Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Formulue aantal vissen/lagere dieren

robdegekste

Senior Forumlid
Hoe werkt dit in een zeeaquarium? Kom van een zoetwater aquarium en daar zijn de regels vrij standaard.

1L = 1 CM vis
1 Discus = 50Liter
Lagere dieren maakt volgens mij niet uit omdat ze heel klein zijn. Verder heb ik in mijn vorige aquarium veel overbezetting gehad met wel 2 dikke filters en gelukkig nooit hinder ondervonden.
 
Ik denk dat hier geen pasklaar antwoord op te geven is.

Een zeewateraquarium verschilt alleen al in het feit doordat je een grotere diversiteit aan leven met elkaar combineert.
Naast de vissen die om een zeker leefgebied van bepaalde inhoud vragen, moeten zij dat dus delen met het andere leven wat ook elk hun eigen leefgebied met een zekere inhoud verlangt.

En nog meer/beter dan bij andere soorten biotopen, moet je kijken naar het natuurlijk leefgebied en wat jij als aquariaan vervolgens thuis kan bieden.
 
Nou als je deze in je bakje hebt zit ie wel vol hoor:biggrin:

Wel geschikt als salade.. ;);)



@rob
Scholenvissen zijn er niet echt in het zoutwater. Wel vissen die als groep zwemmen, maar deze doen dat in de natuur alleen maar omdat ze zo beschermt zijn tegen vijanden.
Wil je dat in je aquarium na-bootsen, zul je actieve jagers bij moeten plaatsen. Maar of dit nu een succes is.....
 
Als ik mij niet vergis werd mij eens verteld door Ton van MWS dat je ongeveer 4 koralen moet rekenen per vis om zowat een "evenwicht" te hebben.
Helemaal zal dit niet kloppen want hangt natuurlijk af van de grootte van de vis/koraal.
 
Zoals Marjan al aangaf hier is heel moeilijk antwoord op te geven.
Er bestaan geen formules voor het aantal vissen per aquarium. Niet voor zoutwater en niet voor zoetwater.
Je moet kijken naar de vissen die je wilt gaan houden. Je hebt erg territoriale vissen, snelle zwemmers. rustige zwemmers etc...
Met jou formule zou ik dan een sohal in 15 liter water kunnen houden.

Kijk naar de soort vissen die je wilt gaan houden en naar hun gedrag en bepaal hieruit, wat je allemaal kan houden of niet.

Zo is het ook met lageredieren.

Succes!

Mvg, Sander
 
Ik heb laatst het boek The Reef Aquarium van Philip Hunt gelezen. Daarin staat een formule van 20 l per 5cm vis als norm, waarbij je dan de maat moet nemen die vissen maximaal kunnen worden. Hierbij dien je dan natuurlijk wel de minimum afmetingen van een aquarium te respecteren, die voor een je vissoorten geldt. De database van het forum is daarbij een handig hulpmiddel.

Als je visjes die idd maximaal 5cm worden is dit vaak een redelijke norm voor niet al te drukke of agressieve vissen. 5 kleine visjes in een 100 l bak of 10 in een 200 liter bak. Als je grotere vissen neemt wordt de belasting per cm vis groter op de bak. Eigenlijk zou de norm op gram vis per liter water gebaseerd moeten zijn, maar wie weet het gewicht van vissen?

Ik denk dat de norm als vuistregel en met eerder genoemde voorwaarden nog niet zo gek is. Als je naar veel bakken op dit forum kijkt denk ik ook dat veel mensen meer vis hebben dan deze norm, dus je zou het zelfs een redelijk veilige norm kunnen noemen.
 
En dan is er nog persoonlijke smaak...
Ik vind 3 dokters en een pincet vis eigelijk al op het randje in een 600-liter bak.
Daar een vriend van me in diezelfde bak een flavescens, xanthurum, naso, ciliaris en dwergkoraal duivel zet waarvan de laatste enorm vervuilend is daar die regelmatig
spiering moet krijgen.
Zoals dus al eerder aangehaald, heeeeel moeilijk een eenduidend antwoord te geven ...
 
Ik denk dat je de lengte van je bak aan moet houen x breedde x hoogde = zoveel liters : 10 liters = cm de fish
 
Bovenaan