Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

Oke ga ik doen. Het aantal gram wat in de tabel van correctiewaarden staan moet ik dat gewoon oplossen in 1 liter osmosewater en dan gaan toevoegen. Ik kan alleen iets vinden over stamoplossing, maar ik heb geen doseerpomp, dus niet van toepassing neem ik aan.

Niks oplossen, zo in de sump.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ! De hobhy wordt al moeilijk genoeg gemaakt met al die "extra voorzichtigheid".

greetings, GlennF

Aangezien je mg zo laag ik zou ik gelijk 100ppm omhoog doen. Dit kan makkelijk door ze met 6 uur intervallen te doen.

greetings, GlennF

Oke! De eerste correctie is gedaan. Komt wel een lichte witte waas in de bak klopt dat? Heb nu 12 gram CalciumBicarbonaat, 29.9 gram CalciumChloride en 341 gram MagnesiumChloride! Ben heel erg benieuwd wat voor reactie de koralen nu gaan geven! De rest komt in mn dagboek;)

Hallo Glenn,

Vandaag alles getest na een week volledig gedraaid te hebben, nu is mijn Fosfaat en Nitraat verhoogd wat kan ik het beste doen.
23-12-2013.jpg

Ik hoor het graag van je.

Gr. Karel

Hallo Glenn,

Vandaag alles getest na een week volledig gedraaid te hebben, nu is mijn Fosfaat en Nitraat verhoogd wat kan ik het beste doen.
Bekijk bijlage 368716

Ik hoor het graag van je.

Gr. Karel

Dagelijks Ijzer doseren en zorgen dat je afschuimer optimaal werkt. Doseer je al carbon?
Wachten met verder inbrengen oud levend steen. Let op je voer gedrag.
Je wilt niet het oude probleem meenemen.

greetings, GlennF

Dagelijks Ijzer doseren en zorgen dat je afschuimer optimaal werkt.
Ik doseer 2,5 ml ijzer om 21.00 uur dan gaat me licht dimmen en alles slapen
Doseer je al carbon?
Ja heb de eerste 3 dagen 1,4 ml om 13.00 uur gegeven nu verhoogd naar 2,7 ml volgens de DSR carbon V.2 uit de calculator.
Wachten met verder inbrengen oud levend steen. Let op je voer gedrag.
Er komt niks meer bij alles wat ik had zit er nu in, en voeren doe ik kleine portie verdeelt over 2 x per dag en let op of alles wordt opgegeten.
Je wilt niet het oude probleem meenemen.
Zeker weten van niet daarom alle voorzichtigheid.

greetings, GlennF
Karel

Zit alle steen uit de oude bak nu in de nieuwe bak ?
Ja dit klopt, oude bak RSM 250 is nu weg verkocht, heb enkel nog een pilaar van dood steen in de kleine bak om te rijpen blijf verlopig daar in staan.
Zo blijven doorgaan en let op je afschuiming die moet oranje(schuimkraag) met zwart(water) worden.
Kijk 2 per dag en maak me opvangbak elke dag schoon.
Carbon langzaam opbouwen tot je het onder po4/no3 onder controlle krijgt.
Zal ik doen en laat je het verloop wel weten bedankt voor de goede info.

greetings, GlennF

Karel

aha......
dat verklaard die hoge fosfaat dus, komt uit die oude stenen lekken....
nu niks meer bijzetten en afwachten.
Als dat niet gauw een keer lager wordt raakt mijn geduld op en ben ik geneigd ze eruit te donderen.
vooralsnog kijken we er tegenaan.

Het is ook niet de bedoeling elk dag ermee bezig te zijn hoor!
DSR is juist bedoeld voor luie mensen die zo min mogelijk onzinnig werk willen doen en zoveel mogelijk willen genieten van de bak en ander dingen die leuker zijn.
ik ga altijd op zoek naar een shortcut is die efficienter is zonder de nadelen, zo zit ik in elkaar.

Laatst bewerkt:
Bedoel je over een paar dagen opbouwen naar 6ml of 6ml per dag in bv 2 of 3 ml per keer?

Opbouwend naar 6ml en daarbij op het gedrag van de vissen letten.

Hier onder staat het wat genuanceerder :
Toedienen Ijzer met als doel fosfaat verlagen:
Sommige dokters, keizers, koraal vlinders en tridacna soorten zijn zeer gevoelig voor het doseren van ijzer. Dus let daarbij extra op als je ijzer doseer en bouw de dosering langzaam op.
Maximaal 0,15ppm in een keer doseren en de gemeten waarde mag nooit de 0,25ppm overschrijden. Er kan een witte waas ontstaan die na 4-6 uur verdwijnt, daarom bij voorkeur in de nacht doseren. Het ijzer is na 4-8 uur voor de grootse gedeelte uit gereageerd. Zorg dat je afschuimer goed werkt, er ontstaat een bruine roestige drab, dat is je neerslag ijzer met fosfaat gebonden. Het beste is de dosering op te bouwen van 20/40/60/80 naar 100%. Indien je met een fosfaat probleem zit kan je versneld opbouwen met doseringen per 12 uren: dag1=(20+20), Dag2=(40+40), dag3=(60+40), Dag4=(80+20), vanaf Dag5=100%.
Een mogelijk doseer schema:
dag1 = 0,03ppm
dag2= 0,06ppm
dag3= 0,09ppm
dag4= 0,12ppm
dag5= 0,15ppm max. dosering/dag

Versneld opbouwen dosering (bij extreem hoge PO4, > 0,64ppm)
dag1 = 0,03ppm, na 12 uur een volgende 0,03ppm
dag2 = 0,06ppm, na 12 uur een volgende 0,06ppm
dag3 = 0,09ppm, na 12 uur een volgende 0,06ppm
dag4 = 0,12ppm, na 12 uur een volgende 0,03ppm
dag5 = 0,15ppm max. dosering /dag

Let vooral op het gedrag van de vissen en de lagere dieren.

greetings, GlennF

Ik ben of Blondt, of ik lees ergens steeds overheen.

Ik zie een mooie doseer tabel:

Ik kan alleen nergens vinden hoeveel ml dan nou is?

Afhankelijk van je volume van je bak. Vul 0,15 in je calculator en je ziet hoeveel ml;)

Edit ik zie dat bij jou 0,15ppm 5,97 ml is.

Dus dat moet je opbouwen
1,2
2,4
3,6
4,8
5,97

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik ben of Blondt, of ik lees ergens steeds overheen.

Ik zie een mooie doseer tabel:

Ik kan alleen nergens vinden hoeveel ml dan nou is?

Omdat ik communiceerd met ppm kan je de calculator gebruiken om te bepalen hoeveel ml correspondeerd met de ppm's voor jou bak. Ppm is vast! ml is volume gebonden en dus voor iedere bak anders.

In dit geval wil je vandaag beginnen met 0,03ppm ijzer doseren.(verhoging)
Dit vul je in in de calculator samen met je volume. Dat geeft het dan het aantal milliliters voor jou bak.

zo ga je van van ppm > millliters of grammen
raymond1.jpg

voor 800 liter geld dus
0,03ppm = 1,19ml
0,06ppm = 2x 1,19ml = 2,38ml
0,09ppm = 3x 1,19ml = 3,57ml
0,12ppm = 4x 1,19ml = 4,76ml
0,15ppm = 5x 1,19ml = 5,95ml ( de maximale safe dosering)

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van je volume van je bak. Vul 0,15 in je calculator en je ziet hoeveel ml;)

Edit ik zie dat bij jou 0,15ppm 5,97 ml is.

Dus dat moet je opbouwen
1,2
2,4
3,6
4,8
5,97

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dank je micheal!

Zo kan het natuurlijk ook.... het terug rekenen vanaf het reeds bepaalde maximale dosering.
( zo is het ook eerder uitgelegd in de text over het opbouwen van de dosis)

greetings, GlennF

Beidde bedankt, had helemaal niet gedacht aan een spreadsheet die kan helpen rekenen, m.a.w de DSR calculator :)

@Glenn, ik ben begonnen met het toevoegen van ijzer. Ik zit dus woensdag op de maximale dosering.
Ik wacht met alle andere toevoegingen tot na woensdag en doe dan b.v donderdag weer een nieuwe meting en vandaar gaan we beginnen?

Gr
Ray

Back
Bovenaan