Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DSB. Is koraalzand echt nodig?

Jan de Groot

Senior Forumlid
Ik loop al een tijdje met het idee te spelen om één van de vakken van mijn sump als DSB in te richten. Wat me echter tegenhoud zijn de kosten. Ik heb zéker 24 liter (is hoevel KG???) zand nodig dat dit met wélk koraalzand een kostbare actie wordt.
En dan ontstaat vanzelf de vraag of dit eigenlijk wel koraalzand moet zijn of dat scherp of wellicht wel slap gewoon zand goed zou werken. Het gaat tenslotte om de zuurstofarme omstandigheden.

Wie heeft een onderbouwende mening dat het niet zou kunnen?

Jan de GRoot
 
Hallo Jan,

Toevallig loop ik zelf ook al een poos met het idee in mijn hoofd om gewoon filterzand van Wildkamp te gebruiken. Het grote voordeel hiervan is dat elk korreltje de zelfde groote en rondingen hebben, waardoor het bezinksel makkelijker kan bezinken. (ik weet het een rare zin maar ik hoop dat je het snapt)

Het voordeel van levend zand is dat er al (goede) bacterien inzitten maar deze groeien ook vanzelf wel in het filterzand. Bedenk wel dat de zuurstof arme bacterie erg langzaam groeit, dus voor het gaat werken ben je zeker 6 weken verder.

Ik had zelf ook is op het forum deze vraag gesteld, helaas geen reactie toen op gehad. Ik ga het in ieder geval wel proberen.

http://www.wildkamp.nl/wildkamp/Filterzand-0-71-1-25-mm-zak-25-kg_pr_745092

Mvg. Marius.
 
En dan ontstaat vanzelf de vraag of dit eigenlijk wel koraalzand moet zijn of dat scherp of wellicht wel slap gewoon zand goed zou werken. Het gaat tenslotte om de zuurstofarme omstandigheden.

Koraalzand bestaat uit ex-koraal en is daarmee uitermate poreus. De hoeveelheid bacteriën die het daarmee kan herbergen is dientengevolge vele malen groter dan van silicaatzand (strandzand, zeezand, rivierzand enzovoorts) dat volledig massief is.
Daarnaast lijkt silicaatzand mij veel sneller dicht te slibben en dus eerder zuurstofloos te worden, waardoor je mogelijk met een dunner pakket zou kunnen toekomen, maar zeker ben ik hier niet van.
 
Ik loop al een tijdje met het idee te spelen om één van de vakken van mijn sump als DSB in te richten. Wat me echter tegenhoud zijn de kosten. Ik heb zéker 24 liter (is hoevel KG???) zand nodig dat dit met wélk koraalzand een kostbare actie wordt.
En dan ontstaat vanzelf de vraag of dit eigenlijk wel koraalzand moet zijn of dat scherp of wellicht wel slap gewoon zand goed zou werken. Het gaat tenslotte om de zuurstofarme omstandigheden.

Wie heeft een onderbouwende mening dat het niet zou kunnen?

Jan de GRoot

Hierbij mijn antwoord op jouw "hoeveel" vraag

Allereerst, voor ze zand zou ik fijn zand gebruiken voor de grootste deel gebruiken, me een dun laag (2-3cm) van grovere zand (bijv 0,5-1mm of iets groter). Hierdoor bevorder je de productie van verschillende soorten organismen in de DSB.

De hoeveelheid zand hangt erg af van de maat maar om een voorbeeld te geven, je zou ongeveer 35-40 kilo Ocean Direct zand nodig hebben. Grover zand=minder nodig maar ook minder denitrificatie.

Onderschat ook niet de effectiviteit van dit filter. Nou weet ik niet hoe hoog de DSB zal zijn, maar als dit 20cm hoog wordt met 40 kilo zand dan zal deze een behoorlijk hoog capaciteit hebben.
 
Bleek dus toch niet zo'n domme vraag te zijn als dat ik in eerste instantie dacht.

Ik ga dit eens rustig overdenken wat het gaat worden..... Bedankt voor jullie goed onderbouwde antwoorden, hier kun je wat mee!

Vg Jan
 
ik heb gewoon zand gebruikt bij de dierenwinkel vandaan met kleine korrelgrote en binnen ongeveer 4 weken stierf het van het leven in de rdsb en ook ik zie dat het zand begint te verkleuren en donkerder worden ik zie een verlaging van nitraat,was bij mij altijd rond de 5 en na inzet rdsb is het gezakt naar 2
 
Ik heb er voor gekozen een minder groot vak los te plaatsen in de sump en dit vak gaat meelopen in de waterdoorstroom, of eigenlijk overstroom in dit geval. In dit niet te grote vak 50x15x15 past precies een zak levend zand en dat is te doen qua kosten.

Of dit echt een voordeel is weet ik nog niet maar het gebruik van koraalzand geeft me een prettiger gevoel. Ook al omdat iemand die ik qua kennis van zaken zeer serieus neem aangaf dat door het CO2 het koraalzand heeel langzaam oplost en op die wijze ook weer wat stoffen teruggeeft aan het water. Mooi meegenomen toch?

Jan
 
Het vak met zand zit er inmiddels in. Nog even afwachten hoe snel er iets gaat gebeuren en hoeveel dit doet.

Ik laat de resultaten weten.

Jan



Ik heb er voor gekozen een minder groot vak los te plaatsen in de sump en dit vak gaat meelopen in de waterdoorstroom, of eigenlijk overstroom in dit geval. In dit niet te grote vak 50x15x15 past precies een zak levend zand en dat is te doen qua kosten.

Of dit echt een voordeel is weet ik nog niet maar het gebruik van koraalzand geeft me een prettiger gevoel. Ook al omdat iemand die ik qua kennis van zaken zeer serieus neem aangaf dat door het CO2 het koraalzand heeel langzaam oplost en op die wijze ook weer wat stoffen teruggeeft aan het water. Mooi meegenomen toch?

Jan
 
Bovenaan