Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eerste keer water vullen

Ramon Vhn

New member
Beste allemaal,

Misschien een domme vraag, Maar ik heb een Red Sea 250, inmiddels ingericht met stenen en bodemmateriaal. Binnenkort wil ik hem vullen met water. Maar ik moet een goede 200 liter zoutwater aanmaken. Hoe doe ik dat het beste bij de opstart? Kan ik het water misschien in het aquarium aanmaken....? Of moet ik een paar dagen met emmers aan de gang?

Ik hoor heel graag jullie tips, alvast bedankt voor jullie evt. reacties.

Groeten,
Ramon

Zonder inhoud kan dat, gewoon verwarmen en rondpompen. Met bodemmateriaal niet meer. Osmosewater met zout mag/moet best hard gemengd worden om goed op te lossen. Afhankelijk van het merk enkele minuten tot uren. Anders slaat een deel weer neer. Dat zal ongetwijfeld wel weer een keer oplossen maar voordat alles goed helder opgelost is heb je geen idee welke zoutconcentratie je meet.
Als je niet van plan bent veel water wissels te doen in de toekomst zou ik de inhoud er even uit halen en mengen in je bak. Onzin om grote tonnen aan te schaffen die je daarna niet meer gaat gebruiken.
Goedkoopste zijn van die 90 liter speciekuipen, kosten nog geen 10'tje. Maar die liggen dan de rest van je carriere ergens in de weg.

Zonder inhoud kan dat, gewoon verwarmen en rondpompen. Met bodemmateriaal niet meer. Osmosewater met zout mag/moet best hard gemengd worden om goed op te lossen. Afhankelijk van het merk enkele minuten tot uren. Anders slaat een deel weer neer. Dat zal ongetwijfeld wel weer een keer oplossen maar voordat alles goed helder opgelost is heb je geen idee welke zoutconcentratie je meet.
Als je niet van plan bent veel water wissels te doen in de toekomst zou ik de inhoud er even uit halen en mengen in je bak. Onzin om grote tonnen aan te schaffen die je daarna niet meer gaat gebruiken.
Goedkoopste zijn van die 90 liter speciekuipen, kosten nog geen 10'tje. Maar die liggen dan de rest van je carriere ergens in de weg.
Zou ik de stenen kunnen laten liggen? Het bodemmateriaal kan ik er wel uithalen. En ik heb geen haast, mag best wel een tijdje indraaien. Maar ik wil het wel goed doen.

Zou ik de stenen kunnen laten liggen? Het bodemmateriaal kan ik er wel uithalen. En ik heb geen haast, mag best wel een tijdje indraaien. Maar ik wil het wel goed doen.
Ramon, ligt een beetje aan hoeveel je er in hebt liggen en je een goede harde stroming kan creeren. Water goed op temperatuur brengen, stromingspompen aan op de hoogste stand en dan schepje voor schepje toevoegen. Als je te grote scheppen doet dan gaat dat op de bodem van je bak in een hoekje liggen of ergens tussen je stenen, maar dat zal wel oplossen. Na een dagje mengen zou alles zo goed als helder moeten zijn en kan je je zand toevoegen.
Je zou ook nog alle rompslomp kunnen overslaan voor een keer en jerrycans zeewater kopen bij een winkel.

Als je zegt vullen met water, waar vang je dan je osmose water in op ? Of wil je dat direct in je bak opvangen ?

Je kan ook je water aanmaken in het aquarium zelf met ATi absolute oceaan.
Dit zijn flessen met vloeibaar geconcentreerd zeewater.
Dit lost super snel op geen enorme stroming nodig .
Is wel wat duurder dan los zout maar echt super handig.

Back
Bovenaan