Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Crowd funding: CORALAB

Ik doneer 50 euro of meer voor CORALAB, in ruil voor een koraal.

  • Ja

    Stemmen: 28 87,5%
  • Nee

    Stemmen: 4 12,5%

  • Total voters
    32
  • Poll closed .
Misschien dat er hier kort beschreven kan worden hoe het nu met de studie gaat?
 
De gepubliceerde studie is begin dit jaar afgerond. Op dit moment lopen er twee koraalonderzoeken, in bij de vakgroep Mariene Dierecologie / Universiteit Wageningen. Hier werk ik inmiddels full-time. 1) Het effect van oxybenzone, een stof in zonnebrandcreme, op de blekingsgevoeligheid van Stylophora pistillata en Acropora cf. prostrata.
2) Het effect van N/P ratio's op de blekingsgevoeligheid van Stylophora pistillata en Galaxea fascicularis. Onze hypothesen luiden als volgt: 1) Oxybenzone verhoogt de blekingsgevoeligheid van koraal, af te lezen aan de hand van de fotosynthese-efficiency (quantum yield van PSII, gemeten met PAM-fluorometrie) en fotografie. 2) Een verhoogde N/P ratio verhoogt de blekingsgevoeligheid van koraal (doordat zooxanthellen door P-tekort meer zwavel voor hun groei gebruiken, waardoor hun celmembranen thermisch instabieler worden), af te lezen aan de hand van de fotosynthese-efficiency en fotografie.
 
Zeer interessant dat jullie dit doen.
Heb begrepen dat op Hawaï het al verboden is om met zonnebrand te gaan zwemmen. Of het wordt verboden.

Verder hoop ik dat jullie op de korte termijn meer financiële middelen krijgen voor het effect van het lichtspectrum.
 
Goed dat dit dan verboden wordt op steeds meer plekken. Hopelijk dat het negatieve tij nog op tijd gekeerd kan worden en alle riffen weer gezond mogen worden.
 
Goed dat dit dan verboden wordt op steeds meer plekken. Hopelijk dat het negatieve tij nog op tijd gekeerd kan worden en alle riffen weer gezond mogen worden.
Ongeacht gezondheid nu, zijn de vooruitzichten dat vrijwel geen enkel rif de gevolgen van klimaatverandering kan ontsnappen. Hoewel het een beetje indruist tegen je gezond verstand heeft het verbod op oxybenzone nu, weinig tot geen effect op de gevolgen van klimaatverandering op koraalriffen. Erg spijtig maar dit is wat de huidige data die beschikbaar is aantoont. Daarom zijn we nog altijd druk op zoek naar de gouden ticket, vooralsnog is die simpelweg: het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen. Ons beroep als marien biologen is niet altijd een leuke aangezien we dagelijks geconfronteerd worden met dergelijke feiten.

Dat wil niet zeggen dat ik het verbod niet prijs en we er uiteraard alles aan moeten doen om riffen zo gezond mogelijk te krijgen.
 
Bovenaan