led 140w, HQI 150w,
7: 17.00u - 18.00u, led 140w, HQI 150w,
8: 18.00u - 19.00u, led 140w, HQI 150w,
9: 19.00u - 20.00u, led 140w,
10: 20.00u - 21.00u, led 140w,
11: 21.00u - 22.00u, led 70w,
12: 22.00u - 23.00u, led 70w,

Overzicht foto's:

rian 001.jpgrian 013.jpg

Montipora digitata;

rian 003.jpg

Calendrium;

rian 005.jpg

Tafelacro met een kolonie zakpijpen eronder;

rian 002.jpg

Groene calastrea;

rian 004.jpg

Paarse stylophora (begint weer terug te komen);

rian 006.jpg

Hammertjes;

rian 007.jpg

Formosa green/orange;

rian 011.jpg

Lobophyllia;

rian 010.jpg

Is dat de blauwe formosa van bij ons? en nou maar groeien, je hebt al veel uitgeprobeerd met verlichting ,maar ook ik vind dat de HQI nog altijd het beste resultaat geeft i.c.m. T5 of led. Ziet er al goed uit...:cool:

gr. marcel

Is dat de blauwe formosa van bij ons? en nou maar groeien, je hebt al veel uitgeprobeerd met verlichting ,maar ook ik vind dat de HQI nog altijd het beste resultaat geeft i.c.m. T5 of led. Ziet er al goed uit...:cool:

gr. marcel

Nee niet van dat grote stuk, hahaha... Daar maak ik morgen nog een foto van. Deze is echt mooi blauw :)

Ik heb idd van alles geprobeerd met verlichting combi's zoals T5, T5 & Led, Led, HQI & led. Maar ik ben er nu wel over uit, en daar ben ik het met jou volledig eens, HQI icm T5 of led geeft het beste resultaat. De combi van HQI en leds ben ik zeker over te spreken. Led zijn een uitstekende vervanger voor de blauwe T5's door gebruikmaking van alleen blauwe, royal blauw, UV, cyan en groen leds. De leds zorgen voor de mooie fluo kleuren van de koralen.

Ik weet dat ik best snel tussen verschillende soorten verlichting heb gewisseld. Wel rekeninghoudend met de lichtintensiteit per verlichtingsbron. Maar een achteruitgang net als vooruitgang neem je al binnen een paar dagen/weken waar. En een koraal dat van zijn kleur af gaat of is, heb je niet zo gemakkelijk en snel weer terug op kleur. Dat is ook de reden waarom ik redelijk snel van alles heb uit geprobeerd. En nu ben ik eindelijk tevreden :biggrin:...

En volgens mij ben ik de eerste die HQI met led combineert op dit forum..:cool:

Nog wat foto's;

Blauwe caulastrea;

rian 018.jpg

Montipora digitata silver;

rian 020.jpg

Acropora (van nightwish);

rian 019.jpg

Lobophyllia;

rian 022.jpg

Acropora (van 21twan);

rian 021.jpg

Zoooowww.. Easy does it... Nieuwe reactor is weer klaar :cool:

Twee buizen met een totale hoogte van 55cm en een diameter van 160mm.
Liter inhoud per buis 10,5 liter.

rian 034.jpg

Back
Bovenaan