Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DIY Aluminium Frame

JonkoJR

ZeewaterForum gebruiker
Hoi,

Ik zou graag jullie mening willen weten over een aquarium frame van aluminium.

Ik werk sinds kort bij een aluminium bedrijf en zou graag een aquarium frame van aluminium willen maken , omdat ik zo een "goedkoop" frame kan realiseren. De bedoeling is om alles van aluminium te maken, de frames bekleding en lampenkap. Daarna coaten.
Op mijn werk denken ze dat het niet verstandig zou zijn ivm. erosie en stoffen die vrij zou kunnen komen, ook na het coaten. Maar ze hebben niet echt ervaring met een zeeaquarium.

Daarom zou ik toch graag jullie mening willen horen.
Heeft iemand hier er ervaring mee?
Ik zie alleen maar blank of gecoat RVS en houten frames waarom is dat? Waarom geen alu.
Ik weet dat er commercieel aluminium wordt toegepast in zeewater maar nog niet hoe en wat de gevolgen zijn in een kleinere aquarium op langer duur.

Hopelijk kan iemand mij hier meer over informeren

GR.

Ik verwacht geen problemen met gecoat aluminium in gebruik als lichtkap. Blank aluminium oxideert natuurlijk wel (oppervlakte) maar RVS ook en normaal staal ook. Waar worden al die LED, T5 , HQI- armaturen van gemaakt? Niet van plastic in ieder geval:)

Aluminium als vierkantprofiel voor het frame heeft voor zover ik daar kennis van heb, maar één nadeel: Het is niet zo sterk als RVS. Maar dat zul je als je er in werkt, daar wel na kunnen vragen/berekenen.

Als ik er in werkte zou ik ook willen het gebruiken en het ook doen.

Hoe groot wilde je deze bak maken?

Jan

Bedankt voor je reactie,

De bedoeling is om eerst een frame te maken van 1340x700x850mm hoog, met 9 staanders aan de voorkant 2 van 60x60x4 mm en 1 van 40x40x4. Die zit ver links zodat ik er nog een sump in kan plaatsen van 1100x590x400 hoog. Aan de zijkanten 1 en de achterkant 4 van 40x40x4. En verder verstevigen met een raamwerk. Er zou dan een aquarium op komen van 1300x650x600 hoog a 500 liter. Dus het zou in totaal ongeveer 900kg moeten gaan houden. Op mn werk kunnen ze het wel berekenen zodra het tekenwerk af is laat ik het nakijken. Hoe ik het nou getekend heb lijkt het net een bunker dus ik denk dat het wel zou moeten houden, en hopen dat t dan ook nog te tillen is. Het was meer de vraag of aluminium wel een verstandige keuze zou zijn.

Hoi, ik heb een frame gemaakt hiervan van 100x50x100 hoog met 4 staanders. Ben er achter gekomen dat die 4 staanders eigenlijk te weinig zijn, frame buigt iets door onder het gewicht van het aquarium, dit heb ik gecompenseerd met een dikke plank maar toch zie ik ietsje doorhang. Ik zou iedere 50cm een staander plaatsen maar ook dat is afhankelijk van wat voor soort bak je erop plaatst.

Hey Jochem,

Het langste stuk die ik wil overspannen is aan de voorkant van 1170mm. De balk is dan wel 1300lang x 60 breed x 100mm hoog. Verder is er wel ongeveer om de 50cm een staan balk.

Wat voor balken bad jij gebruikt? Hoe dik waren ze? Ik wil 4mm dikke kokers gebruiken. En heb jij het frame bewerkt? gecoat, geverfd of iets anders? En merk jij iets aan je waardes? Meet je ook op Al13 aluminium?

Bvbd

100 mm hoog? Is dit waterhoogte of inclusief lichtkap? Weet wel dat je waterhoogte meede bepaalt hoeveel liht je moet hebben en dat is met deze maat heel veel!
Ook de glasdikte loopt stevig op en daarmee de aanschafsprijs. 55 tot 60 CM (waterhoogte praten we meestal over op dit forum:) ) plus eventuele lichtkap is gangbaar, bij 70 wordt het al lastiger verlichten en om in de bak te werken.

De diepte (van voor naar achterruit) 60 is te doen en alles wat dat meer kan zijn geeft veel meer inrichtingmogelijkheden. Lager en meer bodum geeft ook meer stabliteit omdat het zwaartepunt veel lager ligt.

Dit dus even los van je aluminiumtafel

Gr Jan

Hey Jan,

Hij heeft het over de meubel. Die is 100 lang bij 50 diep en 100 cm hoog. Daar zal dan wel een aquarium opstaan van ongev. 100x50x50 of 60 hoog.

GR

Back
Bovenaan