Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Euphyllia Glabrescens (Toorts Koraal) doet het niet goed.

GlennF

Senior Forumlid
Ik heb een Euphyllia Glabrescens die het niet goed wilt doen.

1 kop staat continu dicht/slap
1 kop worden de tentakels steeds korter.
hij heeft ook onregelmatige doorzichtige vlekken.

de ander Euphyllia's doen het prima (druif en 2 soorten hamer).
alle andere koralen doen het prima

heb hem al in zowel in mijn rif als in mijn stekkenbak gehad.
op een plek met gematigde wervelend stroming.

water waarden:
SG = 1,0235
pH = 7,95 / 8,15
kH = 8 / 9 gedurende de laatste weken
amonia =0
nitriet =0
Nitraat = 0,2
Fosfaat = 0,08 stabiel
Ca = 430 / 485 variatie gedurende de laaste weken
Mg = 1350 / 1425 variatie gedurende laaste weken
Kalium = 395 / 452 variatie gedurende laaste weken
de hogere waarden zijn de huidige waarden

ik vermoed zelf dat ik meer nitraat nodig heb.

daarom zou ik graag bevestiging willen krijgen van de degenen bij wie de toorts koraal het fantastisch doel.

alle suggesties zijn welkom.

De bottomline van de vraag is:

Wat is het kritische verschil in de eisen van een Euphyllia Glabrescens t.o.v. de andere euphyllia soorten als de Anchora, Paranchora en de Paradivisa ?

mischien verhouding nitraat/fosfaat (iets met redfield??)

Bijlagen

• 2012-02-20 21.33.29.jpg
    2012-02-20 21.33.29.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 350
  • 2012-02-20 21.33.35.jpg
    2012-02-20 21.33.35.jpg
    56,7 KB · Weergaven: 344
Laatst bewerkt:
Bij mij doet ie het van af het begin fantastisch ik doe er niets bijzonder mee kh 8.3 mg 1350 ca 450 nitraat 0,05 fosfaat niet meetbaar alles getest met salifert
Staat de hele dag in de stroming te wapperen en ben van 2 naar 6 koppen gegaan:cool:
Al mijn Euphylia's doen het fantastisch en groeien heel goed

Bij mij doet hij het nu ook perfect, heb wel een aantal plekken moeten proberen voordat hij het ging doen

Er zijn naar mijn beste weten maar een paar redenen waar de toorts zou " weigeren "

1) Stroming .
De euhpyllia 's staan bij mij in net zoveel stroming dat het net lijkt alsof een mooie vrouw haar haar wuift :rolleyes:
dat betekent dus niet recht naar achter in een orkaan .
dan beschadigen ze zichzelf aan hun skeletrandje en gaan dood .
2) licht. teveel verschil in verlichting tussen de ene bak en de stekken bak en tussen de stekken bak en het hoofd aquarium .
Dat heeft wel ff de tijd nodig .
3) brown jelly disease . dat denk ik niet maar zoek het ff terug op het net .
4) de water kwaliteit . Water kwaliteit wordt vaak omschreven als de juiste parameters .
In mijn optiek is een goede water kwaliteit een constante water kwaliteit .
Dat vinden de toortsjes best belangrijk .
Zo lang de poliepjes licht kunnen vangen zal deze 1 2 3 niet dood gaan dus gun het de tijd .
Groetjes Rob charite

Bij mij doet ie het van af het begin fantastisch ik doe er niets bijzonder mee kh 8.3 mg 1350 ca 450 nitraat 0,05 fosfaat niet meetbaar alles getest met salifert
Staat de hele dag in de stroming te wapperen en ben van 2 naar 6 koppen gegaan:cool:
Al mijn Euphylia's doen het fantastisch en groeien heel goed

bedoel jij niet nitraat 0,5 ?

mijn salifert test heeft als minimum stappen:
0,0 - 0,2 - 0,5 - 1 - 2,5 - 5 - 10 (low range)

0 - 2- 5 - 10 - 25 - 50 - 100 (high range)

rob en niekl,

juist omdat ik zag dat hij het steeds slechter doet heb ik hem verplaatst. steeds met een interval van 2 weken of langer.
maar het blijft sukkelen.

vinden ze veel of juist gematigd licht fijner?

bij mij staat hij nu redelijk hoog in de bak

Hallo Glenn,

Gezien mijn ervaring hiermee heb ik het gevoel dat Toort juist goed met veel licht om kan gaan om niet te zeggen, nódig heeft. Ook qua stroming kijkt deze soort meer nodig te hebben dan zijn naamgenoten.

Ik zit ruim in alle varianten van Euphylia-soorten maar de Toorts is gewoon lastig dan de anderen.

Ik zou jou stek nu licht en met ruimere stroming (niet eenzijdig maar dat wist je al) plaatsen en het maar afwachten. Deze stek vaak vezetten helpt zeker niet want ze houden erg van rust.

Succes Jan

PS: de Tunze doet het uitstekend

Zoals Jan ook zei, de toorts is vaak moelijker te houden dan andere Euphylia soorten. Deze heeft ook meer licht nodig dan meeste LPS koralen maar niet zo gek veel. Stroming laag genoeg voor een zachte en langzame beweging van de tentakels,

Let ook op borende algen. Euphylia soorten krijgen over het algemeen meer last hiervan.

Als laatst een vraag: Hoe vaak voer je jouw toorts koraal? 1-2 keer per week wil wel goed helpen en daar groeien ze ook een stuk sneller van

MIJN ERVARING:

Nogmaals..ervaring!!

Hij staat bij mij op de bodem met recht daarboven een HQI lamp. (40cm water tussen lamp en koraal) In tegenstelling tot andere koralen zie ik zelden alg aanslag op Toortskoralen.
Ik heb niet het idee dat verlicht veel invloed heeft.. uiteraard is er een ideaal maar dat weet ik niet.

Stroming is mijn ogen minder beter... Ik had hem eerst zo staan dat hij zijn tentakels lekker heen en weer bewoog, maar zeker niet tegen het skelet aan kwamen. Tentakels waren ook nooit continu dubbelgevouwen.
Maar nu staat hij in een ultra zachten stroming, en hij is 2x zo groot. De tentakels gaan nu nét heen en weer. Eigenlijk hetzelfde als dat mijn Alveopora staat... zeer weinig stroming.

Dit lijkt hem goed af te gaan. Ik zou sowieso zorgen dat tentakels niet dubbel vouwen.

Een filmpje van ongeveer 10 minuten is wel erg handig bij deze vraag....

Wat bedoel je eigenlijk met "hij heeft ook onregelmatige doorzichtige vlekken"
Zijn het geen platwormen (planaria)?

geen planaria.
Stroming zit wel goed. ik ben bekend met druifjes, goniopora , alverpora, flowerkoraal.,blaasjes en de andere Euphylia soorten.

De andere euphyllia soorten doen het ook prima hier.
De vlekken lijken meer op degeneratie van het koraal zelf. H
ieraan herken ik dat deze koraal het niet naar zijn zin heeft.

ik probeer nu te achterhalen wat het is.

ik vermoed voedings tekort.

om de vraag gerichter te stellen:

wat is jullie nitraat waarden ?

MIJN ERVARING:

Nogmaals..ervaring!!

Hij staat bij mij op de bodem met recht daarboven een HQI lamp. (40cm water tussen lamp en koraal) In tegenstelling tot andere koralen zie ik zelden alg aanslag op Toortskoralen.
Ik heb niet het idee dat verlicht veel invloed heeft.. uiteraard is er een ideaal maar dat weet ik niet.

Stroming is mijn ogen minder beter... Ik had hem eerst zo staan dat hij zijn tentakels lekker heen en weer bewoog, maar zeker niet tegen het skelet aan kwamen. Tentakels waren ook nooit continu dubbelgevouwen.
Maar nu staat hij in een ultra zachten stroming, en hij is 2x zo groot. De tentakels gaan nu nét heen en weer. Eigenlijk hetzelfde als dat mijn Alveopora staat... zeer weinig stroming.

Dit lijkt hem goed af te gaan. Ik zou sowieso zorgen dat tentakels niet dubbel vouwen.

Een filmpje van ongeveer 10 minuten is wel erg handig bij deze vraag....

Wat bedoel je eigenlijk met "hij heeft ook onregelmatige doorzichtige vlekken"
Zijn het geen platwormen (planaria)?

bedank voor de info jan,
ik ben wel benieuwd naar je nitraat en fosfaat waarden

Hallo Glenn,

Gezien mijn ervaring hiermee heb ik het gevoel dat Toort juist goed met veel licht om kan gaan om niet te zeggen, nódig heeft. Ook qua stroming kijkt deze soort meer nodig te hebben dan zijn naamgenoten.

Ik zit ruim in alle varianten van Euphylia-soorten maar de Toorts is gewoon lastig dan de anderen.

Ik zou jou stek nu licht en met ruimere stroming (niet eenzijdig maar dat wist je al) plaatsen en het maar afwachten. Deze stek vaak vezetten helpt zeker niet want ze houden erg van rust.

Succes Jan

PS: de Tunze doet het uitstekend

bedank voor je input

algen heb ik niet gezien op de toorts

ik voer de koralen NIET gericht bij.
Als ze wat pakken dan is het wat ze meepikken van de vissenvoer.
Sinds een kort doe ik afwisselend wat reefstiks, realpearls of diepvries lobster eggs

licht heb ik in overvloed, ik gebruik T5 met goede reflectoren. neem van me aan dat dat erg veel licht geeft.

Zoals Jan ook zei, de toorts is vaak moelijker te houden dan andere Euphylia soorten. Deze heeft ook meer licht nodig dan meeste LPS koralen maar niet zo gek veel. Stroming laag genoeg voor een zachte en langzame beweging van de tentakels,

Let ook op borende algen. Euphylia soorten krijgen over het algemeen meer last hiervan.

Als laatst een vraag: Hoe vaak voer je jouw toorts koraal? 1-2 keer per week wil wel goed helpen en daar groeien ze ook een stuk sneller van

Laatst bewerkt:
Nitraat is laag in de zin van "het is te meten maar dat is het ook wel" Fosfaat is netjes laag maar zeker niet perfect. Ik zit hoog in de veilige zone, richting te hoog dus. Maar niets belachelijks
Maar.... je weet wat ik heb zwemmen dus je weet ook hoeveel voer erdoor gaat. Er zit bij mij altijd ruim voeding in de bak ... gewoon door de vissen te voeren.

Stroming is natuurlijk relatief als ik zeg dat het meer is. Ja meer dan mijn andere grote hamers maar voor leders zou dit "geen stroming" genoemd worden.

rob en niekl,

juist omdat ik zag dat hij het steeds slechter doet heb ik hem verplaatst. steeds met een interval van 2 weken of langer.
maar het blijft sukkelen.

vinden ze veel of juist gematigd licht fijner?
Het is ook zo vaag ook :)
Zeggen ze " veel licht " maar inderdaad wat is veel licht ??
IK heb 1,5 watt per liter met 14000 kelvin lampen en actinic 460 en 420 .
Voor mijn bakje is dat veel licht :) Er zijn sps bakjes die met bijvoorbeeld 0,6 watt toe doen .
Alleen dan wordt er al weer gemekkert over par waardes enzo .
Toch is het voor de simpelen zielen , zoals ik , makkelijker te begrijpen als het om zoveel watt per liter gaat .
Mijn bak is 50 hoog en van de bodem af gezien staan de kopjes op pak hem beet 30 cm onder het water oppervlakte .
Zet dat tegen mijn hoeveelheid verlichting weg en je weet ongeveer wat veel verlichting is .
DAn heb ik het over T5 natuurlijk
Groetjes rob charite

Op 22-07-2011 heb ik een toortskoraal geplaatst in mijn bak. Ik heb 'm hoog in mijn bak geplaatst en ervoor gezorgd dat er geen directe stroming op staat. Inmiddels zijn we een half jaar verder en kan niet anders zeggen dat de toorts het perfect doet! Hij heeft zelfs al twee keer een lompe aanslag van mij overleefd bij het afzuigen van vuil met een slang. Iets te dicht met de hevelslang bij 1 van de koppen van de toorts en dat vond ie niet prettig...

Maar goed ook dat is weer goedgekomen. Inmiddels zijn er meerdere koppen bijgekomen en is hij mooi vol en echt een aanwinst voor de bak!

Zal nog even wat foto's opscharrelen ter vergelijk!

Huidige foto van de toorts:
Bekijk bijlage 272527

Foto na plaatsing van het koraal:
Bekijk bijlage 248971

Laatst bewerkt:
Ik heb mij eens laten aanpraten door Anthony Calfo dat de E. glabrescens vermoedelijk geen Euphyllia is maar veeleer verwantschap vertoont met de Heliofungia. Als dit werkelijk klopt, wetenschappelijke onderbouwing heb ik nog niet gezien, dan verklaart dat een hoop in de 'gebruiksaanwijzing' van de glabrescens t.o.v. de overige Euphillidae.

Toortsen blijven, naar mijn mening, een apart verhaal.
Als het stukje van Mefisto klopt, zou dat een hoop verklaren.

Zelf had ik er over de jaren heen 3, waarvan 1 is overleden aan de brown jelly disease.
Van de 2 die ik nu nog heb, is er 1 die er al jaren lang hetzelfde bij staat, geen groei, maar ook geen achteruit gang.
(momenteel wordt hij lastig gevallen door een porselijn krab, en staat er dus niet al te fraai bij)
De andere is een stuk groter, en staat er beter bij.
Helaas heb ik deze nog geen half jaar, dus valt er nog weinig over te zeggen.

Wat ik wel weet, is dat ze met weinig stroming, er het mooist bij staan.
Nitraat is hier, (op strips) niet te meten, maar ik weet dat ik het wel heb.
(voor mijn mexicaanse turbo's, salarias, dokter, en natuurlijk wat voor de koralen)
De toorts voeren doe ik overigens niet, die komt in mijn bak niks te kort.

Wat ik wel vreemd vind, is dat de tentakels van beide toortsen, beginnen te splitsen.
Zeg maar een steeltje, met daar aan meerdere korte, zodat het lijkt alsof hij meer tentakels heeft. :confused:
Weet iemand daar mischien het mysterie achter?

Ja, dat splitsen herken ik wel. Toen ik mijn huidige kocht bij TMF had het stuk 7 koppen met mooie lange en énkele tentakels. Nu na een maand of drie zijn de tentakels korter, wel helemaal helder maar gaan ook een soort "handjes" vormen. Ergo ze splitsen. Geen idee waarom maar wel leuk in ieder geval.

Ook komen er nieuwe kopjes aan de voet dus gaat lekker

Back
Bovenaan