Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eheim reeflex 800 reinigen

adrie

ZeewaterForum gebruiker
Goedenavond beste zeewater vrienden.
Vandaag de lamp van mijn Eheim reeflex 800 uv vervangen.
Tijdens het verwisselen van de lamp zag ik toen ik met de zaklamp in de behuizing scheen allemaal aanslag op het glas.
Volgens mij is de werking dan minder effectief van de lamp.
Heeft iemand wel eens een Eheim reeflex binnenin schoongemaakt ??.
Er zit ook kalk aan de binnenzijde van het filter tegen het glas.
Zou ik er gewoon schoonmaak azijn in kunnen gieten en laten staan en daarna omspoelen.
Of zeggen jullie met ervaring , iets anders te doen.
Gewoonweg hoe maak ik een Eheim reeflex binnenin schoon.
Fijne avond groetjes Adrie

Met de Eheim uv units heb ik geen ervaring.
Een snelle zoeker op Google levert mijn inderdaad ook geen handleiding die uitlegt hoe je deze 'tot op het bot' uit elkaar haalt voor een grondige schoonmaak. Ik kom niet ver dan dit 'vodje': https://eheim.com/media/pdf/24/48/e9/3721-25_reeflexUV_02-21.pdf
Veel meer dan een lampwissel lijkt er niet in te zitten.
Als dat zo is, is azijn/citroenzuur het beste alternatief.
Als je daar al mee aan de slag gaat, zorg dan dat de binnen kant 100% droog is (uitgedroogd bedoel ik dan). Het zuur dat je dan inbrengt trekt dan goed in de kalkaanslag en daarmee versterk je de effectiviteit ervan.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de UV-units van Aqua Medic, waarvan wel duidelijk is hoe je deze tot de laatste schroef in onderdelen kunt de-assembleren (https://aqua-medic.de/manuals/Helix Max 2-0 manual_16105522520.pdf).

Uit het 'vodje' dat Michel vond: "
UV-Klärer durch drehen der Schraubhülsen g vom Leitungssystem trennen und aus der Halterung heraus- nehmen. Das Glasrohr im Inneren des UV-Klärers reinigen. EHEIM Universal-Reinigungsbürste (Best.-Nr. 4005570) mehrmals durchziehen." Kortom: de unit moet uit elkaar kunnen. Als dit niet goed gaat (bijvoorbeeld omdat het product niet goed te openen is door excessieve kalk-aanslag) is het een idee om een emmer te vullen met kraanwater en citroenzuur. Dan met een pomp en wat slangen het filter 24 uur laten doorstromen met dit water. Zo los je vrijwel alle aanslag op zonder enig probleem. De binnenkant is dan weer brandschoon. Even naspoelen met leidingwater en weer gebruiken.

Aanslag op de glazen mantel is een serieus probleem. Als de lamp 24/7 aan staat valt dit meestal wel mee, tenzij het filter gedeeltelijk met lucht is gevuld en er kalkafzetting optreedt. Wanneer de lamp, zoals soms geadviseerd, een gedeelte van de tijd uit staat, groeit er in die periode een biofilm op de glazen mantel. De organismen in deze film sterven weer af wanneer de lamp wordt ingeschakeld, maar de ontstane laag dood organisch materiaal belemmert wel de effectiviteit van het UV-licht.

Succes!

lieve zeewater vrienden , heel erg bedankt voor jullie reactie. zo ben ik super geholpen. dank jullie wel voor jullie kennis. vriendelijke groetjes Adrie

Back
Bovenaan