Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Doorvoer monteren

Frank3

ZeewaterForum lid
Goedendag,
Ik ben bezig twee knel doorvoeren te monteren voor de overloopbuizen. (32 mm, 45 mm gaten)

Ik heb de doorvoeren van onder af doorgestoken met de glijring aan de onderkant en de rubberring aan de bovenkant (onder de wartel, aan de kant van het water).

Bij test vullen blijkt dat de doorvoeren allebei druppelen.
Morgen wil ik proberen om de ringen om te draaien, dus de rubber ringen aan de onderkant van het aquarium.

Andere opties zijn: de glijring ook te vervangen door een rubberring, of innotec adheseal gebruiken voor de afdichting. Dit laatste kwam ik ergens tegen op het forum.
Als iemand nog ander tips heeft of weet wat ik fout doe hoor ik het graag,
Groet, Frank.

Als ik het zo lees zit de glijring aan de kant van het massieve deel van de doorvoer. Dan kan hij gaan lekken tussen de schroefdraad door.
De rubber o-ring moet aan de massieve kant zitten zodat deze een seal kan vormen tussen het glas en de vlakke kant van de doorvoer. Ik heb even een schetsje gemaakt:
PVC-doorvoer_montage.png

Bedankt allebei voor de snelle reacties.

KoenE, duidelijke tekening, ik ga de ringen omdraaien. Ik had ergens gelezen dat de rubber ring aan de water kant moest zitten.

Ik laat het nog wel even weten....

Aan welke kant die moet zitten tov het water maakt niet uit, dit hangt volledig af van op welke manier je de doorvoer monteert.
Vaak is dat van bovenaf door het gat waarna je de moer er van onderaf op draait, dan komt ie inderdaad aan de "kant van het water" te zitten.
Steek je hem van onderaf erdoor en de moer bovenop, dan moet de ring juist aan de "droge" kant komen te zitten.
Je kan mijn tekening dus gewoon roteren naar de stand die je nodig hebt.

Voor de compleetheid nog even een plaatje erbij geknutseld. Rood en groen zijn 2 verschillende media, waarmee is weergegeven tot waar een medium aan een bepaalde kant door kan dringen.
PVC-doorvoer_montage_doorlaatbaarheid.png

Wissel je de rubber en nylon ring nu om, dan krijg je onderstaande situatie, en kan het medium van kant A naar kant B verplaatsen tussen de groeven van het schroefdraad door ter plaatse van de moer, en vervolgens ook tussen de nylon ring, glas en doorvoer.
PVC-doorvoer_incorrecte_montage.png

Rubber aan de waterkant, nylonring tegen onderkant glas met moer.

Ik heb het nu zo zitten zoals je hebt getekend met kruis erdoor, dit ga ik morgen veranderen!

Back
Bovenaan