Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

eiwitafschuimer / skimmer waarom en welke

kopertje0

ZeewaterForum lid
Ik heb momenteel mijn zeeaqarium draaien zonder afschuimer of skimmer. Vooral omdat de gene die ik had te veel geluid maakte voor op mijn kamer. Nu wordt er vanzelfsprekend aangeraden er één te hebben. Nu zit er volgens mij ook nog een verschil tussen eiwitafschuimer en een skimmer.

Nu zou ik dan graag willen weten waar beide voor bedoeld zijn.

Eiwitafschuimer als ik goed voor eiwitten en afval, maar waarom moet je dan ook nog steeds waterverversen? Zijn eiwitten dan echt zo slecht voor het aquarium? Een poepje van een visje moet niet erg zijn neem ik aan? Het gaat bij mij om een aquarium van 100L, met een lichte bezetting, momenteel 1 gele goby en 1 lipvis, daarbij wat leders en lps en sps koralen. Wil wellicht nog 1 of 2 visjes erbij en dan hout het op.

Een skimmer is weer iets anders als ik het begreep, dit zorgt voor een oppervlakte afzuiging? Dit zou de kamlaag tegen houden, de dode bacterieën en afvalstoffen. Nu klinkt mij dit bijna het zelfde, maar een eheim skim 350 kost 30 euro. Daarentegen kost een tunze eiwitafschuimer bijv alweer 110 euro. Maar in mijn ogen doet beide het zelfde, maar scheelt toch wel 80 euro. Nu had ik wel goedkopere eiwitafschuimers gezien bijv de sera 100 afschuimer, die kost 40 euro, maar waarom kan dit dan zo goedkoop als je naar een tunze kijkt. Waar zit het verschil dan zover in?

Hopelijk is er iemand die mij weg wijs zou kunnen maken hierin.

skimmer of eiwitafschuimer is het zelfde. Dit apparaat zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen. Denk aan nitraat en fosfaat. Daarbij zorgt hij voor zuurstof toevoegen in het water door het pompen van lucht in het water. Zonder eiwitafschuimer zal je nitraat en fosfaat erg gaan stijgen, dit zal lastig zijn met alleen waterwissels onder controle te houden.
Een waterwissel is niet alleen om afvalstoffen kwijt te raken. Het is ook bedoeld de gebruikte mineralen toe te voegen. Denk aan calcium magnesium etc....

Prijzen van apparatuur is verschillend. Prijs kwaliteit en merk is natuurlijk van invloed. Zo heb je een opvoerpomp voor 100 euro en je kan ze van 800 euro kopen.

Lees anders eens de beginnershandleiding op deze site door. Hierin zullen een hoop antwoorden voor je staan en wordt tevens goed uitgelegd 'Hoe" een zeeaquarium werkt.

succes

Beste kopertje

Ik snap je verwarring.
In zoet water word en skimmer vaak gebruikt om een stukje pvc aan te duiden dat precies het oppervlak afzuigt.

In zout water is (proteïne) skimmer gewoon de engelse vertaling van een (eiwit)afschuimer.

Een skimmer
-belucht het water
-stabiliseerd PH (door beluchting)
-voert nutriënten af uit je systeem (grotendeels voordat de "stoffen" worden afgebroken)

Ik heb de handleiding inderdaad doorgelezen, maar kon daar dan het verschil niet vinden, bedankt oscar. Dit werd mij namelijk in de winkel aangeraden.

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=18755

Maar dat zal dan niet het zelfde zijn om proteine eruit te halen. Nu werd mij ook een sera afschuimer aan geraden, vanwege de toch lichte bezetting die ik wil dat dit kon?

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=9306

Kan ik met één van deze goed genoeg werken? Dit aangezien deze prijzen toch wat lager liggen dan die van andere merk afschuimers.

Nu heb ik een rio125 en daar moet die in het liefst in het filtersysteem, of kan ik dit veilig verwijderen met nog de dieren erin? Heb wel eens eerder zo'n systeem verwijderd dus weet hoe het moet, maar is dit schadelijk voor de vissen en koralen als ik zo ga lopen klooien erin?

Die Sera heb ik ook gehad en maakt herrie sorry voor de tweede post maar hij opende 2 x de zelfde link groetjes Albert

Herrie wil ik niet en dan zal dus helaas de sera afvallen, terwijl de prijs een stuk beter is dan zo'n slimskim. Bij de tunze zat er geen overloop in en zou ik de kamlaag houden of niet? Dit omdat ik nu helaas last van een kamlaag heb en dat dus eigenlijk ook wil tegen gaan.

Je hebt het interne filtergedeelte wat standaard in Juwels zit niet in gebruik? Of toch wel, maar dan dus met evengoed een kaamlaag?

Ik heb het in gebruik, pompje erin en watten voor vuil. Welke vanzelfsprekend worden schoongemaakt. En inderdaad heb ik toch een kamlaag.

Nee ook niet, heb mijn stromingspomp en de uitgang van het interne filter op eht oppervlakte staan, maar helpt ook niet. Je ziet open plekjes waar het water iets omhoog komt, maar dat is direct erna opgelost.

Je kam van je standaard filter ruimte verkleinen zodat hij meer van boven(wateropppervlak) moet plakken .
Werkt perfect

Je kam van je standaard filter ruimte verkleinen zodat hij meer van boven(wateropppervlak) moet plakken .
Werkt perfect

Ik zal kijken of ik er iets op kan verzinnen.
Voor afschuimer hoop ik denk maar dat er in de buurt iets 2de hands wordt aangeboden. De hydor is vrij prijzig helaas. Over de tunze lees ik nog wel eens dat die wat meer geluid kan maken. Of kan de afschuimer 's nachts gewoon uit?

Mvg

Zou kunnen maar ik raad het eigenlijk af. Ik heb tunze9004 maar hoor hem niet

Laatst bewerkt:
Zou kunnen maar ik raad het eigenlijk af. Ik heb tunze9004 maar goor hem niet
En persoonlijk vermoed dat de tunze beter afschuimt omdat deze zijn afstelling beter behoud! Dat rubbere ringetje wat het bakje op zijn plaats houd bij de hydor wil nog wel eens verschuiving, en het is echt een wereld van verschil qua geluid als alles exact recht hangt, vermoed dat dit ook het geval bij de tunze is...

Helaas vindt mijn moeder het niet goed om spullen te versturen, omdat je dan niet ziet wat je krijgt. Zeker 2de hands niet. Anders had ik al wat, maar helaas.

Back
Bovenaan