Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

dsr calculator ook te gebruiken met ander merken?

21twan

"Ooit snappen we het"
Hoi.

Weet iemand of de DSR calculator ook te gebruiken is met toevoegingen van ander merken.

Het lijkt me zeer interessant om hier eens een discussie over te hebben wat nu wel en niet te combineren is.
Of zit er verschil in bijvoorbeeld 1 kilo calcium van merk A of merk B?



Even nog een aanvulling op merk A en merk B.

Even als voorbeeld 1 kilo KH+;

Merk A = DSR KH+ kost nu €14,95 http://www.reefcompany.com/Webwinkel-Product-90946833/DSR-KH+-(KH-Verhogen)-1000-gr.html
Merk B = AMS KH+ kost nu €7.95 http://www.reefshopbreda.nl/shop/toevoegingen/ams/ams-kh-1kg/

Dat is dus bijna 50% minder.

Vandaar dat ik het interessant vind om dit te weten.

groetjes
twan
 
Laatst bewerkt:
weet je hoeveel ppm de stof per gram/ ml verhoogd? zo ja dan zijn alle ZUIVERE producten te gebruiken met de calculator.

Ik zou het risico niet lopen. DSR is een methode en de bijbehorende producten zijn in mijn ogen het hulpmiddel de methode uit te voeren. Van welk merk de toevoeging is dan irrelevant, mits aan bovenstaande voldaan wordt. Daarnaast zijn de DSR producten gewoon goed en ruim getest. Je weet dus wat je in je bak gooit, en das ook wel belangrijk:rolleyes:

Uiteraard kan Glenn hier het beste op reageren.
 
Blijf bij het advies van Glenn, dat is het beste advies, hij kent zn systeem best.

Feit is wel dat er voor bepaalde grondstoffen een enorm verschil in zuiverheid bestaat.
Bvb grondstoffen die gebruikt worden voor medische doeleinden hebben een veel hogere puurheid en zijn
een pak duurder.

In hoeverre dit relevant is voor de hobby, ask Glenn.
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Weet iemand of de DSR calculator ook te gebruiken is met toevoegingen van ander merken.

Het lijkt me zeer interessant om hier eens een discussie over te hebben wat nu wel en niet te combineren is.
Of zit er verschil in bijvoorbeeld 1 kilo calcium van merk A of merk B?



Even nog een aanvulling op merk A en merk B.

Even als voorbeeld 1 kilo KH+;

Merk A = DSR KH+ kost nu €14,95 http://www.reefcompany.com/Webwinkel-Product-90946833/DSR-KH+-(KH-Verhogen)-1000-gr.html
Merk B = AMS KH+ kost nu €7.95 http://www.reefshopbreda.nl/shop/toevoegingen/ams/ams-kh-1kg/

Dat is dus bijna 50% minder.

Vandaar dat ik het interessant vind om dit te weten.

groetjes
twan

Beste Twan,

Even ter info:
De prijs voor 1000 gr DSR KH+ was een typefout. Dank je voor het te ontdekken. Hij is nu aangepast naar de juiste prijs.
 
Hoi.

Maar de vraag blijft natuurlijk of het mogelijk is de DSR calculator te gebruiken in combinatie met andere merken toevoegingen.


Gr
twan


Beste Twan,

Even ter info:
De prijs voor 1000 gr DSR KH+ was een typefout. Dank je voor het te ontdekken. Hij is nu aangepast naar de juiste prijs.
 
Beste Twan,

Even ter info:
De prijs voor 1000 gr DSR KH+ was een typefout. Dank je voor het te ontdekken. Hij is nu aangepast naar de juiste prijs.

Ben je er zeker van dat de nu vermelde prijs wel correct is? Deze is namelijk nog steeds 20% hoger dan de prijs bij andere aanbieders van DSR KH+....
(Maar natuurlijk ben je als winkelier vrij om af te wijken van wat anderen doen)
 
Hoi.

Weet iemand of de DSR calculator ook te gebruiken is met toevoegingen van ander merken.

Het lijkt me zeer interessant om hier eens een discussie over te hebben wat nu wel en niet te combineren is.
Of zit er verschil in bijvoorbeeld 1 kilo calcium van merk A of merk B?

Op zich is het wel mogelijk, maar voor sommige producten is toch een corrigerende factor nodig. De zuiverheid is de bepalende en tevens onbekende factor.
Zelf werk ik voor de wel zo voor de jodium, ijzer en strontium, en KH+ maar weet dat ik voor mijn Red Sea Coral Color producten x% meer moet doseren om de juiste corrigerende hoeveelheid te krijgen. Dus weer omslachtig.
Kh+ haal ik bij de lokale supermarkt en komt wel 1 op 1 overeen met de DSR calculator. (maar deze info is bijvoorbeeld wel weer internet weer te vinden)

Ondanks dat het voor Glenn uit hobby is geboren, heeft hij er wel zijn tijd in gestoken en daar mag m.i. rustig wat aan verdiend worden.(maak dus ook voor andere producten gebruik van DSR)
Weet je gewoon dat alles op elkaar is afgestemd.
 
Laatst bewerkt:
Twan, je zou deze vraag ook eens aan Aïssa kunnen stellen. Misschien kan hij dit (beter, gestaafd, beargumenteerd) beantwoorden?
 
JA! dit werkt.. echter, alleen met zuivere toevoegingen..

ik gebruik soms de calculator omdat deze gewoon handig is, met een niet nader te noemen eigen merk supplement..

het werkt.. maar... de dsr kh is wel super fijn, lost mooier op dan welke kh+ ik gehad heb, en bevat echt heeeel weinig verontreiniging..
als ik dsr kh+ meng blijft het water kristal helder, meng ik de goedkope kh+ die ik in huis heb, is er een heel licht gele tint te zien, gewoon niet zo helder
 
En je kan op zijn site ook zijn eigen AMS-calculator vinden.Alle calculators werken naargelang de pure,opgeloste stof van dat merk.

Twan, je zou deze vraag ook eens aan Aïssa kunnen stellen. Misschien kan hij dit (beter, gestaafd, beargumenteerd) beantwoorden?
 
Hoi VaVa.

Zoeven eens wat willekeurig in zitten vullen.

Kh, ca, Mg, kloppen dus tot op de gram nauwkeurig, dus ook zonder probleem met de DSR calculator te gebruiken.





En je kan op zijn site ook zijn eigen AMS-calculator vinden.Alle calculators werken naargelang de pure,opgeloste stof van dat merk.
 
Goed om weten.Beide merken zijn dus identiek kwa opgeloste elementen.Zou dit met de zuivere balling ook zo zijn?
 
Welke merken balling zouten bedoel je dan.

gr
twan

Kreeg ook al de melding dat er voor de
jup.. zuivere balling zouten werken ook met de calc
 
Merken hebben een prijs op hun naam staan ;-). Ik bedoel de zuivere zouten zoals ze op Duitse sites te koop zijn met de oplossing zoals ze door Balling gegeven wordt.
 
Zijn in basis dezelfde zouten dus die merkloze zouten die je in Duitsland in zeewaterzaken kunt kopen werken prima met de DSR calculator.
 
Zijn in basis dezelfde zouten dus die merkloze zouten die je in Duitsland in zeewaterzaken kunt kopen werken prima met de DSR calculator.

Toen ik nog op balling draaide haalde ik ook mijn zouten in duitsland, dat scheelde echt stukken. Voor natriumbicarbonaat hoef je het niet ver te zoeken. Die kun je net zo goed in nederland halen want die is al verkrijgbaar voor 12 euro de 5 kg bij een koi zaak. Dit is ook hele fijne poeder die direct oplost in wat lauwig water. Ook hiervoor geldt 30 gram op 1000 liter is 1 punt. Google maar eens op "KH natriumbicarbonaat 5 kg", dat wat eindigd op factory dat is hem.
 
Even ter info:
De prijs voor 1000 gr DSR KH+ was een typefout. Dank je voor het te ontdekken. Hij is nu aangepast naar de juiste prijs.

Ben je er zeker van dat de nu vermelde prijs wel correct is? Deze is namelijk nog steeds 20% hoger dan de prijs bij andere aanbieders van DSR KH+....
(Maar natuurlijk ben je als winkelier vrij om af te wijken van wat anderen doen)

*edit* Ik zie inmiddels bij andere online aanbieders een gelijkaardige prijsverhoging.
Kennelijk hebben de gebruikers voor het hele DSR gamma te maken met een generieke verhoging van de adviesverkoopprijs met pakweg 20%?
 
Natuurlijk zijn het dezelfde zouten,maar indien de opgeloste hoeveelheid veranderd kan je de calculator hier niet voor gebruiken ;-)

Zijn in basis dezelfde zouten dus die merkloze zouten die je in Duitsland in zeewaterzaken kunt kopen werken prima met de DSR calculator.
 
Natuurlijk zijn het dezelfde zouten,maar indien de opgeloste hoeveelheid veranderd kan je de calculator hier niet voor gebruiken ;-)


Klopt, maar de filosofie achter DSR is maximale oplosbaarheid met zuiverste zout om doseringen/volumes zo klein mogelijk te houden. Dus als je op basis daarvan dezelfde stamoplossing maakt zoals bij DSR staat voorgeschreven (deze recepten zijn ook gewoon te vinden) i.p.v. de klassieke balling oplossingen is dat probleem ook weer opgelost omdat je dan met exact dezelfde stamoplossingen/bronzouten zult werken. Het verschil tussen 99,95% zuiverheid en 99,50% zuiverheid in bronzout (en dan laten we even in het midden wat de zuiverheid van welk merk zout is) is niet groot genoeg om voor ons meetbare problemen/afwijkingen te zorgen. DSR is een prima en goedkope (balling) methode zeker als je het vergelijkt met andere op balling (geënte) methodes, maar als je de weg kent en weet wat je nodig hebt kan het nog goedkoper. Alleen zul je er dan zelf wat meer werk aan hebben. Gemak dient de mens en niet iedereen zal het de moeite waard vinden om zelf op zoek te gaan naar goedkopere bronzouten, nog los van het feit dat niet iedereen direct naast een land woont waar dit ook goed te vinden is waardoor verzendkosten, etc. al snel de doorslag gaan geven tenzij je echt in bulk gaat inkopen.
 
Bovenaan