Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Een trapezium vorm aquarium, kan dat?

JelleBijker

Nieuwsgierig aagje
Hallo allemaal,

verreweg de meeste aquaria die ik zie zijn rechthoekig. Sommige vierkant of in een enkel geval met een enkele ronde ruit.

maar kan een trapezium vormig aquarium ook?
of loop je tegen problemen aan?
de hoeken zijn dan bijvoorbeeld niet 90 graden, levert dat een minder goede kitvoeg op?
of misschien hele gekke spiegelingen?

zie ik iets over het hoofd?

of wat is anders de reden dat ik nog nooit een plaatje van een trapizium vormig aquarium heb kunnen vinden?

Volgens mij heb je deze vormen vroeger wel vaker gezien in aquariums.
Zou niet weten waarom het niet zou kunnen, alleen heb je wel kans op dikkere kitnaden. En een ander iets wat problemen kan opleveren is verlichting en stroming die lastiger in te stellen zijn.

En in verhouding tot de inhoud een kleiner wateroppervlak en dat is voor de gasuitwisseling minder goed

Wacht even: ik bedoel een trapezium met de lange kant als achterkant en de korte kant als voorkant. De bodem heeft dus dezelfde vorm en afmeting als het wateroppervlak.

Een plaatje van een aquariuk met een smallere bovenkant dan bodem heb ik ook wel gezien, dat is niet wat ik bedoel.

Oh dat is inderdaad wat anders. Aquariums die gekit zijn in hoeken groter dan 90 graden zijn er, maar in jou geval ook kleiner dan 90 graden ken ik niet. Erg scherpe hoeken lijkt mij niet makkelijk in het onderhoud, maar verder zou ik het niet weten

Er zijn op die manier ook 6 hoekige of meer tot helemaal rond mogelijk.
Ik vermoed dat de vorm voor het glas en naad geen probleem hoeft te zijn

goed te weten dat grotere hoeken dan 90 graden geen probleem zijn.

ook scherpere hoeken zullen qua kit dan geen problemen opleveren, maar inderdaad, als je ze te scherp maakt zal de stroming er wel heel raar gaan worden. tevens kun je er dan niet in met je algen magneet. wat dan weer betekend dat je regelmatig handmatig die binnenhoeken schoon zal moeten maken.

misschien nog een vraagje qua sterkte en de noodzaak tot trekstukken (die ik liever niet heb).

mijn idee gaat momenteel uit naar een bak van circa deze afmeting (bovenaanzicht) (excuses voor de provisorische tekening, ik hoop dat het duidelijk wordt zo)

....120 cm
-------------------
\ ..................../
.\................../
..\................/
...\............./ diep ook 120 cm
....\.........../
.....---------
......70 cm

bakhoogte 60 cm

zou dit kunnen zonder trekstrips?
en welke glasdiktes etc moet ik aan denken?

Zoiets dus

OC_47x47x28_Triangle.jpg

Dus het frondglas 70 cm en achterin 120 ?

De dikte van het glas wordt in eerste instabtie bepaald door de waterhoogte (bakhoogte) maar of je op 120 zonder trekstrips kunt ?

Dus het frondglas 70 cm en achterin 120 ?

De dikte van het glas wordt in eerste instabtie bepaald door de waterhoogte (bakhoogte) maar of je op 120 zonder trekstrips kunt ?

Ik heb zelf een bak van 120*60*60 zonder trekstrips of stabilisatiestrips. Er wordt dan wel dikker hals gebruikt, volgens mij heb ik 15mm dik optic white glas

leuk dit, heb ik nog nooit eerder gezien.
maar dit is echt driehoekig, terwijl ik dus trapeziumvormig bedoel.
hieruit blijkt wel heel mooi dat de hoeken kleiner dan 90 graden geen probleem zouden moeten zijn

Ik heb zelf een bak van 120*60*60 zonder trekstrips of stabilisatiestrips. Er wordt dan wel dikker hals gebruikt, volgens mij heb ik 15mm dik optic white glas

ik heb je dagboek ook even bekeken, mooie bak heb je hoor! (zowel inhoud als de bak zelf).

en als ik uit alle berichten hier mag combineren dat de overbruggingslengte en de waterhoogte maatgevend zijn voor al dan niet trekstrips en/of stabilisatiestrips en tevens bepalen welke glasdikte er zou moeten komen, dan kan ik dus concluderen dat aangezien het voor jouw bak kan het voor mijn vraag ook zonder zou moeten kunnen!

top!

leuk dit, heb ik nog nooit eerder gezien.
maar dit is echt driehoekig, terwijl ik dus trapeziumvormig bedoel.
hieruit blijkt wel heel mooi dat de hoeken kleiner dan 90 graden geen probleem zouden moeten zijn

Bart van Salt & sea heeft trouwens een trapezium staan
(zit op belgianseaawater forum)

Bart van Salt & sea heeft trouwens een trapezium staan
(zit op belgianseaawater forum)

Ik kende dat forum helemaal niet...

ik heb geprobeert een dagboek oid te vinden van m, maar is niet gelukt.

Weet jij waar ik zoeken moet?

Ik kende dat forum helemaal niet...

ik heb geprobeert een dagboek oid te vinden van m, maar is niet gelukt.

Weet jij waar ik zoeken moet?

Kan zijn dagboek ook niet direct terug vinden (zijn nick is salt & sea)
Zie dat ik wel a teveel getypt heb in naam v forum, moet maar keer googlen

Back
Bovenaan