Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Diamant- vs regenboog lipvis

Lipske

ZeewaterForum lid
Wie kan mij ervaringen vertellen over welke van deze twee.
1: minst agressief is
2: best tegen plaagdieren in te zetten

Mijn keuze gaat tussen de Macropharyngodon bipartitus (Diamant lipvis) Halichoeres iridis(Regenboog lipvis / Kenya lipvis)

Ervaringen met de Pseudocheilinops ataeniam mag ook altijd. Is ook een eventuele optie

Van de Macropharyngodon bipartitus (bipartitus) weet ik uit ervaring (>10 jaar geleden) dat dit géén agressieve vis is. Vriendelijke medebewoner die de hele dag het rif afzoekt naar iets eetbaars.
Enkel de gewenning aan de Europese tijdzone is een puntje van aandacht die het liefst al bij de groothandel of winkelier 'verholpen' zou moeten zijn.

Met de Halichoeres iridis heb ik geen ervaring.

Van de Macropharyngodon bipartitus (bipartitus) weet ik uit ervaring (>10 jaar geleden) dat dit géén agressieve vis is. Vriendelijke medebewoner die de hele dag het rif afzoekt naar iets eetbaars.
Enkel de gewenning aan de Europese tijdzone is een puntje van aandacht die het liefst al bij de groothandel of winkelier 'verholpen' zou moeten zijn.

Met de Halichoeres iridis heb ik geen ervaring.
Ja mijn neiging ging ook eerst naar de bipartitus maar had toen gelezen dat hij toch niet zo goed was tegen pest dieren?

Begon dan terug te twijfelen, ook een interessant artikel over de ataenia. Maar denk dat nietveel mensen ervaring met dit visje hebben. Welke heb je nu zwemmen?

Halichoerus: makkelijker houdbaar, wat agressiever. Macropharyngodon: wat kwetsbaarder, zoals Michel aanhaalde is hun biologische klok wel een probleem. In mijn tweede boek staat uitgebreid uitgelegd hoe je dit probleem verhelpt. Het komt er op neer de vis geforceerd in ons dag/nachtritme te brengen zonder hem de gelegenheid te geven overdag te slapen. Binnen een week is het probleem dan opgelost.

Halichoerus: makkelijker houdbaar, wat agressiever. Macropharyngodon: wat kwetsbaarder, zoals Michel aanhaalde is hun biologische klok wel een probleem. In mijn tweede boek staat uitgebreid uitgelegd hoe je dit probleem verhelpt. Het komt er op neer de vis geforceerd in ons dag/nachtritme te brengen zonder hem de gelegenheid te geven overdag te slapen. Binnen een week is het probleem dan opgelost.
Bedankt voor je omschrijving per soort
Want kan je nog vertellen over de Pseudocheilinops ataenia soort lijkt tegenovergesteld van de zestreep. Even nuttig maar niet agressief volgens reeftoreef forum

Wat beschouw je als plaagdieren?
Want dat zijn er niet zo heel veel.
Zitten veel kleine wormpjes en beestje rondom mijn buttons en staan veel dicht door irritatie.. ook rare wormpjes overal in de bak. Had hier al een topic over open gedaan. Weet de naam nietmeer

Die kleine wormpjes zijn waarschijnlijk brokkelsterretjes:). Zeg maar een mini variant van de slangster.
Hele goede opruimers van afval(y). Ik mis ze enorm na mijn bijna klinische doorstart:cry:.

Als het je daar om te doen is zou ik afzien van een lipvis (los van de vraag of deze ze überhaupt eet).

@mefisto nee het zijn zeker en vast geen brokkelsterretje die ken ik heb 1 tussen mijn stenen zitten een lange tijd. Het zijn kleine wormpjes van amper een millimeter of 2 en ze hebben een zwart wit patroon. Wil ook de miserie voor zijn en ze niet achteraf moeten oplossen..

Bedankt voor je omschrijving per soort
Want kan je nog vertellen over de Pseudocheilinops ataenia soort lijkt tegenovergesteld van de zestreep. Even nuttig maar niet agressief volgens reeftoreef forum
Ik ben het helemaal eens met wat je op reef2reef gevonden hebt. Zesstreep kán meevallen (ik had ooit een heel brave) maar wordt meestal knap irritant. Ataenia: ik kan er alleen maar positief over zijn (en dat zegt wat, ik ben niet zo'n lipvis-liefhebber).

Ik ben het helemaal eens met wat je op reef2reef gevonden hebt. Zesstreep kán meevallen (ik had ooit een heel brave) maar wordt meestal knap irritant. Ataenia: ik kan er alleen maar positief over zijn (en dat zegt wat, ik ben niet zo'n lipvis-liefhebber).
Bedankt voor je reactie tanne, je hebt me overtuigd om voor dit mooie visje te gaan. Ook omdat hij in nano bakken wordt gebruikt en dus klein blijft. Zo weet ik zekerder dat mijn poetsgarnaal veilig blijft en dat hij tussen de kleinere spleetjes kan!

Dus volgens artikel eten ze evengoed pestdiertjes als de gele en zestreep lipvis?

@mefisto nee het zijn zeker en vast geen brokkelsterretje die ken ik heb 1 tussen mijn stenen zitten een lange tijd. Het zijn kleine wormpjes van amper een millimeter of 2 en ze hebben een zwart wit patroon. Wil ook de miserie voor zijn en ze niet achteraf moeten oplossen..

Kun je dat met foto's laten zien?

Bedankt voor je reactie tanne, je hebt me overtuigd om voor dit mooie visje te gaan. Ook omdat hij in nano bakken wordt gebruikt en dus klein blijft. Zo weet ik zekerder dat mijn poetsgarnaal veilig blijft en dat hij tussen de kleinere spleetjes kan!

Dus volgens artikel eten ze evengoed pestdiertjes als de gele en zestreep lipvis?
Even goed weet ik niet vanwege hun formaat, maar ze zijn prima als koppel te houden. Dan heb je dubbele kracht ;)

Even goed weet ik niet vanwege hun formaat, maar ze zijn prima als koppel te houden. Dan heb je dubbele kracht ;)
Bedankt! Ja twijfel idd nog om ze als koppel te nemen. Ofwel maar 1 Want op mijn verlang lijstje staat de mandarijn pitvis (als de bak een jaar draait) en als koppel zal er Miss nietveel meer overschieten voor de pitvis. Daarom mijn twijfel

Bijlagen

• B1B7439F-944C-44CF-871F-21DD6055C896.jpeg
    B1B7439F-944C-44CF-871F-21DD6055C896.jpeg
    177,8 KB · Weergaven: 55
  • 33A38D62-70BA-453D-93F0-C75E24DEEC6D.jpeg
    33A38D62-70BA-453D-93F0-C75E24DEEC6D.jpeg
    173 KB · Weergaven: 57
  • 9A786D96-2EAD-49D1-9863-1CF3542AB323.jpeg
    9A786D96-2EAD-49D1-9863-1CF3542AB323.jpeg
    128,8 KB · Weergaven: 50
  • 245CDB47-FE25-4EA1-8F60-EF196A4D6054.png
    245CDB47-FE25-4EA1-8F60-EF196A4D6054.png
    916,2 KB · Weergaven: 49
Bedankt! Ja twijfel idd nog om ze als koppel te nemen. Ofwel maar 1 Want op mijn verlang lijstje staat de mandarijn pitvis (als de bak een jaar draait) en als koppel zal er Miss nietveel meer overschieten voor de pitvis. Daarom mijn twijfel

Goed dat je hieraan twijfelt... Ik zou beslist niet dergelijke lipvissen samen met de mandarijn houden. Helaas verhongeren mandarijnvissen meestal heel langzaam. Hoe groot is je bak?

Goed dat je hieraan twijfelt... Ik zou beslist niet dergelijke lipvissen samen met de mandarijn houden. Helaas verhongeren mandarijnvissen meestal heel langzaam. Hoe groot is je bak?
350 liter. Als ik dan de kleine lipvis kies zal er nog voer genoeg over zijn dan voor de mandarijnvis? Want deze is toch wel 1 van mijn lievelings dieren xs ongeduldig aant wachten tot mijn bak een jaar rijp is om die jongen erin te halen ;)

Back
Bovenaan