Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Electronische tijdklokken

Eddy

Senior Forumlid
In een aquarium dat ik verzorg gebruik ik electronische tijdklokken die zo in de handel te koop zijn.Na programatie gaat dat een tijdje goed.Toch loopt het na een tijd fout en is de klok schijnbaar defect.Dan doe ik maar een nieuwe aankoop.De oude leg ik weg in mijn reserve onderdelendoos.
Verleden week had ik weer hetzelfde probleem met een nieuwe klok,en ik wou ze terug naar de winkel brengen om te ruilen,maar ik programmeerde ze opnieuw en teste ze uit met een gewone lamp.Ze werkte zonder problemen.De vorige die in mijn doos lag,heb ik terug opgeladen en tot mijn verbazing terug kunnen programeren,ze is nu in de testfase.
Zou het kunnen dat dergelijke timers gestoord worden door de balasten van een HQI verlichting als deze te dicht( binnen de 50cm) in de buurt hangt?Bij gebruik van dergelijke timers en spaarlampen zou het ook al eens kunnen mis gaan.
Hebben er nog mensen dergelijke ervaring?.

mvg,Eddy

Ik heb er heel veel gedonder meegehad zelfs met dure klokkies....Maar als ik jouw reactie zo lees hmm, mijn HQI voorschakelkasten hangen precies naast mijn contactdozen. Maar ik heb het met electronische en mechanische klokken gehad. Nu gebruik goedkope klokken van de Hema en die doen het prima Mischien hebben die er minder last van of heeft het bij mij eeen andere reden.

Danny,

Ik gebruik al drie jaar elektronische klokken om mijn HQI verlichting te schakelen. Zij waren gewoon in de bouwmarkt te koop. Zij hebben tot nu toe geen enkele storing gegeven. Mijn balasten hangen 1.20 meter afstand van de klokken.

Piet

Eddy, ook ik heb een tijdje deze elektronische schakelklokjes in gebruik gehad, maar steeds na enkele weken was het programma op een of andere manier verdwenen. Ik studeer elektromechanica aan de hogeschool en na bij enkele lectoren navraag te hebben gedaan denk ik dat ik weet hoe dit komt.
Deze klokjes bezitten een interne batterij die opgeladen wordt wanneer het klokje in het stopcontact steekt, zo kan het programma geprogrammeerd blijven, want als je bv het klokje een aantal dagen zonder stroom legt zal het uur/de programmas eruit verdwenen zijn.
Als tweede deel van de uitleg moet je weten (weet je waaarschijnlijk wel al) zitten er in de ballasten van Tl's en hqi's SPOELEN. Een van de belangrijkste eigenschappen van spoelen is dat ze veranderingen tegen werken. Concreet wil dit zeggen, wanneer je de lamp inschakeld geeft de spoel een inductiestroom, waardoor je lamp ontsteekt. Maar wanneer je de lamp uitschakelt gebeurt dit ook. Maar wel in de andere richting, het spoel zal namenlijk een spanning proberen op te wekken, die zo groot is dat het de afstand tussen de contacten van het schakelklokje overbrugt. Daar dit maar enkele fracties van een seconde duurt zal er een VONK getrokken worden. Het is deze vonk die de programmas wist. Dit gebeurt niet iedere keer natuurlijk, het hangt ervan af hoe groot de vonk is en hoe snel het contact geopend wordt.

Ik hoop dat jullie er iets mee zijn, normaal gezien zal je dit probleem niet hebben als je de klokjes gebruikt om bv pompjes te schakelen, hoewel daar ook al eens een spoel in kan voorkomen, maar niet altijd. ;D

Duurdere schakelklokjes zijn hier meestal tegen beveiligd. Ik ben nu volop in de testfase om m'n aquariumverlichting, stromingspompen enzo via plc aan te sturen. :D
Khou jullie op de hoogte als het zover is.

Groetjes kristof

Als je het op zeker wil spelen en een stapje meer profesioneel, dan kun je het best werken met een relais.
Een relais is niet meer dat een "bediende schakelaar" die slechts een minimale stuurstroom nodig heeft.
Op deze manier krijgen je tijdklokken geen opdonder en is er geen risico op "plakken" van de contacten door hoge stroom die erdoorheen moet.

Een schema zou er ongeveer zou uit zien...

Ik ga morgen eens kijken om dergelijke relais(contacteur) aan te schaffen.Zelfs gewone mechanische tijdklokken laten het afweten.De kontakten smelten aan elkaar.Bedankt voor jullie reacties.

mvg,Eddy

Ja ook bij mechanische schakelklokjes kan de inductiestroom die de balast opwekt ervoor zorgen dat je contacten aan elkaar kleven. Hoe groter het vermogen de lamp, hoe groter deze inductiestroom. Daarom dat mensen die bv een kort aquarium hebben (en bvb tl's met een laag wattage hebben) hier zelden last van zullen hebben. Darentegen Hqi's kunnen zeer hoge vermogens hebben. Mooi schemaatje dennis. ;D

Groetjes Kristof

Hoi,

Volledig akkoord met de uitleg over het relais (contacteur).
Ik wil er alleen maar op wijzen er op te letten dat de stuurspanning van de spoel 230 V ~ moet zijn, want in vele schakelkasten worden de relais met laagspanning soms zelfs met gelijkstroom gestuurd.
Misschien is het ook verstandig om een relais te kopen dat een grotere stroom kan schakelen dan de nominale stroom voor de betreffende lampen. Dit omdat de tegeninductie (zoals kristof reeds aanhaalde) meestal een groter vermogen heeft dan het nominale vermogen.
Ergens in mijn studie boeken kan ik dat wel terug vinden wat die verhoudingen zijn, want na vele jaren een ander beroep te hebben uitgeoefend is dit voor mij geen algemene kennis meer.

Kristof,

Ga jij een zelfbouw plc maken, of kan je er ergens één op de kop tikken ?
Ik heb ooit als eindwerk een zelfbouw plc gemaakt die een volautomatisch boormachine stuurde, maar dat is ondertussen zo'n 16 jaar geleden.

Groetjes,
MarcC

Marc,

Er bestaat een kans dat ik een LOGO!-siemens op de kop kan tikken via via. Dit is in feite een mini-plc dat zeer eenvoudig te programmeren is en dat je kan aansluiten op je pc. Het wordt industrieel niet zo vaak gebruikt, het is eerder bedoeld voor lichtere werk. Je kan er aan de ingang 8 knoppen/sensoren op aansluiten, en aan de uitgang kan je er 4 relais mee aansturen. Ik heb op school deze plc zeer veel gebruikt in de lessen practicum.
Ook al kan ik er niet via via aangeraken, dan ben ik van plan om hem toch te kopen (hij kost ongeveer 150€ alles inbegrepen.).
Hier horen jullie zeker van.

Groetjes Kristof

Voor de geinteresseerden een foto. De eerste module is de LOGO, deze bevat dus 8 ingangen en 4 uitgangen. De vier kleinere modules zijn extra modules die je kan bijkopen om het aantal in/uitgangen te vergroten. Zoals je ziet kan je de LOGO programmeren op de module zelf. Dit is met de handleiding erbij echt niet moeilijk. ;)

Groetjes Kristof :D

Ons is dus ook iets vreemd gebeurt.

Gisteravond is door de electronische tijdklok de HQI om 23:00 uitgeschakelt, om 0:00 ook de blauwe tl. Vervolgens wordt ik vanochtend wakker en blijkt de HQI-verlichting te branden. Display knipperde onduidelijk.
Ik heb de stekker maar in de mechanische tijdklok gestoken in de hoop dat die het langer dan 4 dagen volhoudt.
Ander schakel ik ook over naar het relaissysteem.
Op welke kosten moeten we daarbij rekenen???

Een relais met voldoende schakelvermogen kost hier in België ongeveer 30 à 35 Euro.

Groetjes,
MarcC

Alvorens een relais aan te schaffen heb ik nog een andere poging gedaan om het blijven plakken van mijn tijdklok tegen te gaan.Ik heb op aanraden van de verkoper, de 2 HQI lampen appart geschakeld met een tijdklok, om de piek van het opstarten te halveren.Echter zonder resultaat.Na 3 dagen was het weer zo, dat één tijdklok gesloten bleef. ???
Heb mij dan toch maar een relais aangeschaft om het probleem definitief op te lossen.Morgen wordt hij gemoneerd en ik zal na enkele dagen het resultaat meedelen. :D

mvg,Eddy

Ik heb een hqi lichtkap van aquamedic, met daarin een computer. deze schakeld en hqi,tl en maanlicht.

toen ik de boel overkocht zat er ook een reserve computer bij. M.a.v. deze zijn los te verkrijgen.

wellicht is dit een oplossing.
1 stekker en geen schakel kloken meer

ik zal vanavond eens kijken of ik het type computer kan vinden.

groet

zeehaasje

Ik heb ff opgezocht

Het is een Grasslin(met trema op de a)
type Digi 32-72/2

Je kunt hier mee 3 verlichtings bronnen schakelen bij mij schakelt deze in ieder geval 2*150 w hqi

dit app komt uit duistland.

Hopelijk ben je hiermee geholpen

groeten zeehaasje

Zoals beloofd.
Heb de relais nu een 3 tal weken geleden gemonteerd en alles werkt nu prima.Geen vervelende dingen meer ondervonden met de tijdschakelaars.Er zal vermoedelijk wel iets zijn met de HQI verlichting,want vroeger met het Giezemann armatuur ( 2x 250w) heb ik nooit problemen gehad.Aan allen die aan deze oplossing hebben meegewerkt,dank.

mvg,Eddy

Back
Bovenaan