Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Erg hoog fosfaatgehalte

Jan de Groot

Senior Forumlid
Uiteraard eerst de zoekfunctie gebruikt en doorgelezen maar ik stel mijn situatie hier toch maar hier ter bespreking:

Een week of wat geleden heb ik een rode tepelanemoon met een doorsnede van zeker 40 tot 50 cm proberen in zijn geheel te verwijderen. Dat lukte (uiteraard) niet en de anemoon schoot beschadigd en wel achter de rotsen.
Ik bleek hem/haar echter zo beschadigd te hebben dat na een aantal dagen flinke brokken door de bak in de rondte vlogen en de BubbleKing overuren maakte.

Voor zover geen probleem, BBK schoonmaken en waterverversen is de altijd goede remedie en kortstondig kool erbij.
Toch viel het me op dat de leders en Baliepoliepen niet meer opgingen terwijl alle Euphylia's, bubblekoraal en soortgelijks er niet merkbaar anders bijstonden.

Dus maar eens uitgebreid testen. Geen afwijkende zaken behalve ietsie teveel nitraat maar niets schrikbarends wat bij een volgende verversing niet opgelost zou zijn. Wel bleek het fosfaatgehalte via een test van JBL op 1,8 te staan, méér kan deze test ook niet aangeven.
Een nieuwe emmer zout gehaald en totaal dus in drie keer 1000 liter op een systeem van bruto 1200 liter ververst en wat is het fosfaat na testen: minder dat wel maar gezien het blauw nog altijd orde van grootte van 1,4.
Een tweede set gaf dezelfde waarde om die fout eventueel uit te sluiten.

Er draait inmiddels een wervelfilter met fosfaatkiller op en ik heb zelfs al staalwolproppen bij de opvoerpompen gelegd. Die deden niet zoveel d.w.z weinig vertroebeling. Ik ga morgen dus op zoek naar de staalwolverpakking uit één stuk. Wellicht dat dat beter werkt?

Heeft iemand nog suggesties wat er ik er nog meer aan kan doen?
- Verversen aleen werkt zoals bekend niet, hooguit dat ik de directe bron heb verwijderd (anemoonresten)
- Voeg nu Wodka 1,5 ml per dag toe, helpt altijd om afbraakproces te ondersteunen
- Staalwol 24 uuur inhangen en verversen
- Wervelfilter laten draaien

Suggesties? Let me know!

Jan
 
Ik zou het testset niet vertrouwen.
Bij gebruik van staalwol had ik een duidelijk witte waas dat ik na 2 uur de staalwol er weer uit haalde omdat ik gewoon bang werd zo wit en dat bij een waarde van 0.5 met salifert.
Als ik het er nu in doe krijg ik pas na 2 uur een iets wat witte waas maar valt bijna niet op maar nu is met salifert mijn fosfaat niet meer meetbaar.
Dus de witte waas zegt wat over de hoeveelheid fosfaat.
Meet je osmose eens met je testset die zou 0 moeten zijn.
Succes
Eric-Jan
 
Er is met twee verschillende testsets gemeten, één wat oudere en een hele nieuwe. Daar verwacht ik dus geen rare dingen maar zal nog eens een ander merk proberen.
 
Laatst bewerkt:
Jan,
Ik lees "maar eens uitgebreid testen" met als uitkomst een verhoogt nitraat en een te hoge fosfaat. Wat mij niet duidelijk is is of je normaal ook al je fosfaat meet of dat je dit nu extra (want uitgebreid) hebt gedaan vanwege de omstandigheden met de anemoon. Er kan dus wel eens geen enkel direct verband bestaan tussen deze fosfaat waarde en de anemoon. Dat verklaart dan ook meteen waarom waterwissels zo weinig effect hebben gehad.
 
Maar als het er zo plotseling in zou komen dan zou het door het vele water verversen toch veel meer verdund moeten zijn geloof namelijk niet dat het al zo snel in je steen zou zitten dan.
Als de resten van de annemoon weg zijn dan zou de bron weg zijn.
Ik heb bijna 1000 liter en ik gebruikte een randje staalwol in de overloop gelijk achter de overloop en met 0.5 fosfaat werd het echt vrij snel wit.
Ik heb het gewoon bij de bouwmarkt gehaald koste maar paar euro.
 
Maar we weten niet of het voor de anemoon ook al hoog was want misschien test Jan hier normaal niet op (dat zou je op kunnen maken uit zijn woordgebruik). Je mag dus niet meteen aannemen dat de anemoon de bron is, "assumptions are the mother of all ..........". Meet hij nu wel weer een keer op fosfaat dan kan deze inderdaad hoog zijn maar dan hoeft het dus niet door de gestorven anemoon te komen . Dat verklaart dan ook waarom het verdunnen van de afgestorven resten van de anemoon geen nut heeft, er is dan gewoon ergens een andere bron van de hoge fosfaat aanwezig.

Maar als het er zo plotseling in zou komen dan zou het door het vele water verversen toch veel meer verdund moeten zijn geloof namelijk niet dat het al zo snel in je steen zou zitten dan.
Als de resten van de annemoon weg zijn dan zou de bron weg zijn.
Ik heb bijna 1000 liter en ik gebruikte een randje staalwol in de overloop gelijk achter de overloop en met 0.5 fosfaat werd het echt vrij snel wit.
Ik heb het gewoon bij de bouwmarkt gehaald koste maar paar euro.
 
Je hebt helemaal gelijk ik ga er van uit dat hij hiervoor geen fosfaat probleem had maar dat komt ook door de erg hoge waarde van 1.8 geloof dat er weinig koralen zijn die dit kunnen waarderen en zeker niet voor langere tijd vandaar, maar je hebt gelijk je mag nergens vanuit gaan zonder controle.


Maar we weten niet of het voor de anemoon ook al hoog was want misschien test Jan hier normaal niet op (dat zou je op kunnen maken uit zijn woordgebruik). Je mag dus niet meteen aannemen dat de anemoon de bron is, "assumptions are the mother of all ..........". Meet hij nu wel weer een keer op fosfaat dan kan deze inderdaad hoog zijn maar dan hoeft het dus niet door de gestorven anemoon te komen . Dat verklaart dan ook waarom het verdunnen van de afgestorven resten van de anemoon geen nut heeft, er is dan gewoon ergens een andere bron van de hoge fosfaat aanwezig.
 
Alle aannames van jullie kloppen; nee ik heb het fosfaat niet frequent gemeten. Als alles er top bij staat (was zo) en de waardes waren steeds keurig stabiel word je vanzelf wat makkelijker daarin. Geen excuus maar wel de waarheid.
Ik doe dit al bijna 30 jaar dus enige herkenning of iets goed of verkeerd gaat heb ik wel Lekker arrogant klinkt dat hé?

Ik ververs normaalgesproken eens in de 6 weken 400 liter ingedraaid vers water in één keer op bruto 1200 dit omdat ik een extra kale sump van 400 liter heb meedraaien als bulk. Ik meet dan nooit een rare nitraat en altijd wel iets aan fosfaat maar dat is gezien de bakbezetting ook niet vreemd ondanks de Bubbleking en een behoorlijke steenvoorraad. Dit laatste is allemaal vers levend steen geweest uit eigen stapsgewijze aankoop en bezit. Maar dat zegt ook niet alles na verloop van tijd natuurlijk.

Vandaar dat ik idd aanneem dat de anemoon die al zeker 7 jaar in de bak staat en nu in één keer zijn inhoud loost en zijn resten, de oorzaak van de plots zeer hoge fosfaatwaarde zal zijn. Want 12 weken geleden had ik wel iets fosfaat, wie niet? En met mijn koralen gaat dat prima feitelijk. Maar.... ook dit is weer een aanname.

Ik denk dat die staalwolproppen niet veel doen omdat het oppervlakte veel te klein is vandaar dat ik aangaf op zoek te moeten naar de grootverpakking.
Maar dat het ondanks het vele verversen niet echt zakt, vind ik vreemd. Vandaar deze openlijke 'discussie" om er wellicht uit te komen op basis van elkaars ervaringen.

Dus roep gerust, ik luister

Jan
 
Hey Jan,

Even naar Dick, po4x 4 Halen, werkt als een trein. :biggrin:
Maar gebruik niet te veel, het werkt echt heel snel.
 
Aangezien ik een grote verpakking in huis heb, is die in het wervelfilter gegaan en nog maar eens 400 liter ververst een aantal dagen geleden.


Gisteren getest en..... 0,4. OK nog geen wereldslage waarde maar van 1,8 af gerekend toch al een stuk beter. Even dagelijks volgen wat er verder gebeurt.

Hoe reageren de koralen? Valt mee, de Euphylia's e.d. staan iets minder open, de grove oren eerst ook wat onwennig maar komen al weer goed op maar de leders hebben nu echt even pauze.

Maar goed, het begin is er.

jan
 
Hallo Glenn, de staalwol heb ik maar eenmalig gebruikt, ja de anemoon en de resten zijn inmiddels in zijn geheel uit de bak verwijderd en er is genóeg water ververst om ook het afval kwijt te zijn lijkt me.

De leders staan in gewoon volledig in. Het lijkt me dat deze koralen nog het meest reageren op de nogal ingrijpende veranderende omstandigheden. nee, rotten doe ze zeker niet.

gr Jan
 
De leders beginnen weer en beetje tentakels te vertonen. De gorgonen ook maar dat is logisch zijnde leders
De rest gaat ook lekker, je ziet met name oren en Balipoliepen echt opleven

Wat me een beetje verbaast is dat de fosfaatwaarde na inbreng van PO4 eerst gigantisch wordt verlaagd maar de test van gisteren gaf vrijwel dezelfde kleur als die van de vorige week: 0,4 indicatie licht blauw.
Zou dit al in één week volkomen vol zitten?

Jan
 
Toevallig!

Ik had vorige week ook 1.8 ppm met de JBL test in mijn 1200 l bak.

Ik heb slechts 300 l water ververst maar heb lanthaanchloride laten druppelen in een gafzak met klein pomje voor water toe te voeren. Dit gedurende 2 dagen en daarna nieuwe GFO in de fosfaatfilter gedaan. Test nu 0.5 ppm

Ik kan wel niet geloven dat enkel de anemoon deze hoge waardes heeft veroorzaakt, bji mij komt het van de heeeeel erg grote hoeveelheden voedsel die ik geef. (had al even niet meer getest :rolleyes:)

Lanthaanchloride of lanthaanglycolaat wordt naast zwembaden ook in enkele openbare aquaria met succes toegepast om PO4- teverlagen
 
En waar koop je Lanthaanchloride of lanthaanglycolaat?

BEn wel veel kwijt al maar wil nig wel verder naar beneden natuurlijk.
 
Als het precipitaat uitgefilterd wordt voor het in het aquarium komt zijn er geen bijwerkingen.

Dit kan door sedimentatie of filtreren of een combinatie van beide. Ik zou zelf nooit LaCl rechtstreeks in mijn aquarium toedienen. Ik heb een filter gemaakt waarbij er eerst sedimentatie kan optreden en de kleine deeltjes achteraf nog opgevangen worden door een fijn mechanisch filter.

Tevens is het best als LaCl gebruikt wordt om fosfaat waardes te verlagen tot ongeveer 0.3 ppm of zo en dan GFO te gebruiken. Hierdoor blijft er ook geen Lanthaan ionen over.

Dus NOOIT LaCl rechtsreeks in het aquarium gieten!
 
Bovenaan