Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ervaring kogelvisje

raar ik had ze ook maar in zoet water en ze zijn agesief zo na de slakken me vis het zij wel mooie vissies

Ken ze ook als brakwatervis, maar zeewater komen ze normaal gezien niet in het wild voor. Maar Blackmolly's kun je ook in zeewater houden, maar dan kunnen ze zich niet voorplanten heb ik gelezen. Heb ze nammelijk ook al eens overgewend samen met bijtjes(brachigobius doriae). Ze kunnen er wel in overleven, maar niet in voorplanten volgens de info uit een boek.

Bas

Peter157 zei:
Bedoel je dat hij slakken aanvalt? Ik heb 5 strombussen, en een planaria etende naaktslak hoop niet dat ie die op z'n menu heeft staan!
IK help af en toe ook nog in een dierenzaak en daar verkopen we ze vaak als slakkeneters.

Bas

Heb geen ervaring met deze soort in zeewater, maar in zoetwater eten ze de slakjes allemaal weg en ze durven zelf ook appelslakken(ampularia) te klieren, totdat ze dood gaan. Maar het kan gebeuren dat die ze die gaat pesten.

Bas

Peter157 zei:
ik heb zitten zoeken op internet en blijkt toch dat naarmate hij ouder wordt in volledig zeewater leeft.

Bij de winkelier zat hij ook al drie maanden in zeewater

Gr Peter
Welke naam heb jij van de winkelier gekregen.

Bas

hoi,

zijn naam is groene kogelvis of tewel de Tetraodon Fluviatilis en ergugggg gek op slakjes, erg leuk visje om naar te kijken

mvg clau

Het is een Tetraodon nigroviridis, een leuk maar wat lastig visje. Ik heb hem ook gehad en ook op volledig zeewater. Dat kan echter pas vanaf een cm of 10 omdat hij tot die tijd gewoon op brak hoort te leven.

Ze zijn erg intressant kwa gedrag en eten inderdaad slakken. Onder andere natuurlijk maar geen enkele slak zal met rust gelaten worden. Wat je zal zien is dat hij gaat racen langs de ramen als je zijn bak niet leuk inricht en wat je ook zal merken is dat zijn eetlust onverzadigbaar is. Hij eet rode muggenlarven, mysis, artemia en eigenlijk alles wat leeft. Genoeg slakken moet hij zowiezo krijgen gezien zijn tanden. Die gaan doorgroeien als je hem alleen met zacht voer blijft voeren.

Ook kunnen ze lagere dieren aanknabbelen en bij mij lagen de sterpoliepen elke dag op de grond. Toen de vis verhuist was zijn ze nooit meer gevallen dus dat lag echt aan hem.

Als je voor deze vis wil gaan raad ik je aan er geen andere vissen bij te plaatsen of voor een tweede kogel te gaan, dat gaat prima. Bij mij vrat hij mijn anemoonvis zowat op en dat was de druppel waarna ik hem "herplaatst" heb naar iemand met een Trigon en nog twee van deze knoeperts op brak water. Omwennen gaat makkelijk en kan in 24 uur.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel. Internet zal je van hot naar haar sturen en de ene site zegt zoet, de andere brak en weer een andere volledig zout. Op die manier zie je door de bomen het bos niet meer en dus kan je beter af gaan op goede ervaringen. Mijn vis is in ieder geval prima gezond gebleven en ik ken ook mensen die ze al jaaaaren houden en daar gaat nooit een kogel dood ;)

Hier een foto'tje van toen ik de mijne nog had. Je herkent ze overigens aan de lichte plek op hun kop die bijna lichtgevend geel is:

Bijlagen

• kogel.jpg
    kogel.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 12
Het schijnt dat als ze te weinig hard voedsel krijgen de tanden zo groot worden dat het bekje niet meer dicht kan. Ze dreigen dan te verhongeren.
De tanden moeten dan geknipt worden.
Nogal een gedoe....

Nou dan ben ik dus aardig verkeerd voorgelicht door de winkelier.

Het zou geen probleem zijn om deze vis in een gemengde rifbak te plaatsen.
Ik heb gevraagt wat het visje zou eten en over slakken heeft de man helemaal niet gesproken,het zou wel een alleseter zijn zoals mysis artemia vlokvoer allemaal geen probleem dus.

Ook heb ik gevraagt of het visje giftig zou zijn bij overlijden (wat ik weet bij de meeste kogelvissen) en dat zou dus niet het geval zijn bij dit visje...
Nu heb ik dus een probleem want uitvangen in een ingerichte bak is bijna niet te doen:(

Er zijn meer mensen die ze in druk ingerichte rifbakken houden dus waarom niet even afwachten wat er gebeurd?

En droogvoer eten ze absoluut niet. Ze verhongeren nog eerder dan dat ze iets eten wat niet leeft of geleefd heeft ;)

Back
Bovenaan