Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

bert het is een mooie oplossing, ik zou het gaan toepassen, ware het niet dat "Chris" een amerikaan een hele mooie opzet heeft gemaakt, waar ik bijna jaloers op bent. ik heb het idee aan hem doorgegeven en hij zal er waarschijnlijk wat me gaan doen, maar het "verberg" deel is jou credit.

Hallo Glenn,

Graag even je PM box iets legen, ik heb een oplossing voor je Excel probleem
betreffende New of Correction.

Vooral zo doorgaan!!

Groeten,

Bert

hoi wes, ik ben niet zo van de bacterie uit een potje.
Maar als je problemen heb grijp je van alles aan en het is de moeite waard zou ik zeggen.
Heb je geen problemen dan zie ik de nut niet voor periodiek toevoegen. Mischien bij het opstarten, maar andesr niet.
ik denk dat je ook de boel ent als je een marine culture koraal bijzet. (wel ontdaan van glas en deelanemonen en de bekende gespuis.)
Persoonlijk doe ik niet bewust aan bacterie aanvullen. Ik zou zeggen het kan geen kwaad, maar ik zou het niet dwangmatig doen.
Door aankoop van marine culture koralen heb ik een aantal soorten als mee lifters erbij gekregen.

Heey ik heb nog een vraagje.

Zat over het gedeelte bacteriën nat te denken.
Door de koolstofbron stimuleren we de groei van de bacteriën in de bak.
Moeten we dan ook de bacteriën bijvoegen wie we willen in het aquarium of gaat dit allemaal vanzelf dat de goede vermeerderen.

Groetjes wesley

Laatst bewerkt:
hoi wes, ik ben niet zo van de bacterie uit een potje.
Maar als je problemen heb grijp je van alles aan en het is de moeite waard zou ik zeggen.
Heb je geen problemen dan zie ik de nut niet voor periodiek toevoegen. Mischien bij het opstarten, maar ander niet.
ik denk dat je ook de boel ent als je een marine culture koraal bijzet. (wel ontdaan van glas en deelanemonen en de bekende gespuis.)
Persoonlijk doe ik niet bewust aan bacterie aanvullen. Ik zou zeggen het kan geen kwaad, maar ik zou het niet dwangmatig doen.
Door aankoop van marine culture koralen heb ik een aantal soorten als meelifters erbij gekregen.

Heet glenn bedankt voor je antwoord is er weer wat duidelijk geworden.
Dus als je denk dat het bacteriegehalte te laag wordt evt klein beetje vers steen wat dan ook in de sump erbij mag.
Of wat bacteriën toevoege als ik het goed begrijp.

Groetjes wesley

Heet glenn bedankt voor je antwoord is er weer wat duidelijk geworden.
Dus als je denk dat het bacteriegehalte te laag wordt evt klein beetje vers steen wat dan ook in de sump erbij mag.
Of wat bacteriën toevoege als ik het goed begrijp.

Groetjes wesley

het moet niet, maar als je je er beter door voelt ga je gang. kwaad kan het niet (als je maar niet gelijk een grote hoeveelheid erin doet die de balans zou verstoren

Wout je brievenbus is vol !

het verdient de voorkeur dat je jezelf inleest, je moet eerst bepalen of de methode je aanspreekt en wat je ervan mag verwachten.
je kan alle vragen aan mij stellen en die zullen zoveel mogelijk beantwoord worden. ik geeft er de voorkeur aan vragen in het openbaar te beantwoorden , maar een Pb mag ook.

zie ook deze topics:
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?71496-Glenn-s-Aquaria-Verzameling&highlight=

[URL]http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?118725-SYNTHETISCH-AQUARIUM-PROJECT&highlight=
[/URL]

Poosje geleden werd er gevraagd hoe je waardes netjes te kunnen bijhouden en het mooi te kunnen bekijken in een grafiek.
Ik gebruik deze app nu een maand en werkt top.
Aquaplanner pro super app
Hij draait op men i phone en ipad maar moet er ook wel voor de galaxy zijn denk.

Kleine impressie
image-829554878.jpg
Waardes zijn zelfs overcompleet.
image-2897604054.jpg

Groetjes wesley

Wout je brievenbus is vol !

het verdient de voorkeur dat je jezelf inleest, je moet eerst bepalen of de methode je aanspreekt en wat je ervan mag verwachten.
je kan alle vragen aan mij stellen en die zullen zoveel mogelijk beantwoord worden. ik geeft er de voorkeur aan vragen in het openbaar te beantwoorden , maar een Pb mag ook.

zie ook deze topics:
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?71496-Glenn-s-Aquaria-Verzameling&highlight=

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?118725-SYNTHETISCH-AQUARIUM-PROJECT&highlight=

116 bladzijdes maar vind nog niet geheel wat ik zoek maar ik zal nog eens nazoeken vind je theorie erg interessant

Laatst bewerkt:
dit is de laatste versie van de DSR Calculator (in het engels)

9564438282_ca62b741be_c.jpg

9564438540_2a3f30c1e4_c.jpg

9564437910_2315a038e5_c.jpg

De basis van de DSR methode is de mogelijkheid om een zout samen te stellen met eigen specificaties.
Door het zelf samenstellen van zout is het mogelijk gericht water aan te maken op jou toepassing.

9564438540_2a3f30c1e4_c.jpg

In het voorbeeld word er 500L vers zoutwater aangemaakt met de volgende waarden. Salinitiet=35ppt / KH=9 / Ca= 440ppm / Mg= 1350ppm / Potassium=Kalium= 390ppm / Sr=Strontium= 8 / Boron=Boor= 4,4ppm / Jodide= 0,06ppm / Po4=Fosfaat= 0,04ppm / NO3=Nitraat= 2ppm / Fe=Ijze=0,15ppm.
Omdat met vanuit osmose water werkt zijn alle start waarden 0 (nul)

in dit geval haal je uit het kolom “New” de te gebruiken hoeveelheden van de betreffend stoffen

Note:
Het aanmaken geschied door alle zouten eerst op te lossen in ongeveer 470 liter water en daarna aan te vullen tot 500 liter. Bewaar altijd 5-10% van het afgewogen NaCl zout om achteraf te corrigeren d.m.v. refracto meter meting). toevoegen is makkelijker dan verlagen

Laatst bewerkt:
Glenn klopt deze lijst wel ? http://zeewaterforum.info/forums/att...154376&thumb=1 " DSR carbon"

bij de tabel van 150 liter is de dosering lager dan van tabel 100 liter.

m.v.g Ruud

je heb helemaal gelijk ruud , ik heb alles nagelopen en de tabel inmiddels aangepast.

zie link voor de laatste versie van de DSR Carbon V2 tabel.

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?118725-SYNTHETISCH-AQUARIUM-PROJECT&p=997269&viewfull=1#post997269

9630273239_f9e3b6ee05_z.jpg

De verschillen zijn niet van dien aard dat het echt een impact zou geven.
carbon dosering is geen exacte wetenschap. Het tabelletje is een soort richtlijn om een richting te geven waarmee je aan de slag kan gaan.
Tenslotte is de bio bezettinge/belasting van elke balk weer anders, dus je moet toch afgaan op de reacties die je afleest van de koralen en de gemeten waarden.

Laatst bewerkt:
Het onderhouden en sturen van waarden in een reeds opgestart op draaien bak is ook onderdeel van DSR.
met de DSR calculator dezelfde basis stoffen ga je alle waarden corrigeren en het verbruik bepalen van de bak.

9564438282_ca62b741be_c.jpg

interpretatie van bovenstaande tabel:
"Start" kolom is de waarde die je meet en hier invult, (bij niet gemeten waarden een "x" invoeren, om verwaring te vermijden. er word dan niks berekend)
"Target" kolom is de waarde die jij er aan wenst te geven of op wilt sturen. (deze target waarde zijn op eigen smaak aan te passen)
"Correction" is de kolom hoeveel je moet gebruiken van de betreffende stoffen.

in bovenstaande voorbeeld worden er gestuurd op bepaalde waarden en word er op basis van de metingen een aantal waarden gecorrigeerd door simpelweg de aangeven hoeveelheden in het "correction" kolom al dan niet opgelost te doseren in de sump. let op de aangegeven "geadviseerde" maximale stijging per dag.
dit zijn o.a.:
Saliniteit van 34 ppt > 35ppt , corrigeren doe je met ..... 500 gram NaCl
KH van 8 > 9, corrigeren doe je met ..... 15 gram NaHCO3 (natrium Bicarbonaat)
Calcium 420ppm > 440ppm, corrigeren doe je met ..... 36,7gram CaCl2*2H2O (Calcium Chloride Dihydraat)
Magnesium 1280ppm > 1350ppm, corrigeren doe je met ..... 293gram MgCl2*6H2O (Magnesium Chloride Hexaydraat)
Potassium = Kalium 390ppm > 390ppm, behoefd geen correctie, dus doe je er niks mee
Strontium 2ppm > 8ppm, corrigeren doe je met ..... 90ml van DSR doseerbare SrCl2 oplossing.
Boron= Boor 2ppm > 4,4ppm, corrigeren doe je met ..... 152ml van DSR doseerbare Boor oplossing.
Jodide 0,03ppm > 0,06ppm, corrigeren doe je met ..... 3,9ml van DSR doseerbare Jodide oplossing.
Phosphate=PO4 0,02ppm > 0,04ppm, corrigeren doe je met ..... 1ml van DSR doseerbare PO4 oplossing.
Nitrate= NO3 0,5ppm > 2ppm, corrigeren doe je met ..... 11ml van DSR doseerbare NO3 oplossing.
Iron= Ijzer 0,05 > 0,15, corrigeren doe je met ..... 2,5ml van DSR doseerbare Ijzer Citraat oplossing.
voor het verkrijgen van alle in DSR gebruikte stoffen kan je mij een PB sturen. (je zult je verbazen van de total cost of running van DSR).

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de nieuwe "DSR carbon" tabel Glenn, die ik inderdaad gebruik als richtlijn :biggrin:

Hoi Glenn,

was voor mij een nuttig bezoek en kan alleen maar zeggen, ga vooral door.

Wat een super mooie bak heb jij daar staan, de zuurstof kleurtjes springen je tegemoet!

groet

Adri

Hallo Glen,

Hierbij nog bedankt voor je tijd en uitleg, morgen ga ik gelijk van start voor de aanpak om het weer optimaal te krijgen.
Ik heb me ogen uit gekeken naar je bak echt toppie en waanzinnig mooi.
Ik laat je de resultaten nog wel weten en het verloop hier van ik denk dat ik maar een dagboek gaat maken.

V.gr. Karel

Heey hier nog een vraagje over het doseren van ijzer.
Is het altijd zo dat als je ijzer doseert je even de waas in je bak krijgt of is dat niet altijd zo.
Kan ik aannemen als dit niet gebeurd dat er dan weinig fosfaat in het water is.
Ik vul men ijzer aan via de calculator.
En heb eigenlijk nooit de waas in de bak erdoor.

Groetjes wesley

Heey hier nog een vraagje over het doseren van ijzer.
Is het altijd zo dat als je ijzer doseert je even de waas in je bak krijgt of is dat niet altijd zo.
Kan ik aannemen als dit niet gebeurd dat er dan weinig fosfaat in het water is.
Ik vul men ijzer aan via de calculator.
En heb eigenlijk nooit de waas in de bak erdoor.

Groetjes wesley

Bij mij wel , bij anderen heb ik vaker gehoord dat ze de waas niet hebben.
Daarom doseer ik in de nacht, dan heb ik er ook geen last van. Die aanname zou kunnen kloppen. Wat meet je dan aan fosfaat ?

Verstuurd van mijn GT-I9295

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan