Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

exit anemoon

jehonnes

Senior Forumlid
Afgelopen zaterdag kocht ik een anemoon. Omdat ik al eerder een anemoon heb verloren was mijn verzoek aan de handelaar de makkelijkste te geven. De makkelijkste anemoon was een bruine, die ik er ook niet zo heel gezond vond uitzien. Volgens de handelaar was de mooie groene echter ook niet moeilijk en ik besloot het toch maar te proberen a 55 Euro.

Een paar minuten nadat ik hem in de bak had gezet viel hij van de steen af. Misschien is hij daarbij beschadigd, al stel ik me voor dat het in de natuur ook wel eens voorkomt dat een anemoon tegen stenen valt. De anemoon had niet bepaald de neiging zich met de voet vast te zetten. Hij leek er de voorkeur aan te hebben op de kop te liggen. Ik heb hem en paar keer rechtop gezet, waaronder één in een ruimte tussen stenen, maar elke keer kroop ie weer weg en ging op z'n zij liggen. Het viel me op dat ie een bloemkoolachtig uitstulping had aan z'n zij (op de voet), ca 1 cm groot. Een beschadiging, of normaal? Het viel me verder op dat ie ook een paar kleine (minder dan 1 mm) soortgelijke openingen had, waar ie af en toe een smerige vloeistof uit spoot, is dat normaal?

Vandaag lag ie er zo beroerd bij dat ik hem uit de bak heb gehaald voordat hij de heleboel vergiftigt.

Waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is of de anemoon wel natuurlijk was. Toen het slecht ging, ging ik opzoek naar tips en daarbij kwam ik tegen dan men anemonen soms kunstmatig verft (ben ik absoluut op tegen!!). Daar was ik voorheen niet op gekomen en heb er daarom ook niet naar gevraagd. Maar wat me nu opvalt is dat het ding gewoon vel groen blijft (zelfs bijna fluorescerend). Is die soms geverfd?

Ik zal voorlopig niets aan mijn bak toevoegen. Het is mijn bedoeling een bak te houden met vissen (die het uitstekend doen), heremietkreeften (doen het perfect) een paar anemonen (ééntje doet het wel) en één of twee zeesterren (tot nu toe geen succes, één verspeelt en de huidige (samen met de anemoon gekocht) is ook niet enthousiast).

Pas na mijn vakantie in juli zal het weer overwegen er nog iets bij te zetten.

Ik zal de naam van de zaak niet noemen omdat ik er niet van houd mensen verwijten te maken zonder dat ze hun weerwoord hebben gegeven. Het weerwoord zal ik niet vragen omdat dit eigenlijk al de derde keer is dat ik ontevreden ben, ik heb mijn buik vol van ze en kom er in ieder geval meerdere maanden niet meer. Ik zal mij hierna wenden tot een goede zaak (ik heb gehoord dat Aquacompleet heel goed is).

[font=&quot]Ik voeg wat foto's van de anemoon bij.

[/font]
 

Bijlagen

  • anemoon-ziek1.jpg
    anemoon-ziek1.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 64
  • anemoondood1.jpg
    anemoondood1.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 71
  • anemoondood2.jpg
    anemoondood2.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 53
Balen. Ik zag dat dit je tweede bericht is en dat je eens wat bij Waterweelde hebt gepost. Welkom op het forum, kan je een hoop miskopen schelen. Ben je al bij Waterweelde geweest? Ben ik zelf goed over te spreken. Net als Aqua compleet. Over de zaken op de Schieweg en de Zwartjan duidelijk niet, zeker als het om zeewater gaat.
Misschien is het leuk wat meer over je bak te vertellen.

Groet,

Jasper.
 
Nu ik het terug lees zou je inderdaad de indruk kunnen hebben dat ik suggereerde dat je ontevreden was over Waterweelde. Zo bedoelde ik het niet.

Groet,

Jasper.
 
jehonnes zei:
even voor de duidelijkheid: het is niet Waterweelde en ook niet een andere zaak die onder sponsors genoemd wordt
Hadden we ook niet verwacht, ik denk niet dat een forumsponsor jouw een dergelijke anemoon in die conditie had meegegeven!!
 
Hallo jehonnes

Er zijn wel degelijk anemonen die van natuur uit een felgroene kleur bezitten.

Bijvoorbeeld sommige Stichodactyla (tapijtanemoon) en Heteractis soorten, om er maar twee soorten te noemen

Eerstgenoemde heb je in elk geval niet

Ik vind de anemoon op de foto nog niet echt stervende eruitzien, ik heb eerder de indruk dat de anemoon bezig is om zich te verplaatsen omdat de omgeving haar niet behaagt.

Sommige anemonensoorten stellen bijzonder hoge eisen aan de waterkwaliteit en verlichtingssterkte, het is dus van belang om te weten welke anemoonsoort je koopt

Wat is de Latijnse naam van jou anemoon ?

Bovendien zie ik dat in jou aquarium nog aardig wat algen aanwezig zijn, ook niet bepaald ideaal voor een anemoon en zeker niet voor het gevoelige soort.

Hoe lang draait jou aquarium al ?
 
De bak draait sinds begin februari en is inderdaad niet algenvrij. Ik zal t.z.t. wel een topic starten over het verloop van de bak. Dit topic ik wil graag beperken tot de anemoon.

Ik heb in de zaak gevraagd naar de soort en de verkoper heeft die toen opgezocht en genoemd (lees: hij wist er zelf dus niets van af). Hoewel ik me onderhand wel iets in anemonen had verdiept, zei de naam me niets (hij is me helaas ontschoten). Het was in ieder geval geen Heteractis of Entacmaea. Het zou een Macrodactyla kunnen zijn. Het viel me trouwens op dat mijn driebandanemoonvissen vrijwel geen interesse in de anemoon hadden (misschien toch een Condactylus?).

Op de eerste foto lijkt er inderdaad niets aan de hand. Alleen heeft de anemoon zich nooit maar enigszins vastgezet. Ik heb helaas geen foto van de uitstulping waar ik het in het eerste bericht over had. Maar ik neem aan dat je het er mee eens bent dat uit de laatste foto blijkt dat de anemoon niet meer zal opknappen. Ik heb hem nog de nacht in de emmer bewaard en vanochtend zag het er nog beroerder uit. Daarna heb ik hem weggedaan ter voorkoming dat ik ruzie met de familie krijg wegens stank overlast.

Terugkomend op het alg. Heeft een anemoon een hekel aan alg onder z'n voet? Het is wel zo dat het kleine anemoontje dat ik heb, een plaatsje heeft uitgezocht zonder alg en zo nu en dan een stukje wandelt naar en ander plaatsje zonder alg. Dat betekent dus dat ie nu aan de achterkant van een steen zit.

Ik wil toch nog even het volgende aanroeren. Volgens mijn adviseur, de lokale aquariumspeciaal zaak, een absolute topper op zoetwater gebied, onder wiens regie ik de bak handhaaf, zijn anemonen makkelijk te houden. Daar heb ik tot nu toe om eerlijk te zijn nog maar weinig bevestiging van gevonden. Zo vind ik het bijvoorbeeld typerend dat de internet zeeaquarium leveranciers in de VS, op alle leven twee weken garantie geven, behalve op anemonen. Nu zou je dat kunnen verklaren met het feit dat als een anemoon beschadigd is aan de voet, het niet meer te redden is. De kans op beschadiging is tijdens het transport misschien groot. Beide anemonen die ik heb verloren hadden ook beschadigingen aan de voet.

Misschien is een anemoon (althans de makkelijkste) makkelijk als je hem heel op z'n plaats krijgt en heel houdt.
Misschien is de waterkwaliteit toch niet voldoende volgens het boek van Tirion ("Het tropisch zeeaquarium") mag het nitraat gehalte 10 mg/l zijn en het fosfaatgehalte 0,5 mg/l. Hieraan voldoen de waardes van de bak wel: zijn NO3: 5 mg/l en PO4: 0,25 mg/l. Maar elders lees ik dat het fosfaatgehalte lager moet zijn.
Ik weet dat er hele moeilijke anemonen zijn en dat was de reden dat ik om een gemakkelijke had gevraagd.
 
Ik geloof dat ik weet welke adviseur jij hebt. HEEL veel verstand van zoetwater, maar zeewater... Ik zeg niets!

Ik zou toch eens bij een van de dichtstbijzijnde forumsponsors gaan kijken! Kijk ook eens of je bij jou in de buurt eens langs kunt gaan om bij mede-liefhebbers te kijken. Ik weet 100% zeker dat er dicht bij jou in de buurt een aantal mooie aquaria staat!

Wat de anemoon betreft: ik denk dat hij nog had kunnen herstellen. In een emmer zonder waterbeweging is het logisch dat zo'n dier sterft en inderdaad gaat stinken. Ik zou als ik jou was de komende tijd GEEN nieuwe anemoon aanschaffen.

Lees eens de beginnershandleiding, dan weet je al een stuk meer. 0,25 mg/l fosfaat en 10 mg/l nitraat is echt VEEL te veel. Dat Daikin met zijn techniek de waardes niet lager kan krijgen snap ik wel. Niet voor niets dat bijna niemand die techniek meer gebruikt ;)
 
Tanne zei:
Wat de anemoon betreft: ik denk dat hij nog had kunnen herstellen. In een emmer zonder waterbeweging is het logisch dat zo'n dier sterft en inderdaad gaat stinken. Ik zou als ik jou was de komende tijd GEEN nieuwe anemoon aanschaffen.
[font=&quot]toch enigszins verlaat even terugkomen op dit onderwerp.
misschien heb ik de anemoon te vroeg verwijderd en had die kunnen herstellen, maar het is algemeen bekend wat voor gevolgen een echt dode anemoon voor je aquarium heeft, daar neem ik liever geen risiko mee.
Ik ben inmiddels bij Aquacompleet langs geweest om een plan van aanpak te maken (zal daarover een topic starten). Ook daar waren ze van mening dat uit de anemoon op sterven na dood was. Voor de duidelijkheid, de laatste foto is genomen een paar minuten nadat ik de anemoon uit het aquarium had gehaald.
Bij Aquacompleet zeiden ze ook dat 0.25 mg/l fosfaat en 5 mg/l nitraat niet zo slecht is dat een anemoon daaraan sterft. Waarschijnlijker is het stress in combinatie met een beschadiging geweest.


[/font]
Tanne zei:
Lees eens de beginnershandleiding, dan weet je al een stuk meer. 0,25 mg/l fosfaat en 10 mg/l nitraat is echt VEEL te veel. Dat Daikin met zijn techniek de waardes niet lager kan krijgen snap ik wel. Niet voor niets dat bijna niemand die techniek meer gebruikt ;)
Het is niet zo dat ik zonder mij vooraf erin te verdiepen ben begonnen met een zeeaquarium. Heb vooraf o.a. de startershandleiding gelezen. Ben misschien door eerder genoemde adviseur wel enigszins op het verkeerde spoor gezet, maar ik ben overtuigd van zijn goede bedoelingen, dus geen kwaad woord hierover!!
Ik ben niet tevreden over mijn bak, maar echt slecht gaat het ook niet. Alles wat er nu in zit (waaronder een klein anemoontje) doet het prima.
 
Anemonen zijn inderdaad niet zo makkelijk als wel eens beweerd wordt. Maar als ik je foto's zo zie had ik ze ook nog niet ten dode opgeschreven.
Anemonen kunnen zich terugtrekken, of zelfs volledig laten leeglopen tot een velletje.
Dat ze gekleurd is betwijfel ik ook, want dan had ze volledig groen moeten zijn.

Ook de soort kun je niet afleiden uit het feit of een bepaalde soort anemoonvis in een bepaalde anemoon al dan niet kruipt. Anemoonvisjes zijn niet echt vies om een huisje te zoeken. Vroeger zaten mijn Occelarissen in een tapijtanemoon (ook geen natuurlijke partners). Die heb ik weggedaan wegens teveel wandelen, en nu hebben ze Galaxea als vaste stek. Waarschijnlijk het meest netelende dier in mijn bak.

Maar wat ik wel iwl opmerken is dat nakweek-anemoonvisjes niet rap geneigd zijn een anemoon te betrekken omdat ze nog nooit een anemoon gezien hebben. In Nederland worden veel nakweek aangeboden, in België meer wildvang.

Maar ik denk ook wel dat je bak nog niet klaar is voor anemonen, en de kans op slagen mischien toch klein was.
Probeer liever eerst wat grote softkoralen om d concurentie met de algen aan te gaan. Koop ook niet allen vissen om hun uiterlijk, maar ook om hun functie.
 
ik verbaas me er wel een beetje over dat ook jij denkt dat de anemoon te redden was. Als je de laatste foto bekijkt aan de onderkant, in de voet (zijwand) van de anemoon zit een gat van een paar centimeter waar de 'ingewanden' uit komen.
Ik baal er achteraf nu wel wat van dat ik niet meer heb gedaan om de anemoon te redden. Dat het plaatsen in een kleine emmer overleven onmogelijk maakte begrijp ik, maar het dier in de bak laten was ook geen optie.
Voor de volgende keer en voor anderen misschien die het zelfde overkomt. Wat had ik moeten doen? Had ik de anemoon in een 20 liter emmer met water uit het aquarium moeten doen met een stromingspomp en een thermostaat erin (had achteraf gezien gekund namelijk).
 
Bovenaan